راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بازی برد برد

دی‌ماه ۱۳۹۲ بود که صنعت پرداخت الکترونیکی ایران دچار تحول بنیادین شد. شبکه الکترونیکی پرداخت کارت (شاپرک) با رویکرد ساماندهی نظام پرداخت بنیان نهاده شد. ایجاد بستر مناسب و سازوکار یکسان برای فعالیت شرکت‌های PSP و توانمندسازی این شرکت‌ها برای ارائه سرویس بهتر به مشتریان، در دستور کار شاپرک قرار گرفت. مشتریان و بهره‌برداران شبکه پرداخت الکترونیکی کارت از دو گروه عمده تشکیل می‌شوند: پذیرندگان (اصناف) و دارندگان کارت‌های بانکی. شاپرک از شرکت‌های PSP می‌خواهد که خود را در برابر این دو گروه مسئول بدانند و ضمن تعهد به حفظ محرمانگی داده‌های مشتریان، سطح سرویسی مناسب، به آن‌ها ارائه کنند.

win-win-chalkboard-index-way2pay-93-07-26

از سوی دیگر، صنعت پرداخت با دخالت و حمایت مستقیم بانک‌ها شکل‌گرفته است و شرکت‌های PSP در قبال قراردادهای خود به بانک‌ها متعهد هستند. بانک‌ها انتظاراتی از شرکت‌های PSP دارند که ممکن است با الزامات و استانداردهای شاپرک تطابق نداشته باشد. لذا شاپرک از شرکت‌های PSP می‌خواهد به‌جای آنکه «بانک‌محور» باشند، «پذیرنده‌محور» باشند. معطوف‌شدن توجه شرکت‌های PSP به پذیرندگان، حلقه مفقوده صنعت پرداخت کشور است. هنگامی که هدف PSP جلب رضایت پذیرندگان باشد و در این کار موفق شوند، پذیرنده حساب بانکی متصل به پایانه فروش خود را تقویت می‌کند و رسوب پول در حسابش بیشتر می‌شود؛ به‌عبارت‌دیگر، این یک بازی برد – برد برای پذیرندگان، بانک‌ها و PSP‌ها خواهد بود. حال‌آنکه در وضعیت جاری، تمامی تلاش شرکت‌های PSP، معطوف به کسب رضایت بانک‌ها می‌شود. بانک‌ها، بودجه شرکت‌های PSP را تأمین می‌کنند، لذا انتظار دارند شرکت‌ها مطابق با نظر آن‌ها رفتار کنند.

اگر هزینه‌های شرکت‌های PSP، از جیب پذیرندگان پرداخت شود، نتیجه نخست این رویکرد، اصلاح رفتار پذیرندگان است؛ پذیرندگان فقط در قبال ارائه سرویس مطلوب، حاضر به پرداخت هزینه می‌شوند و دیگر شاهد تعدد دستگاه‌های پایانه فروش بر روی میز اصناف نخواهیم بود. نتیجه کلان این رویکرد، حرکت در تحقق استقلال شرکت‌های PSP از بانک‌ها است. در اکثر کشورها، هزینه استفاده از خدمات پرداخت الکترونیک از پذیرندگان با روش‌های مختلفی نظیر کارمزد، اجاره‌بها و … دریافت می‌شود و در قبال این هزینه، پذیرنده انتظار سطح خدمات مطلوبی از شرکت‌های PSP دارد. دریافت کارمزد از پذیرنده، این فرصت را به مشتری می‌دهد که در بازار رقابتی، PSP مطلوب خود را انتخاب کند و PSPها برای جلب نظر و حفظ مشتریان، ناگزیر به افزایش کیفیت خدمات هستند. از سوی دیگر، PSP ها با استقلال مالی از بانک‌ها، می‌توانند حضور فعال‌تری در این بازار رقابتی داشته باشند.

سعید احمدی پویا

منبع: هفته‌نامه عصر ارتباط، شماره 679

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.