راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بحث دریافت کارمزد از خرید شارژهای موبایل توسط درگاه‌های الکترونیکی موضوع بعدی شاپرک

محسن قادری، مدیر عامل شرکت شاپرک در پاسخ به اینکه به عنوان مدیرعامل شبکه الکترونیکی پرداخت کارت آیا طرحی وجود دارد که شاپرک دنبال کند؟ گفت: «طرحی که قبل از من در شاپرک دنبال می‌شد بحث اخذ کارمزد از خرید شارژهای موبایل توسط درگاه‌های الکترونیکی بود؛ که می‌بایست نهایی گردد. این طرح به دلیل جلساتی که همچنان با بانک مرکزی در جهت تعیین مبلغ آن وجود دارد ادامه دارد تا به حول و قوه الهی در اسرع وقت اجرایی گردد. لازم می‌دانم به این نکته اشاره کنم شاپرک بحث تراکنش‌هایی را که به صادرکنندگان کارت هزینه‌های غیر ضروری تحمیل می‌نماید را به طوری جدی دنبال خواهد نمود.» متن کامل گفت‌وگو در ادامه آمده است.

.

.مهندس محسن قادری، شما سابقه‌ای طولانی در رهبری شرکت‌های حوزه پرداخت الکترونیکی داشته‌اید و از چند ماه گذشته نیز سمت معاونت فنی این شرکت را پذیرفته بودید؛ کمی در رابطه با فعالیت‌های قبلیتان و دلیل پذیرفتن این سمت برایمان بگویید؟

کاملا درست است؛ من پیش از شاپرک سابقه مدیرعاملی شرکت ایران کیش به عنوان یکی از شرکت‌های مهم در این حوزه و مطرح در طـرح مگا پی اس پی‌ها را داشتم که مهم‌ترین رویداد آن در طول ۱۰ ماه، افزایش سرمایه و توسعه و ایجاد زیرساخت‌های شرکت بود که به سرانجام رسید.

همچنین معاونت بخش شبکه، سرپرستی معاونت بخش اتوماسیون شرکت خدمات انفورماتیک، اعم از گروه‌های توسعه و عملیات را بر عهده داشتم.

با گذشت سال‌ها در مجموعه‌های مختلف که در رابطه با حوزه بانکداری بوده است؛ توانایی و تجربه کاری‌ام مورد توجه شاپرک واقع شد و از چند ماه گذشته از من دعوت به عمل آمد تا هدایت معاونت این شرکت را عهده دار باشم. پس از تغییراتی که در هیئت مدیره شرکت حاصل شد به تشخیص این هیئت جدید و اطلاع از سوابق بنده این نتیجه حاصل شد که هدایت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت را عهده دار شوم.

.

اشاره‌ای به سوابق خارج از کشور داشتید؛ خواهش می‌کنم کمی ما را با آن آشنا کنید؟

به عنوان محقق در حوزه علم تصویر‌پردازی (Image Processing) در شرکت Kodak، پروژه‌های متعددی را به ثمر رساندم و مدتی نیز استادیار دانشگاه ایالتی ممفیس بودم.

.

با چنین سابقه درخشانی شرایط فعلی شاپرک را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

شرایط حاضر در شاپرک بسیار رضایت بخش است؛ اما برای پیشبرد ادامه این مسیر، برنامه‌ها و جلسات هم فکری با ذی نفعان در پیش داریم که در ‌‌نهایت منجر به تدوین برنامه‌ای نظاممند برای شاپرک خواهد شد. به نظرم طرح شاپرک تمام قابلیت‌های لازم را دارد تا در کنار نام‌های شناخته شده‌ای مانند Visa، MasterCard و… بدرخشد.

.

از ابتدا که طرح شاپرک مطرح شد؛ بحث امنیت تراکنش‌ها بسیار حائز اهمیت بود؛ آیا پس از سپری شدن مدت زمانی که از ایجاد این طرح گذشته شرکت به خواسته خود در این امر دست یافته است؟

سابقه‌ای که پیش روی من از ابتدای ایجاد و راه اندازی این طرح می‌گذرد نشان می‌دهد بسیاری از خطاهای امنیتی که در گذشته صورت می‌گرفته حداقل به صورت چشمگیری کاهش یافته و پیگیری‌های تیم شاپرک موفق بوده است. اما حوزه امنیت باید به صورت مداوم رصد گردد و تغییرات لازم انجام شود.

.

در اولین گام‌هایتان به عنوان مدیرعامل شبکه الکترونیکی پرداخت کارت آیا طرحی وجود دارد که شاپرک دنبال کند؟

طرحی که قبل از من در شاپرک دنبال می‌شد بحث اخذ کارمزد از خرید شارژهای موبایل توسط درگاه‌های الکترونیکی بود؛ که می‌بایست نهایی گردد. این طرح به دلیل جلساتی که همچنان با بانک مرکزی در جهت تعیین مبلغ آن وجود دارد ادامه دارد تا به حول و قوه الهی در اسرع وقت اجرایی گردد. لازم می‌دانم به این نکته اشاره کنم شاپرک بحث تراکنش‌هایی را که به صادرکنندگان کارت هزینه‌های غیر ضروری تحمیل می‌نماید را به طوری جدی دنبال خواهد نمود.

.

در راستای کارمزد‌ها چه برنامه‌های دیگری تا آخر سال دارید؟

با توجه به رسالت شاپرک در رونق کسب و کار حوزه پرداخت الکترونیکی، بانک مرکزی با همکاری شبکه بانکی، شرکت شاپرک و شرکت‌های PSP به طراحی چند مرحله‌ای و اجرایی کردن «نظام جامع کارمزد» اقدام کرده است که البته با توجه به پیچیدگی کار و تعدد پارامترهای مورد مطالعه تدوین طرح‌ها و اجرایی شدنشان امری زمان بر بوده و ادامه اجرایی شدنشان پیش نیازهایی دارد که در مراحل مختلف، اطلاع رسانی و سپس اجرایی خواهد شد.

و سخن آخر:

شبکه الکترونیکی پرداخت کارت با دانش و کار تیمی نخبه از ابتدا، طراحی و به اجرا درآمد؛ و حالا سکان هدایت آن به من سپرده شده است. من به همراه تمامی کارکنان و مدیران شاپرک، تمامی تلاشمان را خواهیم کرد تا تمامی طرح‌ها در مدت زمان‌های پیش بینی شده به سرانجام برسند و نتیجه آن بالا رفتن ضریب سرویس دهی و امنیت در حوزه پرداخت‌های الکترونیکی خواهد بود.

منبع: شاپرک

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.