راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فتاحی: قوانین و مقررات باید متناسب با رشد سریع تکنولوژی تدوین و اجرا شوند / تاثیر کارمزد روی کسب‌وکار شرکت‌های پرداخت

شرکت‌های پرداخت الکترونیک یا همان شرکت‌های PSP امروز به عنوان اصلی‌ترین بازیگران صنعت پرداخت الکترونیک کشور شناخته شده‌اند. امیرحسین فتاحی، مدیر عامل یکی از 12 شرکت پرداخت الکترونیک مجاز کشور می‌گوید: «سرعت تغییرات و رشد تکنولوژی در این حوزه بسیار سریع است و انتظار می‌رود که قوانین و مقررات هم متناسب با این رشد و تغییرات خوب و سریع تدوین و اجرا شوند.»

به گفته امیرحسین فتاحی، مدیر عامل جدید شرکت فن آوا کارت رشد جهانی پرداخت الکترونیک در دنیا در سال 2014 میلادی 8.5 درصد پیش بینی شده و رشد جهانی پرداخت اینترنتی در دنیا در سال 2014 میلادی 18 درصد و رشد جهانی پرداخت موبایلی در همین سال، 58 درصد پیش بینی شده است.

فتاحی با اشاره به این آمار می‌گوید: «رشد در حوزه موبایل بسیار سریع و تند است و این رشد را ما در ایران هم مشاهده می‌کنیم. از تیرماه 1392 تا خرداد 1393 در حوزه موبایل حتی بیشتر از رشد جهانی داشته‌ایم و نسبت به زمان مشابه در سال قبل‌تر حدود 93 درصد در تعداد تراکنش رشد داشته‌ایم. همچنین روی درگاه اینترنتی حدود 86 درصد و روی پایانه‌های فروش حدود 45 درصد رشد داشته‌ایم. رشد ما در مقایسه با دنیا واقعا قابل توجه است. مخصوصا باید توجه ویژه‌ای روی موبایل داشته باشیم همانطور که ما در شرکت فن آوا کارت به تازگی توجه ویژه‌ای روی توسعه درگاه‌های پرداخت موبایلی کرده‌ایم.»

امیرحسین فتاحی، مدیر عامل شرکت فن آوا کارت
امیرحسین فتاحی، مدیر عامل شرکت فن آوا کارت

وی اشاره‌ای می‌کند به آمدن شاپرک و اینکه چطور آمدنش باعث استقلال شرکت‌های پرداخت الکترونیک شده است و می‌گوید: «حضور یک ناظر حاکمیتی مثل شاپرک کمک ویژه‌ای به این رشد کرده است. در واقع مدیریت این حوزه به نوعی از مدیریت بانک‌ها خارج شده و با حضور شاپرک این حوزه تحت نظارت یک رگولاتور زیرمجموعه بانک مرکزی انجام می‌شود. رسیدگی‌ها، تدوین قوانین و مقررات و بازدیدهای مکرر و برنامه‌ریزی شده شاپرک کمک کرد که شرکت‌های پرداخت الکترونیک علاوه بر ارتقا ساختار درونی کاری و افزایش امنیت در حوزه کسب و کار پرداخت الکترونیک، بتوانند یک نقش مستقلی را برای خودشان به عنوان یک بازیگر در این حوزه داشته باشد و مطابق با استانداردهای جهانی یک شخصیت مستقل داشته باشد. همچنین با مطرح شدن فضای ارتقای امنیت در حوزه شرکت‌های پرداخت الکترونیک، ما هم به عنوان یکی از این شرکت‌ها تلاش جدی برای رعایت و ارتقای سطح امنیت داریم که اعتماد جامعه را در حد اعلا حفظ کنیم.»

Tranasaction-PSPs-Index-way2pay-93-05-26

.

