راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آینده بانکداری در دستان موبایل است

طبق نظرسنجی جدید نشریه امریکن بنکر که در ماه آوریل انجام شده است، بانک‌های آمریکا در سال جاری میلادی بر میزان سرمایه‌گذاری خود در زمینه فناوری بانکداری موبایل افزوده‌اند.

در این نظرسنجی مشخص شد بیش از ۶۸ درصد بانک‌ها امسال بیش از سال گذشته میلادی در این کانال پرداخت سرمایه گذاری کرده‌اند؛ همچنین ۲۰ درصد مدیران بانک‌ها اعلام کردند سرمایه گذاری خود را بیش از ۵۰ درصد افزایش داده‌اند و بودجه بخش بانکداری موبایل خود را ۱۱ تا ۵۰ درصد ارتقا بخشیده‌اند.

افزایش سرمایه گذاری در این حوزه تعجب برانگیز نیست زیرا بانک‌ها تحت فشار قابل ملاحظه هستند تا اپلیکیشن‌های بانکداری موبایل خود را به روز نمایند. این فشار از سوی مشتری‌ها که پیوسته انتظارات بیشتری از بانکداری موبایل دارند و رقبای بانک‌ها اعمال می‌شود؛ اگر بانک‌ها به ویژه بانک‌های کوچک و متوسط فناوری‌های روز بانکداری موبایل ارائه نکنند با خطر از دست دادن مشتری‌های خود مواجه می‌گردند.

این درحالیست که در حوزه بانکداری آنلاین اضطرار کمتری وجود دارد و در نظرسنجی یاد شده که در آن از ۲۶۲ مدیر بانک سوالاتی شد و مدیران اعلام کردند بودجه بخش بانکداری آنلاین آن‌ها در مقایسه با بانکداری موبایل کمتر افزایش یافته است. تنها ۲ درصد از آن‌ها گفتند بودجه این بخش را بیش از ۵۰ درصد افزایش داده‌اند و تنها یک سوم اعلام کردند بودجه بخش بانکداری آنلاین آن‌ها بین ۱۱ تا ۵۰ درصد افزایش یافته است.

در بررسی ماهانه امریکن بنکر در زمینه فعالیت‌های بانکداری موبایل، مشخص شد مشتری‌ها در ماه آوریل بیش از ماه مارس از تلفن همراه خود برای انجام عملیات بانکی استفاده کرده‌اند؛ همچنین در ماه آوریل، به حساب‌گذاشتن چک از طریق موبایل افزایش یافته است؛ برای مثال ۸۰ درصد مدیران شرکت کننده در نظرسنجی اعلام کردند: میزان فعالیت‌های بانکی مشتریان با استفاده از ابزارهای موبایل برای به حساب گذاشتن چک در ماه آوریل بیش از ماه مارس بوده است و 20 درصد دیگر میزان این فعالیت‌ها را در هر دو ماه یکسان اعلام کردند.

در این نظرسنجی، از مدیران بانک‌ها سوال شد آیا تلاش می‌کنند ترتیبی دهند تا کانال‌های مختلف نظیر بانکداری موبایل، بانکداری آنلاین و شعب، محصولات و خدمات مشابهی را ارائه کنند؟ در پاسخ به این پرسش حدود ۲۰ درصد اعلام کردند در این زمینه تلاش کرده‌اند و ۴۱ درصد نیز اظهار بی‌اطلاعی کردند و پاسخ ۱۶ درصد نیز منفی بود.

منبع: شاپرک / americanbanker.com

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.