راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مسئولیت آینده را بپذیرید؛ یادداشتی خواندنی از حمیدرضا آموزگار

سبک زندگی ما بی‌شک تغییر کرده است. نه در ظواهری مانند پوشش و نحوه برقراری ارتباط و امثالهم بلکه به‌طور ذاتی و باطنی نیز تغییر کرده است. شاید بتوان این را موفقیت اصلی هجمه‌هایی دانست که در قرون اخیر به ما شده است. هیچ‌کدام از حمله‌های نظامی حتی حمله مغول که دنیای شرق را به هم ریخت تا این حد تاثیر ناگواری بر مردمان این سرزمین نداشته است.

مهم‌ترین ضربه‌ای که در تغییر سبک زندگی به ما خورده است چیزی است به نام تغییر الگو.

الگوهای ما امروز عوض شده‌اند. دیگر عالمان و کارآفرینان و زحمتکشان جامعه الگوی کودکان ما و حتی خودمان نیستند. نگاهمان به هنرمندان و ورزشکاران و سیاستمداران است. نحوه ارزش‌گذاری‌مان بر آدم‌ها تغییر کرده است، دلیل شهرت تغییرت کرده است.

کافی است در تاریخ چرخی بزنید و ببینید الگو‌ها و افتخارات ما چه قشری بوده‌اند. اتفاقی که برایمان افتاده یک اتفاق ماندگار و فرهنگ‌ساز است. این یعنی کاری که مغول‌ها نتوانستند با ما بکنند را خودمان کردیم. فرهنگ ما تغییر کرد و شدیم چیزی که امروز هستیم. بیخودی به خودمان افتخار نکنیم شاید جرقه‌هایی این‌وروآن‌ور بخورد ولی ما از درون در حال تهی شدن هستیم و فکری هم به حالش نمی‌کنیم.

حال این‌ها چه ربطی به راه پرداخت دارد؟

به نظر شما چند نفر از افرادی که امروز در صنعت بانکی و پرداخت ما صاحب‌نظر به‌حساب می‌آیند به خاطر عملکرد بوعلی سینا وار یا خوارزمی وار است. چند نفر از ما‌ برای ارتقای دانش و درنتیجه بهبود خدمات قابل‌ارائه به مردم واقعا شب‌ها خوابمان نمی‌برد. مگر همین افراد که بعضا تبدیل به سیاستمداران حوزه بانکی و پرداخت شده‌اند فردا روز پیشانی این صنعت نخواهند بود. کدام شرکت دولتی و خصوصی حوزه پرداخت در کشور، یک واحد تحقیق و توسعه فعال و واقعی برای ایجاد راهکارهای نوین در آینده دارد. کدام واحد نظارتی این حوزه در حال بررسی و مدیریت رفتارهای مالی و پرداختی مردم جهت اصلاح فرهنگ است. این آمارهایی که هرچند وقت یکی از دوستان در رسانه‌ها اعلام می‌کند پایه‌گذار کدام تصمیم ملی ما بوده و هست. کدام‌یک از شرکت‌های ما فارغ از استفاده تبلیغاتی از نام دانشگاه، با یک دانشگاه وارد تعامل علمی و پروژه‌ای شده است تا ضمن رشد واقعی بخش پژوهشی دانشگاه از نتایج تحقیقات ایشان راهکار جدیدی ارائه کند؟

به‌هرحال صنعت پرداخت بایستی حداقل برای ۱۰ سال آینده خود برنامه داشته باشد و امیدوارم شرکت‌های بزرگی که امروز از کنار صنعت مالی کشور پدید آمده‌اند مسئولیت خود را بسیار زیاد‌تر احساس کنند و بدانند که بخشی از ارتقای مملکت بر دوش آن‌ها افتاده است و همان‌قدر که از این صنعت برای بزرگ شدن خود بهره برده‌اند در مقابل آینده آن نیز مسئول هستند.

حمیدرضا آموزگار؛ قائم مقام پروژه میدکو

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.