به گفته مدیر عامل شرکت فن آوا کارت شاپرک و بانک مرکزی تمام تلاش‌شان را برای تدوین و اجرای مقررات می‌کنند که یک شرکت پرداخت الکترونیک، به عنوان یک شخصیت مستقل کار کند اما به عنوان یکی از شرکت‌های فعال در این حوزه، یک انتظاراتی از این نهادهای قانون‌گذار دارد و می‌گوید: «ما یک سری انتظارات و خواسته‌هایی داریم. سرعت تغییرات و رشد تکنولوژی در این حوزه بسیار سریع است و انتظار می‌رود که قوانین و مقررات هم متناسب با این رشد و تغییرات خوب و سریع تدوین و اجرا شوند تا شرکت‌های پرداخت الکترونیک بتوانند با ابزارهای جدید فضای کسب و کارشان را زودتر فراهم کنند.

.

مثلا بحث اجرای کیف پول پول الکترونیک چند سالی است که مطرح است. با توجه به زیرساخت‌ها و آمادگی‌هایی که شرکت‌های پرداخت الکترونیک دارند خوب است که بانک مرکزی مقررات این فاز را اجرایی کند تا این شرکت‌ها هم بتوانند یک بازیگر در حوزه کیف پول باشند. این کمک می‌کند که بخش دیگری از تراکنش‌های نقدی جامعه از حوزه پرداخت الکترونیک انجام شود. هر چند آمار دقیقی وجود ندارد اما می‌توان گفت تراکنش‌های پول خرد تقریبا معادل تراکنش‌هایی است که در حوزه پرداخت الکترونیک الان داریم. البته ناگفته نماند تاکنون کارهای دیگری هم در حوزه خدمات و حمل و نقل شهری انجام شده ولی محدود هستند.»

وی در ادامه می‌افزاید: «با توجه به ابلاغ مقررات جدید، تمام تلاش رگولاتور این است که حوزه کسب و کار شرکت‌های پرداخت الکترونیک کاملا شفاف شوند و آمارها دقیق‌تر و قابل اتکا تر شوند. همچنین با این ابلاغ مقررات کمک کرده است که استقلال شرکت‌های پرداخت الکترونیک بسیار کامل‌تر از وضع موجود باشد چرا که در مقررات جدید به صراحت نقش بانک باید از شرکت پرداخت الکترونیک جدا باشد. بانک‌ها باید متمرکز شوند روی بحث بانکداری و بحث پرداخت الکترونیک باید روی شرکت‌های پرداخت متمرکز شود. در حال حاضر هنوز این اتفاق نیافتاده و هنوز درآمد شرکت‌های پرداخت الکترونیک خیلی مستقل از عملکرد خودش نیست. در این استقلال ضرورت دارد که بحث‌های درآمدی برای شرکت‌های پرداخت الکترونیک خیلی مشخص تر باشند و مستقل از بانک‌ها باشند. برای مثال آمدن کارمزد برای مانده گیری کمک کرد که یک نظام مندی ایجاد شود و سرمایه‌گذاری‌ها در جهت خودش ایجاد شود.

امیرحسین فتاحی، مدیر عامل شرکت فن آوا کارت
امیرحسین فتاحی، مدیر عامل شرکت فن آوا کارت

به شرکت‌های پرداخت الکترونیک باید کمک شود که کارمزدهای قابل اتکا داشته باشند. این از دو جنبه کمک می‌کند، طبیعتا شرکت پرداخت الکترونیک که کارمزد دریافت می‌کند موظف خواهد بود یک سطح سرویس بسیار خوب و قابل قبولی را اجرا کند. پس کاربر هم سطح سرویس بهتری را دریافت خواهد کرد. از طرفی هم شرکت پرداخت الکترونیک استقلال خودش را پیدا خواهد کرد و به فکر ارتقا زیرساخت‌ها نیز خواهد افتاد. پس به نفع همه جامعه است.»

.

