راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نشست تخصصی معرفی نرم‌افزار هوش تجاری بانک‌های اسلامی (IBI) برگزار شد

نشست تخصصی معرفی نرم‌افزار هوش تجاری بانک‌های اسلامی (IBI (Islamic Banking Intelligence برگزار شد.

نشست تخصصی معرفی نرم‌افزار هوش تجاری بانک‌های اسلامی

در این نشست که 18 مرداد در پژوهشکده پولی و بانکی برگزار شد، مهندس امید ترابی مدیرعامل شرکت ID Corp (نماینده بین‌المللی شرکت توسن) به معرفی این نرم‌افزار و ویژگی‌های فنی آن پرداخت.

نشست تخصصی معرفی نرم‌افزار هوش تجاری بانک‌های اسلامی

این نرم‌افزار شامل بانک اطلاعاتی بیش از 160 بانک اسلامی از سراسر دنیاست که با ارائه اطلاعات آماری مربوط به بانک‌های اسلامی امکان مقایسه دقیق بین بانک‌ها را در زمینه‌های مختلف فراهم می‌کند. IBI بر پایه کلود (Cloud) طراحی شده و دسترسی و نحوه خرید اشتراک آن به صورت اشتراک سالانه است. فروش بین‌المللی این نرم‌افزار نیز توسط شرکت RedMoney از فعالان رسانه‌ای بانکداری اسلامی انجام می‌شود.

نشست تخصصی معرفی نرم‌افزار هوش تجاری بانک‌های اسلامی

این برنامه شامل اطلاعات صورت‌های مالی بانک‌های اسلامی از سال 2008 است و به صورت دوره‌ای به‌روزرسانی می‌شود و به طور اختصاصی اطلاعات بانک‌های اسلامی را بر پایه کلود ارائه می‌دهد.

بر این اساس وضعیت و مقایسه قراردادهای اسلامی مانند مشارکت و مرابحه، مطالبات معوق بانک‌ها و قابلیت مقایسه کمیت‌های مختلف بین چندین بانک، تهسیلات مبتنی بر ریسک، کمیت‌های مربوط به نقدینگی، سودآوری و مسائل مرتیط با حوزه ریسک در این برنامه قابل دسترسی است.

نمایش رتبه بانک مورد نظر در حوزه شاخص‌های مختلف و در بین بانک‌های دیگر از قابلیت‌های این نرم‌افزار است.

نشست تخصصی معرفی نرم‌افزار هوش تجاری بانک‌های اسلامی

امید ترابی در بخشی از سخنان خود به مسائل مربوط به افشای اطلاعات مالی بانک‌های ایرانی و مشکلات جمع‌آوری و ارائه آمار بانکی برای تهیه پایگاه داده نرم‌افزار IBI اشاره می‌کند.

مدیرعامل ID Corp در این نشست با ذکر نمونه‌هایی از نحوه عملکرد این نرم‌افزار به شرح جزئی قابلیت‌های این برنامه پرداخت.

از دیگر ویزگی‌های این برنامه که در این نشست عنوان شد می‌توان به قابلیت نمایش بانک‌های با شرایط نزدیک به بانک مورد نظر اشاره کرد. به عنوان مثال این امکان وجود دارد که هر تعداد بانک با شرایط مالی نزدیک به یک بانک مشخص شده برای کاربر نمایش داده شود؛ این بانک‌ها می‌تواند از هر کشوری باشد و منحصر به یک کشور واحد نیست.

ترابی این موضوع را خاطرنشان می‌کند که برخی بانک‌ها اطلاعات مالی خود را به خوبی افشا نمی‌کنند و یا حداقل در دسترس ID Corp نبوده‌اند، مانند بعضی بانک‌های دولتی ایرانی. و به این خاطر برخی شاخص‌های این بانک‌ها به دلیل افشا نشدن توسط بانک‌ها در IBI وجود ندارد اما در هر صورت داده‌های موجود در نرم‌افزار بر اساس شاخص‌های دریافتی از سوی بانک‌ها ساخته می‌شوند.

ترابی در سوالی که در رابطه با منبع داده‌های این برنامه پرسیده می‌شود عنوان می‌کند: «منبع اصلی ما صرفا صورت‌های مالی و اطلاعات مالی صورت‌های مالی است.»

مهندس ترابی همچنین با اشاره به مبحث افشای اطلاعات و صورت‌های مالی بانکی توسط بانک‌ها،گفت: «در حوزه افشای اطلاعات مالی یک استاندارد هم در دنیای بانکداری اسلامی وجود ندارد، چه برسد به اینکه بگوییم آیا تراکنش‌های کارتخوان‌ها افشا شده‌اند یا نه! و به همین دلیل عملا اطلاعاتی در این مورد موجود نیست و ما به این سمت نرفتیم. اما ساختار صورت‌های مالی ماننده دارایی‌ها، بدهی‌ها، درآمدها و سرمایه بانک قطعا افشا شده است.»

او این مطلب را بیان می‌کند که به غیر از ایران و سودان تقریبا 99 درصد بانک‌های اسلامی در دنیا اطلاعات خود را افشا می‌کنند. در ایران نیز اکثر بانک‌ها نسخه انگلیسی صورت مالی ندارند.

در پاسخ به سوالی دیگر در مورد این برنامه، مهندس ترابی می‌گوید: «روی این نرم‌افزار کار دیتا ماینینگ (مرتب‌سازی داده‌های زیاد ناهمگون – Data Mining) انجام نشده زیرا این کار بر روی داده‌های زیاد انجام می‌شود.»

نشست تخصصی معرفی نرم‌افزار هوش تجاری بانک‌های اسلامی

در ادامه سخنان خود، امید ترابی عنوان می‌کند دیتابیس‌های این برنامه بر روی سرورهای آزور مایکروسافت قرار دارد و نرم‌افزار بر پایه کلود طراحی شده است.

در این نشست و از سوی ID Corp فرم‌هایی به علاقه‌مندان ارائه شد که در صورت تمایل می‌توانستند درخواست یک نسخه آزمایشی از برنامه IBI را با زمان استفاده 10 روزه تحویل دهند و پس از دریافت و استفاده از آن در صورت نیاز برای خرید اشتراک یک‌ساله این برنامه اقدام کنند.

لازم به ذکر است این نرم‌افزار به صورت تک‌کاربری، 5 کاربری و نیز تعداد کاربری نامحدود برای افراد، ارگان‌ها، موسسات، بانک‌ها و دیگر نهادهای بزرگ ارائه می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.