راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بزرگ‌ترین رویداد پرداخت الکترونیک جهان در فرانسه برگزار شد

سال ۱۹۸۵ که هنوز جلوه فنّاوری به‌وضوح در سامانه‌های پرداخت و ارتباطات جمعی نمایان نشده بود، کشور فرانسه رویداد بزرگی به نام کارتس: ارتباطات امن (CARTES SECURE CONNEXIONS) را بنیان‌گذاری کرد. رویدادی که با تداوم حضور غول‌های بانکداری جهان، تبدیل به معتبرترین رویداد پرداخت الکترونیک جهان شده و شاخه‌های آمریکایی و آسیایی خود را ایجاد کرده است. در سال ۲۰۱۳، بیست هزار نفر در این رویداد حضور داشتند که 71 درصد آن‌ها از ۱۳۹ کشور جهان به‌غیراز فرانسه آمده بودند.

کارتس را می‌توان تنها رویداد تخصصی صنعت پرداخت الکترونیک نامید که در آن راهکارهای جامع درزمینه پرداخت، تشخیص و تأیید هویت و فنّاوری‌های همراه ارائه می‌شود. سه‌شنبه تا پنج‌شنبه بیش از ۲۰ هزار شرکت‌کننده گرد هم جمع شدند که تغییرات بزرگ جامعه دیجیتال در حوزه پرداخت الکترونیک را بررسی کنند.

 .

کاربر درحرکت

با توجه به اقتضای زمان، همه‌ساله کارتس موضوعی را به‌عنوان محور اصلی رویداد خود انتخاب می‌کند. کاربرانی که همواره در حال حرکت هستند، واقعیت زندگی امروز ماست و ازاین‌رو محور اصلی رویداد ۲۰۱۴ کارتس در نظر گرفته‌شده است. زندگی امروز ما در تکاپو و جنب‌وجوشی بی‌سابقه است و خدمات همراه به‌تدریج به یکی از ملزومات چنین سبک زندگی تبدیل‌شده‌اند. رسالت کارتس امسال معرفی خدمات، تجهیزات و سامانه‌های ایده آلی است که با سبک زندگی امروز ما همخوانی داشته باشند و زندگی ما را راحت‌تر کنند.

اما با نگاهی به فهرست موضوعات اصلی موردبحث در کارتس ۲۰۱۴ واژه‌های جالبی مشاهده می‌شود: امنیت در خدمات همراه، خدمات امن ابری، سامانه‌های سنجش بیومتریک، حریم شخصی در جوامع دیجیتال، خرده‌فروشی هوشمند.

 .

کارتس: رویدادی جامع و تأثیرگذار

استفاده از لفظ رویداد برای کارتس بیهوده نیست و همه‌چیز در آن فراتر از مدل نمایشگاهی است که اغلب به دیدنش عادت کرده‌ایم. در حقیقت بخش نمایشگاهی کارتس که بیش از ۴۵۰ شرکت ازجمله مسترکارت، آمریکن‌اکسپرس، ویزا، پی‌پال و بسیاری دیگر در آن حضور دارند، فقط قسمت کوچکی از این ‌رویداد هستند و بخش‌های موازی بسیاری همراه با آن طراحی‌شده‌اند.

 .

