راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

لطفاً رمزتان را بگویید! / ماجرای کلاهبرداری رستوران ایتالیایی در تهران

بدون ویزا و بلیت به ایتالیا بروید و برگردید. این یکی از شعارهای رستورانی کلاهبردار در یوسف‌آباد بود، سفری به ایتالیا که برای مشتریان این رستوران بیش از حد خرج برداشت و البته در آخر توسط پلیس پلمب شد.

این کلاهبرداری، نه نیازی به عملیات پیچیده سایبری داشت و نه نیازی به هک کردن سیستم‌های بانکی، فقط گفتن جمله «لطفاً رمزتان» به مشتریان از سوی مدیر یا صندوقدار این رستوران خیلی ساده راه را برای کلاهبرداری ۶۰۰ میلیون تومانی مدیر و صندوقدار این رستوران باز کرده بود.

به گفته رئیس پلیس فتای تهران این کلاهبرداری پیش پا افتاده تنها به خاطر عدم رعایت مسائل امنیتی از سوی مشتریان اتفاق افتاده است. مشتریان هم که هیچ‌گاه به ذهن‌شان خطور نمی‌کرده در چنین رستورانی که غذاهای ایتالیایی سرو می‌کند این اتفاق بیفتد، بدون هیچ اعتراضی رمز خود را در اختیار صندوقدار این رستوران قرار می‌دادند و این کلاهبرداری طی مدت یک ماه و نیم صورت می‌گیرد.

۱۲ خردادماه پرونده‌ای با عنوان برداشت غیرمجاز از حساب‌های بانکی برای رسیدگی به پلیس فتای تهران ارجاع داده می‌شود. در این پرونده مالباخته مدعی شده بود در حالی که عابر بانکش را در اختیار خود دارد همزمان مبالغی از حساب بانکی‌اش کسر می‌شود و پس از تحقیقات ماموران پلیس فتا متوجه می‌شوند تمام برداشت‌های غیرمجاز از طریق عابر بانک و دستگاه POS اتفاق افتاده است. به تدریج مالباختگان بیشتری به پلیس مراجعه می‌کنند و به علت حجم وسیع شاکیان این پرونده و در اولویت قرار گرفتن این کلاهبرداری سرنخ‌های به دست آمده به یک رستوران می‌رسد؛ رستورانی در یوسف‌آباد تهران که غذاهای ایتالیایی سرو می‌کند.

از ۴۳ میلیون تومان، تا ۲۵۰ هزار تومان از حساب‌های مشتریان این رستوران فقط به واسطه داشتن رمز کارت‌شان برداشت شده است. آن طور که صندوقدار این رستوران در پلیس فتای تهران اعتراف کرده است، زمانی که رمز مشتری را درخواست می‌کرده، اکثر مشتریان بدون هیچ تعللی رمز را در اختیارش قرار می‌دادند و او خیلی سریع رمز را در کامپیوتر وارد می‌کرده است اما اگر رمز را در اختیارش قرار نمی‌دادند و خود مشتری رمز را وارد می‌کرد هیچ‌گاه نمی‌توانستند به حساب‌های مشتریان دسترسی داشته باشند.

۷۵ شاکی این پرونده همچنان در انتظار تعیین تکلیف متهمان هستند؛ متهمانی که سودای سفر به ایتالیا را داشتند اما این روزها در زندان روزها را سپری می‌کنند. مدیر این رستوران آن طور که خود گفته است هیچ اطلاعی از مسائل سایبری نداشته اما متهم ردیف دوم که صندوقدار این رستوران بوده است دارای مدرک تحصیلی سیکل است اما به دلیل اینکه کمی با مسائل فنی آشنایی داشته است نقشه این کلاهبرداری را کشیده و اقدام به کپی کردن اطلاعات کارت‌های بانکی مشتریان رستوران می‌کند. با وجود اینکه این دو کلاهبردار برای فرار از دست پلیس به شهرهای مختلف کشور سفر کردند اما در آخر متهم ردیف اول در تاریخ ۱۲ تیرماه در منطقه تالش در استان گیلان و متهم دیگر نیز یک روز بعد در همین منطقه دستگیر می‌شود.

امیر کلهر

هفته‌نامه تجارت فردا، شماره 96

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.