راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نیمی از پرداخت‌ها در آمریکا به‌صورت نقدی انجام می‌شود / چرا اسکناس نمی‌میرد؟

بانک فدرال رزرو آمریکا مطالعه‌ای به نام «اولویت‌های مشتری و استفاده از پول نقدی» انجام داده که شامل 5،644 شرکت‌کننده بود. بر مبنای این تحقیق نتایج جالبی برای صنعت خودپرداز منتشرشده است.

بر اساس این مطالعه کسانی که پول نقد را ترجیح می‌دهند، از پول نقد استفاده می‌کنند؛ کسانی هم که کارت‌های اعتباری و کارت‌های نقدی را ترجیح می‌دهند، هم از پول نقد استفاده می‌کنند. به نظر می‌رسد استفاده فراوان از کارت‌های نقدی و اعتباری تأثیری بر روی استفاده از پرداخت نقدی نداشته است. بین سال‌های 2000 تا 2012، مجموع تعداد تراکنش‌های انجام‌شده بر روی کارت‌های نقدی و اعتباری از 24 میلیارد به 73 میلیارد تراکنش افزایش‌یافته است. به‌علاوه در حال حاضر تنها 30 درصد مشتری‌ها تمایل به پرداخت نقدی دارند؛ اما برخلاف رشد زیاد کارت‌های پرداخت و تمایل به استفاده از این کارت‌ها، مطالعات فدرال رزرو نشان می‌دهد که تراکنش‌های نقدی بیشتر از مجموع تراکنش‌های کارت‌های نقدی و اعتباری است.

.

همه از پرداخت نقدی استفاده می‌کنند

تقریباً 60 درصد خریدهای باارزش کمتر از 25 دلار نقدی انجام می‌شوند. جای تعجب نیست که با افزایش میانگین حجم تراکنش‌ها این درصد کاهش‌یافته است. افرادی که به خرید نقدی اولویت بالاتری می‌دهند بیشتر خریدهای تا ارزش 75 دلار را نقدی انجام می‌دهند. مشتریان متعصب به کارت هم اکثر خریدهای تا 9 دلار را نقدی پرداخت می‌کنند. به‌طور میانگین برای افراد حاضر در این جامعه آماری، در خریدهای تا سقف 14 دلار، پرداخت نقدی پرداخت غالب بوده است.

.

طبقه‌بندی هزینه‌های مهم

بالاترین استفاده از پول نقد در بخش‌های غذا، مراقبت‌های شخصی، هدیه و انتقال وجه دستی است. خودپردازها در مکان‌هایی که نیاز به پول نقد را تأمین می‌کنند پیدا می‌شوند. خودپردازها در همه مکان‌ها با حجم بالایی از انتقال پول به مردم حضور دارند. استمرار استفاده مکرر در پرداخت نقدی در این محیط‌ها، نیاز به حضور خودپردازها را برای فروشنده‌ها معتبر می‌سازد.

جوان‌ترها بیشتر از پرداخت نقدی استفاده می‌کنند؛ این منطقی به نظر می‌رسد، چراکه افراد 20 تا 30 سال معمولاً سابقه اعتباری یا ارزش دارایی بالایی ندارند. مطالعات فدرال رزرو تأیید می‌کند که اولویت استفاده از کارت‌ها رابطه مستقیمی با افزایش سن مشتریان و ارزش تراکنش‌های آن‌ها دارد. مسن‌ترها در آمریکا احساس می‌کنند حتی استفاده از پول نقد در خریدهای با مبلغ اندک هم ممکن است برای آن‌ها تهدیدآمیز باشد.

اما چه می‌شود اگر این روندها ادامه پیدا نکند؟ هنوز میزان زیاد بدهی و فرصت‌های کم شغلی، مشکلات جوانان در آمریکا باقی‌مانده است. اگر جوانان نسل ایکس به استانداردهای زندگی والدین‌شان نرسند، آیا ممکن است یک اولویت کلی برای پرداخت نقدی در افراد میان‌سال باقی بماند؟

.

کارت‌های نقدی و اعتباری مکمل نیستند

از جالب‌ترین نتایج این مطالعه این بود که طرفداران کارت‌های نقدی در کمتر از 7 درصد موارد از کارت اعتباری استفاده می‌کنند و دوستداران کارت‌های اعتباری تقریباً در 4 درصد موارد از کارت‌های نقدی استفاده می‌کنند. درحالی‌که هر دو گروه در بیشتر از 50 درصد موارد خریدهای کمتر از 10 دلار را با پول نقد پرداخت می‌کنند. به‌علاوه، اولویت در کارت‌ها با افزایش درآمد افزایش پیدا می‌کند و درحالی‌که استفاده از کارت‌های اعتباری با سطح تحصیلات و درآمد نسبت مستقیم دارد، به نظر می‌رسد زنجیره سن، تحصیلات و درآمد با پرداخت نقدی آغاز می‌شود و قبل از آنکه به کارت اعتباری روی بیاورد به کارت نقدی مهاجرت می‌کند.

احساس می‌شود اکثر افراد در طبقه کمتر تحصیل‌کرده و کمتر ثروتمند از خدمات بانکی استفاده نمی‌کنند و تنها پیش‌پرداخت را به‌عنوان جایگزین پول نقد استفاده می‌کنند. تصویب Credit-and-PIN در آمریکا به‌عنوان بخشی از مهاجرت به EMV و افزایش استفاده از کارت‌های پیش‌پرداخت در میان افرادی که از خدمات بانکی استفاده نمی‌کنند هر دو می‌تواند بخش‌های جدیدی از مشتریان بالقوه خودپردازها برای استانداردهای ISO باز کند.

بر اساس مطالعه فدرال رزرو، در حدود 50 درصد تراکنش‌ها نقد ترجیح داده می‌شود. به نظر می‌رسد چک، کارت‌های اعتباری و نقدی و دیگر روش‌های پرداخت الکترونیک در حال مبارزه برای نیمه دیگر تراکنش‌ها هستند.

اشکان حسین‌پور

منبع: هفته‌نامه عصر ارتباط، شماره 675

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.