راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نتایج پژوهش پی‌پال در مورد روش‌های آینده پرداخت در کانادا

پی‌پال کانادا به‌تازگی نتایج یک تحقیق ملی را منتشر کرده است که نشان می‌دهد کانادایی‌ها اشتیاق فراوانی به استفاده از روش‌های آینده پرداخت مانند استفاده از وسایل پوشیدنی و ساعت‌های هوشمند دارند.

نتایج پژوهش پی‌پال در مورد روش‌های آینده پرداخت در کانادا

این مطالعه تصویر روشنی از اینکه چطور عادات خرید در حال تغییر در جهت استفاده از پرداخت‌های دیجیتالی و موبایلی هستند ارائه می‌نماید، به‌طوریکه برطبق نتایج این تحقیق نزدیک به ۲۹% از کانادایی‌ها هنگامی‌که در راه هستند از موبایل خود برای انجام خریدهای آنلاین استفاده می‌کنند و ۲۳% از آن‌ها از موبایل خود برای انجام پرداخت در محل استفاده می‌کنند.

این مطالعه همچنین موید اشتیاق کانادایی‌ها به روش‌های در حال ظهور پرداخت می‌باشد به‌نحوی که بیش از ۴۵% از پاسخ دهندگان معتقد بودند که کانادایی‌ها آماده استفاده از روش‌هایی مانند پرداخت موبایلی از طریق وسایل پوشیدنی هستند. داگ استفنز که از صاحب نظران صنعت فروش محسوب می‌گردد، معتقد است: «فناوری‌ها و ابزارهای جدید تجربیات خرید و پرداخت ما را طی 5 سال آینده دگرگون خواهند کرد». او می‌افزاید: «مطالعه پی‌پال ثابت می‌کند که کانادایی‌ها نقش فعالی را در این سیر تکاملی ایفا می‌کنند که در آن به فروشندگان این فرصت منحصر به‌فرد داده می‌شود تا تجربیات خلاقانه‌ای را برای کسانی که می‌خواهند با استفاده از تمام ابزارهای خود اعم از گوشی‌های هوشمند، ساعت‌های هوشمند یا دستبندهای دیجیتال خرید کنند، ایجاد کنند.»

.

روش‌های پرداخت آینده

در آینده‌ای که چندان دور به نظر نمی‌رسد ابزارهای پرداخت متنوعی در فضای ذهنی مطرح شده‌اند (تراشه‌های کارگذاشته شده در انگشت دست، یخچال‌های متصل به اینترنت، عینک‌های دیجیتالی، و یا حتی دکمه پیراهن) و کانادائی‌ها هم اکنون در فکر روش‌های پرداخت پیشرفته‌تر از پرداخت‌های موبایلی هستند. در حدود ۳۵% از شرکت کنندگان در این تحقیق اعلام کرده‌اند که از اتومبیل‌های مجهز به اینترنت برای پرداخت هزینه سوخت در جایگاه‌ها استقبال می‌کنند که می‌تواند بازتابی از علاقه کانادائی‌ها به سفرهای جاده‌ای به حومه شهر‌ها باشد. بیش از یک پنجم پاسخ دهندگان نیز به استفاده از یخچال‌های متصل به اینترنت برای انجام خرید از یک سوپرمارکت آنلاین، و پرداخت مستقیم هزینه آن رای مثبت داده‌اند. این در حالیست که در حدود ۱۸% اعلام کرده‌اند که احتمالا از تراشه کارگذاشته شده در انگشت که به آن‌ها اجازه می‌دهد به راحتی پرداخت در داخل فروشگاه را انجام دهند استفاده می‌کنند. ۲۲% نیز به فناوری تشخیص چهره، یا اسکن قرنیه چشم برای انجام پرداخت در فروشگاه‌ها اظهار علاقه کرده‌اند.

Taxi-Payment-index-way2pay-93-07-24

هنگامی‌که صحبت از ابزارهای پوشیدنی پرداخت به میان می‌آید، بیش از نیمی از پاسخ دهندگان اعلام کردند که قبلا راجع به این فناوری شنیده‌اند، و این رقم هنگامی‌که توضیحاتی پیرامون این فناوری به پاسخ دهندگان ارائه شده است، به بیش از ۶۷% می‌رسد. پاسخ دهندگان معتقد بوده‌اند که مزایای بالقوه پرداخت از طریق ابزارهای پوشیدنی عبارتند از:

  • عدم نیاز به حمل کیف پول یا موبایل (۳۲%)
  • آزاد بودن دست‌ها (۳۲%)
  • عدم نگرانی بابت گم کردن ابزارهای پوشیدنی (۲۹%)
  • داشتن همه چیز در یک‌جا (۲۸%)

تقریبا از هر 4 پاسخ دهنده 1 نفر از استفاده از دستبند یا ساعت مچی برای انجام پرداخت استقبال کرده است، درحالی‌که این میزان برای عینک‌های دیجیتالی مجهز به اینترنت برای انجام پرداخت‌های داخل فروشگاهی در حدود ۱۲% از پاسخ دهندگان می‌باشد. همچنین ۳۱% از کانادائی‌ها به استفاده از دستبندهای دیجیتالی که به آن‌ها امکان پرداخت هزینه خوراکی‌ها و دستگاه‌های سرگرمی در مراکز تفریحی را می‌دهد، و ۲۸% از آن‌ها به استفاده از این دستبند‌ها برای پرداخت هزینه‌های غذا، نوشیدنی و کالا در کنسرت‌ها اشتیاق نشان داده‌اند.

.

