راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تجربه و تخصص کافی نداریم یا حال تصمیم گیری؟

یک سوال ساده که به جرات می توان گفت تاریخ نشان داده پاسخی ندارد میزان تجربه لازم برای اخذ تصمیم درست است. تنها زمینه‌ای که پاسخ شفافی برای این سوال دارد، فناوری است. مسیر عملکرد انسان در حوزه فناوری نشان داده است که بر خلاف مواردی مانند اخلاق، سیاست، فرهنگ و امثالهم او توانسته است در فناوری مسیر معنی‌داری را طی کند. این بدان معنی است که پله های فناوری گرچه گاهاً خیلی بلند یا خیلی کوتاه می‌شوند، لیکن از یک منطق منظم پیروی می‌کنند و از همه مهمتر اینکه انسان ها به تجارب مکتسبه دیگران در این زمینه وفادار بوده و بنای دستاوردهای جدید خود را بر آن می‌نهند.

یکی از جالب ترین و مهندسی‌وارترین این فناوری‌ها، مباحث حوزه مالی و تعاملات مربوط به آن است، موردی که از بطن نیازمندی واقعی انسان پدید آمده و هر روز فناوری برای تامین بهتر از پیش آن راهکاری داشته است. تاریخ پول به نحوی شفاف نشان داده است آن چیزی که ما آن را پول می نامیم صرفاً یک واسط مورد تفاهم بین عموم جوامع است و به همین دلیل مجازی سازی آن بسیار قابل درک است.

پول دیجیتال تجربه‌ای است که از سال 2008 با رونمایی «بیت کوین» بیش از پیش در دنیا مطرح شد. مساله ای که راه حل آن کاملاً شفاف، قابل اجرا، امن و قابل ردگیری است. بانک مرکزی عزیز الان چندین وقت است که طرح هایی مانند «سپاس» را مطرح کرده است. تاخیر در تصمیم گیری نهادی مانند بانک مرکزی نه تنها وصول این تجارب را به تاخیر می‌اندازد بلکه امکان طی کردن گام های بعدی را نیز محدود می‌کند. سرعت شرکت‌های خصوصی حوزه بانکی قطعاً بسیار بیشتر از آن چیزی است که بانک مرکزی در اختیار دارد و ورود مستقل این نهاد حاکمیتی و نظارتی به جزئیات امور، استفاده از متخصصین کم تجربه و بعضاً متخصصین نامتعهد، بسیاری از معضلات تعاملات بانکی را آن قدر طولانی می‌کند که عموم مردم نیز خیال می‌کنند آنچه اکنون در اختیار آن‌ها است آخرین امکانات ممکن در دنیاست. بهانه‌هایی مانند پیچیده بودن کار، نیاز زیرساختی، طول کشیدن آماده سازی دستورالعمل‌ها و از این قبیل موارد قاعدتاً جوابگوی بهای تمام شده گزاف در نبود این خدمات و اشتغال ایجاد نشده آن نخواهد بود.

حذف پول کاغذی یا لااقل کاهش چشمگیر استفاده از آن و تبعات مربوطه نه تنها کمک شایانی به بحث پولشویی خواهد کرد بلکه به تنهایی هزینه قابل تامل چاپ آن را از دوش محیط زیست و مردم کاهش خواهد داد. قطعاً راهکار آن دادن یک کارت دیگر دست مردم نیست و امیدوارم دست اندرکاران مربوطه نیز به دنبال آن نباشند.

بدیهی است که مسئولان محترم بانک مرکزی می‌توانند از کمک مجموعه های خصوصی بهره‌گیری بیشتری کرده و آن‌ها را صرفاً به دید غیر دوست نگاه نکنند. هستند افرادی که در حوزه پرداخت و بانکی فعالیت می‌کنند و آماده خدمتگزاری برد-برد در جهت پیشرفت واقعی کشور با شیب سریعتر جهت کاهش فاصله با جهان اولی‌ها باشند.

حمیدرضا آموزگار قائم مقام پروژه میدکو

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.