راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سینما و پرداخت الکترونیکی

شما تا امروز احتمالا از شیوه‌های مختلف پرداخت‌ الکترونیکی استفاده کرده‌اید. پرداخت اینترنتی، پرداخت با کارت‌های نقدی عضو شتاب، پرداخت از طریق کارت‌های بدون تماس مثل کارت‌های مترو و پرداخت‌ از طریق دستگاه موبایل به کمک بسترهای مختلف مانند پیامک، اینترنت موبایل و … . اما تا امروز ما در ایران موفق نشده‌ایم به صورت گسترده از یک فناوری به نام NFC استفاده کنیم؛ شاید در آینده نزدیک بشود فنّاوری ارتباط میدانی نزدیک (NFC) را نیز به این روش‌های پرداخت افزود. NFC مخفف Near Field Communication است و نسخه پیشرفته آن چیزی هست که ما در کارت‌های بدون تماس استفاده می‌کنیم. فناوری NFC ارتباط رمزگذاری شده بی‌سیم با برد کوتاه در فاصله 4 سانتی‌متر و کمتر است. ویژگی‌های مختلف NFC باعث شده این فناوری با زیرساخت‌های موجود پرداخت غیر تماسی مورداستفاده در سامانه حمل‌ونقل عمومی و پرداخت‌های خرد سازگار باشد.شما می‌توانید از طریق NFC بین گوشی خود و سایر تجهیزاتی که دارای سیستم NFC هستند انتقال اطلاعات انجام دهید. برای استفاده از NFC به‌عنوان یک کارت اعتباری هوشمند، حتی نیازی به روشن بودن گوشی نیست. تگ‌های NFC، نواحی کوچکی هستند که قابل‌برنامه‌ریزی بوده و می‌توانند در پوسترها، بیلبوردها و یا در فروشگاه و در کنار محصولات، تعبیه‌شده باشند. این نواحی می‌تواند به شکل برچسب، جاسوئیچی و … باشد.

آن چیزی که باعث شد این یادداشت را بنویسم مطالعه آخرین شماره نشریه سینمایی 24 بود. مطلبی در این شماره نوشته شده بود مبنی بر این که این روزها سینمایی‌ها هم به فکر افتاده‌اند تا خرید بلیت را برای اهالی فیلم آسان‌تر کنند. در طرح‌های جدید نوعی پوستر زنده تولیدشده که نه‌تنها امکان دیدن بخشی از فیلم را مهیا می‌کند بلکه به مخاطب این اجازه را می‌دهد بلیت را از روی پوستر خریداری نماید. ورق‌های دیجیتالی قرار است به زودی تبلیغات دنیای سینما را در دست بگیرند. تبلیغات‌چی‌ها می‌توانند پوسترهای نسل آینده را در نزدیکی مجتمع‌های سینمایی به نمایش بگذارند تا مخاطب بلیت را از روی همان پوستر پیش‌خرید کند؛ و قرار است این کار واقعاً انجام شود و فقط یک خیال نیست. پوسترهای جدیدی که به صورت پرده‌های تبلیغاتی کنار جاده‌ای و حتی گاهی به عنوان جایگزین ایستگاه‌های اتوبوس ظهور می‌یابند این امکان را فراهم می‌سازند که با کمک گوشی همراه‌تان و واقعیت افزوده با پوستر در تعامل باشید؛ خیلی زودتر از آن‌چه فکرش را می‌کنید این اتفاق خواهد افتاد. لمس تگ‌های NFC توسط موبایل که دارای قابلیت NFC است می‌تواند اطلاعاتی مانند آدرس سایت، نقشه، دموی فیلم‌ها و … را به گوشی منتقل کند و حتی بلیت فیلم موردنظر را خریداری کند. همچنین روز و ساعت بلیت و نام فیلم توسط تلفن همراه به شما یادآوری خواهد شد.

پیت هانسون یکی از مؤسسان آل سیتی مدیا، موسسه طراحی پوستر در لندن، می‌گوید: مینیاتوری شدن فنّاوری و کاهش قیمت استفاده از صفحات نمایشگر موانع سر راه تبلیغات تعاملی را از میان برمی‌دارد. روزهای بسیار هیجان‌انگیزی در پیش است. سهم ما چقدر است؟

افسانه آتش‌افروز

منبع: ویژه‌نامه بانکداری الکترونیک عصر ارتباط؛ شماره 14

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.