افتتاحیه کارتس مراسم باشکوهی بود که از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۲ و نیم بعدازظهر در آمفی‌تئاتر Jean Thèves برگزار شد و پس از چند سخنران کلیدی یک پنل ویژه با تمرکز روی نوآوری در پرداخت و خرده‌فروشی، حریم شخصی در جامعه دیجیتال و ارتباطات و هوشمندی: اینترنت اشیا برگزار شد؛ اما کنفرانس‌ها یکی از کلیدی‌ترین بخش‌های کارتس هستند که با حضور رهبران صنعت پرداخت جهان برگزار می‌شوند و جدیدترین تحولات این صنعت در آن‌ها موردبررسی قرار می‌گیرد. بستر پرداخت جهان با پررنگ‌تر شدن نقش شرکت‌های غیر بانکی در حال تغییراتی بزرگ است و اخیراً با معرفی سیستم پرداخت اپل، گام بلندی در جهت گسترش هرچه بیشتر پرداخت موبایلی برداشته‌شده است. پرداخت‌های همراه به شکل باورنکردنی در حال گسترش است و با ورود اپل به این عرصه، انتظار می‌رود که رشد بیشتر و سریع‌تری نسبت به قبل در آن مشاهده شود. باوجوداینکه نوآوری‌های جدید در این صنعت موقعیت‌های بسیاری را ایجاد کرده، ولی تهدیدهای بزرگی را هم همراه آورده است؛ تهدیدهایی که امنیت تراکنش‌ها را به یکی از دغدغه‌های اصلی شهروندان، سازمان‌ها و دولت‌ها تبدیل کرده است. کنفرانس ۲۰۱۴ کارتس، باهدف ارائه بینشی صحیح از آینده سامانه‌های پرداخت، امنیت فضای دیجیتال، تشخیص و تأیید هویت و همین‌طور فنّاوری‌های همراه برگزار خواهد. هزینه شرکت در این کنفرانس بین ۶۰۲ یورو تا ۲۰۳۰ یورو است.

 .

جایزه به فناوری‌های تغییردهنده دنیا

SESAMES جایزه‌ای است در رویداد کارتس که به نوآوری‌های صنعت پرداخت در جهان اهدا می‌شود. در رویداد سال ۲۰۱۴ که حضور در آن برای شرکت‌ها رایگان است، ۸۸ شرکت برای کسب این جایزه در بخش‌های مختلف ازجمله نوآوری‌های سخت‌افزاری، نوآوری‌های نرم‌افزاری، برنامه‌های احراز هویت، امنیت فناوری اطلاعات، حمل‌ونقل، بانکداری، پرداخت، تراکنش‌های الکترونیک، ارتباطات موبایل، وفاداری و خرده‌فروشی رقابت کردند. امسال 338 اپلیکیشن برای این جایزه باهم رقابت کردند که درنهایت 34 اپ به فینال رسیدند و درنهایت 11 اپ برنده جایزه شدند. در بین برنده‌ها نام سیستم احراز هویت مربوط به امارات هم دیده می‌شود.

امسال برای اولین بار، رویداد کارتس با همراهی FABERNOVEL اقدام به برگزاری یک نمایشگاه دیجیتال زنده از محصولاتی که برای آینده عرضه‌شده‌اند کرده است. نمایشگاهی که می‌توان در شرایطی واقعی، زندگی در دنیای آینده را در آن تجربه کرد. ازجمله این تجهیزات می‌توان به سامانه‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده ازجمله Google Glass و Oculus Rift، سامانه‌های توزیع مدرن از طریق Drone ها، فنّاوری‌های مانند Leap Motion در آینده رابط کاربری، چاپ سه‌بعدی و بسیاری سامانه‌های دیگر اشاره کرد.

چالش استارتاپ‌ها یکی دیگر از بخش‌های جذاب نمایشگاه است که به‌تازگی به آن اضافه‌شده است. کارتس قصد دارد در راستای هدف خود -یعنی امنیت دیجیتال- بستری را فراهم کند که از کارآفرین‌هایی که در این حوزه هستند، حمایت شود. به لطف این اقدام کارتس، استارتاپ‌های امروز که بازیگران بزرگ آینده هستند، می‌توانند جذب سرمایه کنند و مخاطبان خود را بیابند. در بین فینالیست‌های امسال دو استارتاپ از فرانسه و دو استارتاپ از انگلستان حضور داشتند. پنجمین استارتاپ فینالیست هم از روسیه بود.

استارتاپی که بتواند پیروز این چالش شود، از طرف رویداد کارتس، ۱۰ هزار یورو جایزه نقدی و یک غرفه رایگان در نمایشگاه بعدی دریافت می‌کند و همچنین شرایط مصاحبه وی با رسانه‌های مختلف فراهم می‌شود.

منبع: هفته‌نامه عصر ارتباط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.