مقبولیت پول دیجیتالی

پول به شکل غیرقابل انکاری در حال یافتن یک هویت دیجیتال است، بطوریکه نزدیک به ۹۰% از کانادائی‌ها از طریق کامپیو‌تر یا تبلت بصورت آنلاین خرید می‌کنند، که از این میزان بیش از ۶۰% از کیف پول دیجیتالی پی‌پال برای پرداخت خرید‌های‌شان بهره می‌برند. مدیرعامل پی‌پال در کانادا در این رابطه می‌گوید: «ما شاهد تغییر عظیمی در روش خرید و پرداخت طی چند سال آینده خواهیم بود. چشم‌انداز پی‌پال از پول این است که مردم قادر باشند از هر ابزار متصل به اینترنت در هر زمان و هر مکان پرداخت‌های خود را انجام دهند. بیش از ۵/۵ میلیون کانادائی در حال حاضر از کیف پول الکترونیکی پی‌پال استفاده می‌کنند که غالبا با خدمات آنلاین و پرداخت موبایلی آشنایی کامل دارند. پس انتظار می‌رود که آن‌ها جزو اولین کسانی باشند که با فناوری‌های نوین مانند ساعت‌های هوشمند، دستبندهای دیجیتالی و سایر امکان‌های مدرن مانند وسایل نقلیه متصل به اینترنت سازگار می‌شوند.»

Taxi-Payment-index-1-way2pay-93-07-24

کانادائی‌هایی که در حال حاضر از کیف پول الکترونیکی استفاده نمی‌کنند نیز درحال ترک عادات سنتی پرداخت هستند، به‌طوری که بیش از یک پنجم از آن‌ها اعلام کرده‌اند که با توجه به سهولت استفاده از کیف پول‌های دیجیتالی، ظرف یک‌سال آینده به استفاده از پول دیجیتال روی خواهند آورد. ۵۵% از آن‌ها از این موضوع که در هر خرید آنلاین مجبورند اطلاعات مالی و شخصی خود را وارد سیستم کنند ناخوشنودند، و ۵۱% از آن‌ها از اینکه با استفاده از کیف پول الکترونیکی زمان خود را ذخیره می‌کنند اظهار رضایت کرده‌اند.

.

پرداخت موبایلی

تقریبا یک سوم از کانادائی‌ها تا کنون از گوشی‌های موبایل خود برای انجام پرداخت‌های آنلاین استفاده کرده‌اند. کانادائی‌هایی که از گوشی موبایل خود برای انجام فعالیت‌های ذیل استفاده کرده‌اند (حداقل یکبار در طی چندماه) اعلام کرده‌اند که میزان استفاده آن‌ها نسبت به سال گذشته افزایش یافته است:

  • انتقال پول به حساب اعضای خانواده، دوستان و یا پرستار بچه ۳۸%
  • خرید نرم‌افزارهای بازی ۳۷%
  • دانلود اپلیکیشن، موزیک، فیلم و سایر محتواهای دیجیتالی ۳۲%
  • پرداخت پول به خیریه‌ها ۲۵%
  • انجام خرید در داخل فروشگاه ۲۳%

۶۵% از کانادائی‌هایی که در حال حاضر از پرداخت موبایلی استفاده می‌کنند با این موضوع که تراکنش‌های موبایلی می‌توانند سریع و بدون زحمت باشند موافقند، در حالیکه ۶۲% از آن‌ها اعلام کرده‌اند که بدون در نظر گرفتن هیچ گزینه دیگری از پرداخت موبایلی استفاده می‌کنند. به‌علاوه، ۴۶% از آن‌ها اعلام کرده‌اند که آرزو می‌کردند مجبور نباشند هم کیف پول و هم گوشی تلفن همراه خود را با خود حمل کنند، درحالیکه ۲۷% از آن‌ها از کسانی‌که با موبایل خود پرداخت نمی‌کنند و با پرداخت از طریق پول نقد و یا کارت‌های نقدی و اعتباری در حرکت صف خرید اخلال ایجاد می‌کنند ناخشنودند.

بیش از نیمی از کسانی که طی سال گذشته حداقل یک‌بار در هر چند ماه پرداخت موبایلی انجام داده‌اند، از این روش پرداخت در هنگام خرید قهوه یا غذا نسبت به یک‌سال قبل بیشتر استفاده می‌کنند.

با درنظر گرفتن این واقعیت که آینده از آن پرداخت‌های موبایلی است، پی‌پال روش‌های پرداخت ساده‌تر و ایمن‌تری را به فروشندگان و خریداران کانادائی ارائه می‌نماید. این شرکت در مسیر پردازش 1 میلیارد پرداخت موبایلی در سال ۲۰۱۴ در سراسر جهان قرار دارد. در تورنتو، مردم می‌توانند از اپلیکیشین پی‌پال برای پرداخت در بیش از ۱۰۰ کافه و رستوران استفاده نمایند.

نتایج این تحقیق همچنین نشان می‌دهد کسانی‌که درحال حاضر از پرداخت‌های موبایلی استفاده نمی‌کنند نیز شیفته و آماده پذیرش این روش پرداخت می‌باشند. ۶۰% از آن‌ها اظهار کرده‌اند که هنگامی‌که شاهد استفاده دیگر مردم از گوشی‌های موبایل خود برای پرداخت در فروشگاه‌ها هستند به آن‌ها حسودی می‌کنند و آرزو می‌کنند که آن‌ها نیز می‌توانستند با موبایل خود پرداخت کنند، و ۴۲% از آن‌ها درباره شیوه عملکرد پرداخت موبایلی اظهار کنجکاوی کرده‌اند.

محمدمهدی طوبائی، کارشناس پرداخت الکترونیک

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.