راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

امنيت و فرهنگ‌‌سازي مهمترين الزام توسعه صنعت پرداخت الکترونيک است

مديرعامل شرکت پرداخت نوين گفت: «اگر آرامش در حوزه خدمات بانکداري الکترونيکي حاکم باشد و هموطنان بتوانند با اعتماد و بدون دغدغه، به ابزارهاي پرداخت الکترونيک دسترسي داشته باشند طبعا شاهد تاثيرگذاري در اين عرصه خواهيم بود که در چنين شرايطي شاهد صرفه‌جويي در منابع و تسهيل در روابط مالي خواهيم بود.»

احمد ميردامادي مديرعامل شرکت پرداخت نوين در گفت و گو با برنامه “در شهر” ابزارهاي پايه و مدرن را دو بخش صنعت پرداخت الکترونيک دانست و اذعان کرد اين دو حوزه زمينه اصلي فعاليت شرکت پرداخت نوين را تشکيل مي‌دهند.

وي در خصوص ابزارهاي پايه به شبکه پايانه‌هاي فروش و خودپردازها که در کل کشور فعال است اشاره کرد و گفت: «پرداخت نوين به واسطه شبکه کيوسک خود از ديگر شرکت‌هاي فعال اين حوزه متمايز شده است چرا که اين شبکه کمک موثري به گسترش سريع فرهنگ مبادلات غيرنقدي مي‌کند.»

ميردامادي همچنين به تشريح حوزه ابزارهاي مدرن پرداخت و اظهار داشت: «در اين حوزه در حال گسترش ابزارهاي پرداخت اينترنتي هستيم. در بخش ديگر تلفن‌هاي همراه را داريم که با گسترش کسب و کار همراه از اهميت ويژه‌اي برخوردار است. ابزارهايي مثل mobile pos يا پايانه‌هاي همراه نيز از ابزارهايي است که مورد توجه ويژه پرداخت نوين در اين حوزه قرار گرفته و در حال برنامه‌ريزي براي ورود آن به بازار هستيم. پرداخت‌هاي شهروندي يا کيف پول خرد هم به عنوان يکي از ابزارهاي تسهيل کننده در بخش مدرن مورد استفاده قرار گرفته و با همکاري نهادهاي شهري در حال گسترش آن هستيم.»

مديرعامل پرداخت نوين در ادامه سخنان خود به الزامات مورد توجه براي تحقق اهداف مورد نظر اشاره کرد و تامين زيرساخت‌هاي مطمئن و در دسترس را از مهمترين آنها برشمرد.

وي در اين زمنيه گفت: «موضوع پرداخت الکترونيک، حوزه جوان و نويني است و بايد به نماد اعتماد و امنيت تبديل شود. يعني اينکه مردم بتوانند در حاليکه به سهولت به آن دسترسي دارند، با خيال راحت از اين ابزارها استفاده کنند.»

وي همچنين استفاده از توان‌هاي هم‌افزا را به عنوان عاملي پيشران دانست و يادآور شد: «ما نمي‌توانيم در قالب يک جزيره عمل کنيم و خود را مستقل از کسب و کارهاي ديگر در نظر بگيريم. بايد در اين حوزه از توان‌هاي هم‌افزا استفاده کنيم که لازمه آن يک تعامل فرابخشي است که منطبق با آن کسب و کارها بتوانند به صورت متمرکز به تبادل اطلاعات و توان يکديگر بپردازند و اين حوزه را گسترش دهند.»

قرار گرفتن در جايگاه برترين PSP کشور در ارائه خدمات حداکثري در بستر کاملا امن به شهروندان، چشم اندازي است که پرداخت نوين در نظر دارد ظرف 2 سال آتي به آن دست يابد.

مديرعامل پرداخت نوين در همين راستا ابراز داشت: «نگاه عمده ما اين است که حداقل نيمي از تراکنش‌هايي را که پوشش مي دهيم در حوزه‌هاي مدرن مثل اينترنت و به ويژه تلفن همراه باشد و خوشبختانه در شرايط فعلي هم اين تناسب در شبکه پرداخت نوين قابل مشاهده است.»

ميردامادي مهمترين عامل در گسترش استفاده از ابزارهاي پرداخت الکترونيک را فرهنگ‌سازي دانست. وي در تبيين مقوله فرهنگ‌سازي گفت: «هدف اين است که شهروند بداند چگونه بايد از اين ابزارها استفاده کند و توانمنديهايي که در اين مدل ابزار وجود دارد را بشناسد تا بتواند به صورت بهينه از آن استفاده کند.»

وي همچنين در زمينه فرهنگ‌سازي، آموزش‌هاي پايه‌اي که بايد از مدارس و دانشگاه‌ها آغاز شود را بسيار مهم دانست و گفت: در اين ميان رسانه‌ها به ويژه رسانه ملي با توجه به فراگيري فوق‌العاده زياد آن، نقش بسيار موثري در فرهنگ‌سازي دارند.

مديرعامل پرداخت نوين در ادامه خاطرنشان کرد: «عامل ديگري که مي‌تواند در فرهنگ‌سازي نقش موثري داشته باشد، راهکارهاي تشويقي است. به نظر مي‌رسد اگر نهادهاي تبليغ کننده به جاي تبليغات صرف و مستقيم به سمت تشويق روي بياورند يعني براي شهرونداني که از ابزارهاي نوين پرداخت الکترونيک بهره مي‌برند، امکانات خاصي را در نظر بگيرند بسيار موثر باشد به شکلي که اين بخش را از بخش پرداخت‌هاي سنتي متمايز کند.»

منبع: بانک اقتصاد نوین

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.