راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ورود اپل به حوزه پرداخت موبایلی به شرکت‌های ایرانی چه می‌گوید؟

بالاخره آیفون 6 هم آمد. با آمدنش هم حسابی سر و صدا کرد و احتمالا شما هم حسابی اخبارش را دنبال کرده‌اید. اما برای ما و تمام فعالان حوزه بانکداری الکترونیک و پرداخت الکترونیک آن چیزی که آیفون 6 را جذاب‌تر کرده است Apple Pay است.

apple-pay-way2pay-index-93-06-29

بحث پرداخت موبایلی از بحث‌های روز دنیای پرداخت الکترونیک است که شرکت‌های بزرگ دنیا را درگیر خود کرده است. از ویزا و مسترکارت و گوگل گرفته تا آیسیس و اسکواِر و اپل. تقریبا بیشتر متخصصان پیش‌بینی می‌کنند که دنیای بعدی پرداخت، دنیای پرداخت موبایلی است. یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌هایی که سعی کرد در این حوزه حرفی برای گفتن داشته باشد گوگل بود. گوگل ولت بر خلاف تلاش‌ها و هزینه‌های بالایی که گوگل کرده بود نتوانست آن طور که باید جایگاهش را پیدا کند. بر خلاف گوگل، استارباکس نمونه موفقی از یک کیف پول موبایلی را ارائه کرد که به شدت مورد استقبال مشتریانش قرار گرفت. اما قبل از همه این‌ها آیسیس هم در میدان بود و هنوز دارد تلاشش را می‌کند. اسکواِر هم طرح تقریبا موفقی بود که با اضافه کردن یک قطعه خیلی کوچک به موبایل‌های هوشمند می‌تواند آن‌ها را به یک دستگاه کارتخوان تبدیل کند. بازار کدهای USSD هم این روزها در کشورمان حسابی داغ است.

این‌ها فقط چند نمونه از هزاران نمونه تلاش‌های حوزه پرداخت موبایلی در دنیا بودند. اما تا به امروز هیچ کدام نتوانسته بودند به جایگاهی که می‌خواهند دست پیدا کنند. در طول تمام این مدت همیشه حرف از غیبت اپل بود؛ غیبتی که اپل از آن به خاطر عدم اطمینان به امنیت پرداخت‌های موبایلی تفره می‌رفت. اما حالا با آمدن آیفون 6، اپل بزرگترین دستاوردش یعنی «اپل پی» را رو کرده است. محصولی که در آن اپل توانسته بزرگترین برندهای کارت اعتباری همچون ویزا، مسترکارت و آمکس را با بزرگترین فروشگاه‌های زنجیره‌ای دنیا پیوند دهد. خیلی‌ها از این کار اپل به عنوان فرصت‌طلبی یاد می‌کنند و می‌گویند حالا که همه زیرساخت‌ها آماده است اپل آمده و دارد از زیرساخت‌ها به نفع خودش استفاده می‌کند. اما مگر اشکالش چیست؟ اصلا سیاست در رقابت یعنی استفاده درست از موقعیت‌های مناسب در زمان مناسب. حالا باید منتظر ماند و دید آیا با آمدن اپل به میدانِ بازیِ پرداختِ موبایلی این حوزه نفس تازه‌ای می‌گیرد یا نه!

apple-pay-tim-cook-way2pay-index-93-06-29

راستی، آیا ورود اپل بعد از این همه مقاومتی که در برابر ورود به دنیای پرداخت موبایلی و استفاده از فناوری اِن‌اِف‌سی داشت، معنای خاصی ندارد؟ آیا پیش بینی همه از اینکه دنیای آینده پرداخت در دستان موبایل است درست نیست؟ راستی، شرکت‌های کوچک و بزرگ فناوری اطلاعات فعال در زمینه ارائه راهکارهای بانکی و پرداخت تا کنون برای ورود به دنیای پرداخت موبایلی در ایران چه کرده‌اند و چه می‌توانند بکنند؟ آیا وقتش نرسیده است که به طور جدی در حوزه پرداخت موبایلی سرمایه گذاری کنند؟ به نظر شما شرکت‌های ایرانی برای ورود به حوزه پرداخت‌های موبایلی چه باید بکنند و یا چه می‌توانند بکنند؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.