راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مهدویان: نظام بانکی نیازمند یک بازنگری عمیق است

با توجه به تغییرات اقتصادی و سیاسی کشور در یک سال گذشته، محمد هادی مهدویان درباره تغییر و تحولات فضای بانکداری می‌گوید: «به نظر می‌رسد که مسئولین امر به‌تدریج به ضعف‌های ساختاری نظام مالی و نظام بانکی کشور و ضرورت اصلاح و تعدیل ساختاری در این مجموعه آگاه شده باشند. اگر این‌گونه باشد، باید امیدوار بود این فضای فعالیت بانکداری در کشور خصوصا در حوزه ماموریت‌ها، نظارت، مدیریت ریسک و سالم‌سازی مالی دچار دگرگونی شود.»

مهدویان: نظام بانکی نیازمند یک بازنگری عمیق است

محمد هادی مهدویان عضو هیئت علمی دومین کنفراسن بین‌المللی صنعت بانکی و اقتصاد جهانی در خصوص فرصت‌هایی پیش روی اقتصاد ایران می‌گوید: «اقتصاد ایران از نظر توان نیروی انسانی، منابع اقتصادی و ساختارهای نهادی دارای ظرفیت و توان بالقوه بالایی است. این ظرفیت‌ها خصوصا در حوزه نیروی انسانی و ساختارهای تصمیم‌سازی اقتصادی و نیز فضای بیرونی اقتصاد طی چند سال گذشته دچار فرسایش شده است و اقتصاد ایران را به فضای تعادلی رشد پایین سوق داده است. برای رجحت اقتصاد ایران به ظرفیت‌های رشد بالا می‌باید صدمات وارده به آن ترمیم شود.»

وی با بیان این مطلب، در خصوص تنگناهای اقتصاد ایران می‌گوید: «بخش مالی و بانکی به یکی از بزرگ‌ترین تنگناها تبدیل شده است. ساختارهای قانونی انعطاف‌ناپذیر نیز به معضل بزرگی برای اقتصاد ایران مبدل شده است. ضعف در حوزه‌های تعاملی اقتصاد با سایر زمینه‌های سیاسی، اجتماعی، و فرهنگی کشور بسیار مشهود و قابل توجه است و به دلیل ساختارهای قانونی غیرمنعطف دچار ماندگاری و ناهنجاری است.»

مهدویان در پاسخ به اینکه چه فرصت‌هایی پیش ‌روی نظام بانکی ایران است و اینکه تنگناهای نظام بانکداری در ایران را چگونه می‌بیند، می‌گوید: «قبل از آنکه فرصت یا فرصت‌هایی برای نظام بانکی کشور رخ نماید، این نظام نیازمند یک بازنگری عمیق است. تنگناها را می‌توان در حوزه‌های ساختار، ماموریت، ابزار و نظارت دسته‌بندی نمود. نظام بانکی کشور در کلیه زمینه‌های مورد مشاوره دچار مشکل است. نظام بانکی کشور اگر مورد بازنگری عمیق قرار نگیرد ممکن است مورد بروز گرفتاری‌های گسترده‌ای در اقتصاد کشور شود. این بازنگری عمیق نیز می‌باید با توجه به دستاوردها و تجارب علمی و ارزشمند دهه‌های اخیر در سایر حوزه‌ها انجام شود.»

این فعال اقتصادی کشور درباره رابطه سرمایه‌گذاری خارجی و توسعه اقتصادی می‌گوید: «سرمایه‌گذاری خارجی از نظر تغییرات استبعادی مورد نظر در نظام اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور باعث ایجاد محیط رقابتی مساعد و بهبود فضای کسب‌وکار خواهد شد. این اثر در سرریز سرمایه‌گذاری خارجی بر اقتصاد ایران بسیار قابل توجه است؛ در غیر این صورت اقتصاد ایران با این‌همه امکانات از محل درآمد نفت، نیاز واقعی و مستقیم به سرمایه خارجی ندارد. وانگهی خروج خالص سرمایه بخش خصوصی در اقتصاد ایران بسیار قابل توجه است.»

عضو هیئت علمی دومین کنفرانس بین‌المللی ایکوبیگ در ادامه با اشاره به تاثیر تأمین منابع مالی خارجی در توسعه اقتصادی و نظام بانکی می‌گوید: «تامین منابع مالی خارجی برای اقتصاد ایران مستلزم ایجاد تحول در دو حوزه ارتباطات خارجی و نیز بهبود فضای کسب‌وکار در داخل است. اگر این دو حاصل نشود، یا تامین مالی خارجی قابل حصول نیست، یا منابع مالی خارجی گزینشی بسیار پرهزینه، غیررقابتی و رانتی خواهد بود.»

مهدویان در خصوص نقش بانکداری اسلامی در تحولات اقتصادی می‌گوید: «بانکداری اسلامی می‌تواند در ایران همچون بسیاری از کشورهای دیگر، به‌عنوان یک شکل و مدل از بانکداری، نقش مفید و سازنده در اقتصاد کشور ایفا نماید. متاسفانه نگاه انعطاف‌ناپذیر و استنباط‌های سخت و خشکی که از این شیوه بانکداری در کشور به وجود آمده، خود به معضل بزرگی تبدیل شده است.»

وی در پاسخ به اینکه چرا نگرش تحول‌گرا ضرورت توسعه نظام بانکی است، می‌گوید: «اعتبار نگرش تحول‌گرا به محتوای جزئی و اجزا و عناصر این نگرش وابسته است لازم است ابتدا اجزا و عناصر نگاه تحول‌گرا تاکید شود و اجمال نظر حاصل شود، آنگاه دامنه اثرگذاری آن را تحلیل نمود. در شرایط حاضر، این نگرش یا غایب است یا فاقد برنامه روشن است.»

مهدویان در خصوص نقش کنفرانس بین‌المللی بانکداری و اقتصادی جهانی در توسعه اقتصادی ایران می‌گوید: «کنفرانس بین‌المللی بانکداری و اقتصاد جهانی از طریق ایجاد و تسریع تعاملات می‌تواند نقش عمده‌ای در گسترش بانکداری مدرن و توسعه اقتصادی ایران ایفا نماید.»

منبع: ایکوبیگ

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.