فتاحی درباره مزیت این شفاف سازی می‌گوید: « اتفاق خوبی که به کمک این شفافیت، استقلال و اجرای قوانین دارد می‌افتد این است که سرمایه گذاران خصوصی هم دارند جذب این حوزه می‌شوند. چون تا پیش از این به خاطر عدم وجود اطمینان خیلی به این سمت نمی‌آمدند. در واقع با اجرای قوانین جدید شاپرک و بانک مرکزی سرمایه گذاران بالقوه روی این حوزه سرمایه گذاری می‌کنند چون درآمد زایی‌اش را دارند حس می‌کنند و می‌دانند که اگر در این حوزه سرمایه گذاری کنند قطعا برگشت سرمایه خوبی خواهد داشت.»

.

آن‌ها در کنار برنامه استراتژیک پنج ساله‌ای که باید به شاپرک بدهند تا مجوز دائم دریافت کنند، با استقرار مدیریت جدید، تلاش دارند تا یک سند استراتژیک سه ساله را برای تحول در حوزه کسب و کار شرکت تدوین کنند و به نوعی به دنبال یک بیگ بنگ هستند.

در این باره فتاحی می‌گوید: «اولین موردش یک تحول جدی و کارآمد در حوزه خدمات پشتیبانی و پرستاری، چه در حوزه دستگاه کارتخوان، چه در حوزه درگاه اینترنتی و چه در حوزه موبایلی است که بتوانیم مشتریان جزء، همان پذیرندگان و مشتریان کلان همان بانک‌ها را به یک سطح مطلوبی از سرویس و رضایت برسانیم. برای ارتقا سطح رضایمندی مشتریانمان برنامه جدی داریم. (+)

برنامه دیگری که داریم، بحث ارتقا برند و نشان تجاری شرکت است. نظر خیلی‌ها الان به حوزه پرداخت الکترونیک جذب شده است و برند و نشان تجاری احساس امنیت و اعتماد را در حوزه پذیرنده و در حوزه پرداخت خواهد داشت.

.

هر چند تاکنون با 160 هزار دستگاه کارتخوان در سطح کشور تمرکزمان روی دستگاه‌های کارتخوان بوده است اما در حوزه موبایل تاکید جدی داریم و می‌خواهیم سهم‌مان در حوزه موبایل و اینترنت را افزایش دهیم. چون در حوزه پایانه فروش بازار واقعا اشباع است و باید سعی کنیم در راستای برنامه‌های شاپرک تعدد دستگاه کارتخوان را کم کنیم. مثلا نرویم در جایی به عنوان دستگاه چندم در یک فروشگاهی کارتخوان بگذاریم ولی در حوزه موبایل و اینترنت محدودیتی وجود ندارد.

.

همچنین تقویت سرمایه انسانی را در برنامه داریم. در حوزه خدمات های‌تک فعال هستیم که نیروی انسانی خاص و توانمند خودش را می‌طلبد که هزینه‌های خودش را دارد. همچنین به دنبال ایجاد زیرساخت‌هایی برای نوآوری و ارتقای جدی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری شرکت هستیم. علاوه بر این‌ها به دنبال اجرای سیستم وفاداری مشتریان هستیم که به زودی آن را فعال می‌کنیم.»

Tranasaction-1-PSPs-Index-way2pay-93-05-26

بانک‌های سینا، کشاورزی، سرمایه، دی و انصار از بانک‌های مشتری شرکت فن آوا کارت هستند و سهم بازار در حوزه پایانه‌های منصوبه 5 درصد از کل است. همچنین از لحاظ سهم بازار فن آوا کارت در حوزه تعداد تراکنش و مبلغ تراکنش به ترتیب 3 درصد و 3.5 درصد را به خود اختصاص داده است.

«ارائه خدمات پرداخت از طریق پایانه‌های فروشگاهی»، «بازاریابی، نصب، آموزش و پشتیبانی از پایانه‌های فروشگاهی»، «ارائه خدمات تعمیر و نگهداری پایانه‌های فروش»، «ارائه خدمات پرداخت الکترونیک با استفاده از بسترهای اینترنتی» و «ارائه خدمات پرداخت الکترونیک و سرویس‌های ارزش افزوده از طریق بستر USSD» از خدمات قابل ارائه توسط شرکت فن آوا کارت است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.