راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

توسعه بانکداری الکترونیکی نیاز به آمادگی الکترونیکی کشور دارد تا موفق‌تر عمل کند

امروز در جهانی زندگی می‌کنیم که تعداد انسان‌هایی که به فناوری ارتباطات و اطلاعات (و گوشی تلفن‌همراه به عنوان تجسم آن) ‌ دسترسی دارند بیش از جمعیت کسانی است که به یک سرویس بهداشتی پاکیزه، انرژی الکتریسیته یا حتی آب شرب دسترسی دارند.

در رده بندی جدید مجمع جهانی اقتصاد، از نظر آمادگی و توسعه تکنولوژی اطلاعات، ایران رتبه ۱۰۴ جهان بر اساس «شاخص آمادگی شبکه‌ای» را کسب کرده است.

مجمع جهانی اقتصاد در جدید‌ترین گزارش خود از سلسله گزارش‌های سالانه «تکنولوژی اطلاعات جهان» وضعیت توسعه تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات در ۱۴۸ کشور جهان از جمله ایران را مورد بررسی قرار داده است.

این نهاد بین المللی کشورهای جهان را بر پایه شاخصی به نام شاخص آمادگی شبکه‌ای رده بندی کرده است. شاخص آمادگی شبکه‌ای وضعیت و میزان آمادگی کشور‌ها برای بهره‌برداری از فرصت‌های ایجاد شده از طریق فناوری اطلاعات و ارتباطات را نشان می‌دهد. این شاخص به دنبال ایجاد درک بهتر از تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر رقابت پذیری کشور‌ها، نه تنها به عنوان یک صنعت، بلکه به عنوان موتور محرکه صنایع و اقتصاد کشورهاست.

در این شاخص سه مولفه مورد نظر قرار گرفته‌اند که عبارتند از محیطی که ساختار فناوری اطلاعات در هر کشور بر روی آن مستقر شده است، میزان آمادگی نقش‌آفرینان اصلی اجتماع یعنی افراد، بنگاه‌های اقتصادی و دولت جهت بهره‌برداری از فناوری اطلاعات و نهایتاً میزان استفاده عملی و عینی این نقش‌آفرینان از تکنولوژی‌های ارتباطی.

بر این اساس به هر کشور نمره‌ای از صفر تا ۱۰ داده می‌شود که هر چه نمره یک کشور بیشتر باشد دلالت بر آمادگی و توسعه بیشتر تکنولوژی ارتباطات در آن کشور دارد.

مجمع جهانی اقتصاد نمره ایران در شاخص آمادگی شبکه‌ای را ۴۲. ۳ واحد اعلام کرده است. ایران در سال میلادی گذشته نیز همین نمره را در شاخص آمادگی شبکه‌ای بدست آورده بود.

بر اساس این گزارش فنلاند در رتبه نخست جهان از این نظر قرار گرفته است. نمره این کشور در شاخص آمادگی شبکه‌ای  ۰۴.۶واحد اعلام شده است. سنگاپور با نمره ۹۷ .۵  واحد و سوئد با نمره۹۳. ۵  واحد به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم از این نظر قرار گرفته‌اند.

رتبه برخی کشورهای دیگر بر اساس شاخص آمادگی شبکه‌ای عبارت است از: آمریکا ۷، آلمان ۱۲، ژاپن ۱۶، قطر ۲۳، امارات ۲۴، فرانسه ۲۵، اسپانیا ۳۴، عمان ۴۰، اردن ۴۴، ترکیه ۵۱، ایتالیا ۵۸، کویت ۷۲، مصر ۹۱، آرژانتین ۱۰۰، پاکستان ۱۱۱، مالی ۱۲۷، یمن ۱۴۰.

کشور آفریقایی چاد نیز با کسب نمره  ۲۲.۲  در انتهای رده بندی جهانی قرار گرفته است. رتبه‌ای که ایران کسب کرده است نشان دهندهٔ مشکلات پیش روی کشور در زمینه توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات است.

عدم توجه بانک‌های کشور به مقوله آمادگی الکترونیکی و شبکه‌ای کشور، باعث عدم موفقیت در پیاده سازی بانکداری الکترونیکی می‌شود. بانک‌ها قبل از به کارگیری سیستم‌های جدید در حوزه فناوری اطلاعات باید، توانایی خود را در حوزه‌های درگیر در پیاده سازی، بسنجند تا از مواجه شدن با انواع شکست در این فرایند جلوگیری به عمل آورند.

در شکل زیر، نمره آمادگی شبکه‌ای کشور‌ها نشان داده شده است.

wef-network-readiness-map-2014-way2pay-93-05-11

منابع: oafrica.com / ویکی پدیا / تسنیم / تبیان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.