راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

توصیه سیف به مدیران بانکی: فناوری اطلاعات را جدی بگیرید

ولی اله سیف مدیر کل بانک مرکزی در پاسخ به اینکه آیا امکان یک بسته حمایتی برای توسعه بانکداری مجازی برای بانک‌ها وجود دارد که با مسوولیت خود آن‌ها جرایم آن‌ها کمتر شود و به سمت ایجاد بانک مجازی بروند، گفت: «ما امروز دیگر در بانکداری مجازی تعاریف مشخصی نداریم و تداخل‌هایی بین بانکداری اینترنتی و بانکداری الکترونیکی و بانکداری مجازی وجود دارد. یکی از مجوزهایی که بانک مرکزی صادر کرده بود برای بانک مجازی بود، ولی عملا به دلیل این ابهامات نتوانست به جایی برسد.»

سیف معتقد است مهم‌ترین بخش این است که در درجه اول به یک تعریف مشخص برسیم که بانکداری مجازی چه چیزی است و متناسب با آن تعریف قانون‌مندی‌های لازم را ایجاد کنیم.

وی در ادامه گفت: «اگر به کسی مجوز تاسیس بانک مجازی را می‌دهیم، اگر در قانون‌مندی‌ها، از حمایت‌های قانونی لازم، از امنیت لازم، رابطه مسئولین بانک با مردم از ابتدا ابهاماتی باشد، مرحله بعد آن دارای اشکالاتی است که در بین ذینفعان به وجود می‌آید. باید همه این مرز‌ها را مشخص کنیم که وقتی اشکالی به وجود می‌آید بتوانیم به سرعت عکس‌العمل نشان دهیم.

Seif-Seyf-CBI-Index-way2pay-93-08-19

اولین قدم تعریف مشخص، دوم ترسیم خطوط ارتباطی بین ذینفعان این قضیه و سوم ایجاد قانونمندی‌های لازم در جهت حمایت از تضادهای منافعی که برای گروه‌های مختلف ذینفع به وجود می‌آید. اگر این‌ها آماده نباشند و  ما شتابزده مجوزی را صادر کنیم، عملا مردم را دچار چالش‌هایی می‌کنیم که به راحتی نمی‌شود آن‌ها را برطرف کرد.»

دکتر سیف در ادامه در خصوص استانداردهای بین‌­المللی و توجه مدیران بانکی به فناوری اطلاعات بانکی گفت: «حضور در این بازار فشرده رقابتی مستلزم شناخت پدیده‌های روز است. اگر بانکی زود‌تر بتواند درک کند که در سبد بانکداری روز دنیا چه اتفاقی می‌افتد و خودش را بتواند در حد رقبایی که در بازار رقابت می‌کنند مجهز کند آن بانک می‌تواند جلو بیافتد. بانکداران ما یک شانسی دارند که بانکداران بانک‌های بین‌المللی که با آن استاندارد‌ها در حال کار کردن هستند در بازار داخلی ما کار نمی‌کنند و اگر قرار باشد دروازه‌ها باز شود و این بانک‌ها به داخل کشور ورود پیدا کنند، پس کار کردن برای آن‌ها بسیار سخت خواهد بود. لذا باید از همین الان بانک‌ها تجهیز شوند و این فاصله را پر کنند تا بتواند برای آن صحنه‌ای که ممکن است پیش بیاید و دور هم نیست و هر لحظه ممکن است زمان آن باشد آمادگی لازم را برای کار کردن در سطح استانداردهای روز کسب کنند.»

رئیس کل بانک مرکزی در پایان نیز در پاسخ به این سوال که آیا در فرایند توسعه کشور جایگاهی برای بخش خصوصی قایل هستید، گفت: «بله حتما. نظام بانکی ما نیاز به این دارد که یکسری موسسات ارایه دهنده سرویس پشتیبانی کننده از نظامات IT در بانک‌ها در جامعه شکل بگیرند و بانک‌ها بتوانند به راحتی در یک بازار توام با رقابت از لحاظ کیفیت خدمات مسایل خود را برونسپاری کنند.

در دنیای بیرون اینگونه نیست که هر بانکی همه چیز را در درون خود ایجاد کند و هزینه‌های بسیار بالای آن را نیز بپردازد. اگر همچنین کاری بخواهد صورت بگیرد، وجود شرکت‌های سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و پشتیبانی از نیازهایی که یک بانک مدرن روز است در بازار بخش خصوصی ما باید شکل بگیرد و با ارایه خدمات استاندارد و مسوولانه این اطمینان را بانک‌ها بدهند که به سمت آن‌ها بروند و به آن‌ها تکیه کنند و این یک بحث ضروری است که در آینده ما به آن نیاز داریم.

منبع: بانکداری مجازی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.