راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تلاش برای تقویت نقش فناوری اطلاعات بانکی در برنامه ششم توسعه

یکشنبه 4 آبان ماه، بعد از پایان ساعت کاری و تا اوایل شب رویدادی در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد که تلاش کرد همه فعالان فناوری اطلاعات بانکی را چند ساعتی دور هم جمع کند که درباره موضوع برنامه ششم توسعه باهم صحبت کنند. البته این رویداد محدود به همین سالن نبود و از شهرهای مختلف کشور به‌صورت ویدیو کنفرانس در این رویداد حضور داشتند و اظهار نظر هم کردند. بعد از بیات و مقدم، مدیران ارشد فابا، حمید پورمحمدی صحبت کرد. پورمحمدی که مسئول تدوین برنامه ششم توسعه است پیش از این در توسعه بانکداری الکترونیکی در ایران نقش مهمی داشته است. او در صحبت‌ها خود سعی کرد با یادآوری و گفتن نام افرادی که نقشی در توسعه بانکداری الکترونیکی داشتند از آن‌ها قدردانی کند: مهرانی، شریفی، الهی، فاطمی، نجفی، لکزایی، مقدسیان، خانم شهریاری، صوفی‌آبادی، صیاد، جلیلی، پوراحمدی، احمدآبادی، خانم مهجوریان، منصوری، مقدم، بیات، مرحوم نوربخش، رسول‌اف، سیف، میلانی، قاسمی و جلالی بخشی از نام‌هایی بودند که پورمحمدی در صحبت‌هایش به آن‌ها اشاره کرد.

Fab-Conf-index-way2pay-93-07-27 (17) Fab-Conf-index-way2pay-93-07-27 (8)

همان طور که پورمحمدی هم گفت این خط جاده‌ها که به صحرا نوشته‌اند / یاران رفته با قلم پا نوشته‌اند. اگر از خاطره‌گویی‌ها بگذریم او در صحبت‌هایش گفت که ما در زمینه بانکداری الکترونیکی به آمال و آرزوهایمان رسیده‌ایم اما اگر بخواهیم به همین بسنده کنیم درست نیست و باید بتوانیم از مزیت‌های فناوری بهره‌مند شویم. پورمحمدی همچنین اشاره‌ای به شبکه‌های اجتماعی، تجهیزات جدید و کارت‌های هوشمند کرد و گفت باید منتظر تحولات جدی در عرصه بانکداری الکترونیکی باشیم. در نهایت او محورهای پیشنهادی خود برای برنامه ششم توسعه را در 5 مورد جمع‌بندی کرد: امنیت (تشکیل سازمان حسابرسی امنیت بانکداری الکترونیکی)، افزایش اعتماد عمومی به بانکداری الکترونیکی، افزایش بهره‌وری توسط بانکداری الکترونیکی، سامانه یکپارچه بانکداری الکترونیکی و حرکت به سمت بین‌المللی شدن.

 .

چالش منابع انسانی

در ادامه نمایندگان بانک‌های دولتی و خصوصی صحبت کردند. قاسمی مدیر عامل بانک پاسارگاد در صحبت‌هایش گفت که سرمایه انسانی مهم‌ترین چالش بانکداری نوین است. او در محورهایی که بررسی کرد به این اشاره کرد که شرایط مادی و معنوی مناسب برای منابع انسانی باید فراهم شود. قاسمی از کیفیت پایین آموزش عالی در ایران انتقاد کرد و گفت که راه‌اندازی دانشگاه خاتم با این هدف بوده است و نگاه به جوانان به عنوان سرمایه باید باشد نه هزینه. امنیت، سواد اطلاعات عمومی، ضعف سرمایه‌گذاری در بخش مهندسی نرم‌افزار و پایین بودن مقیاس قیمت خرید نرم‌افزار در ایران از جمله چالش‌هایی بود که قاسمی به آن‌ها اشاره کرد.

.

چالش‌های امروز و چشم‌انداز فردا

میزگرد بخش دیگر این رویداد نیم‌روزه بود که احتمالاً جذاب‌ترین بخش آن هم از نظر مخاطبان بوده باشد. بیات مدیر عامل فابا مجری این میزگرد بود که محمد بیگی نظام‌های پرداخت بانک مرکزی، نجفی خدمات انفورماتیک، فاطمی بانک ملی، گودرزی صادرات، منصوری توسن در آن شرکت کرده بودند. بعد از این که نجفی گفت که امیدوار است بدون داده تصمیم گرفتن دست از سر ما بردارد فاطمی گفت که در این مدت از فرهنگ‌سازی غافل ماندیم. او به فرهنگ اعتباری اشاره کرد و این که اگر چرخه اعتباری به جای نقدی توسعه یافته بود امروز فرهنگ غلط کسب‌وکاری نداشتیم. او پیشنهاد داد برای برنامه ششم توسعه تغییر این فرهنگ در دستور کار قرار گیرد و چرخه کسب‌وکار اعتباری کامل شود. فاطمی گفت که در صورتی که از فرهنگ نقدی به سمت فرهنگ اعتباری برویم می‌تواند در نسبت درآمدهای مشاع و غیر مشاع هم تاثیرگذار باشد. او بعد از این که به کپی‌رایت و کیفی‌سازی و زیرساخت اشاره کرد شاه‌کلید صحبت‌هایش را گفت: یک بار برای همیشه تکلیف امنیت و کسب‌وکار را مشخص کنیم. در تمام دنیا کسب‌وکار بر امنیت مقدم است و اولویت دارد.

Fab-Conf-index-way2pay-93-07-27 (14)

منصوری هم به تقویت بخش خصوصی، احراز هویت غیرحضوری، معضل چک و امنیت اشاره کرد و گفت که برای تراکنش در محیط‌های مجازی بیمه‌ای ایجاد کنیم که ریسک‌های عملیاتی را کاهش دهد. گودرزی هم در صحبت‌هایش گفت که امروز 70 تا 75 درصد تراکنش‌ها به‌صورت غیرحضوری انجام می‌شود. او در صحبت‌هایش به انطباق عملیات بانکی داخلی و بین‌المللی و مراکز اعتبارسنجی اشاره کرد. در نهایت در این برنامه از افراد و شرکت‌های فعال تقدیر شد.

منبع: هفته نامه عصر ارتباط؛ شماره 680

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.