راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

هنرمندان هنر کارت می‌گیرند / هنر کارت چیست؟

سرپرست بانک کارآفرین صبح روز گذشته در نشست خبری «تشریح و تکوین نظام اقتصاد هنر توسط بخش خصوصی» از ارایه تسهیلات ویژه به هنرمندان و صدور «هنر کارت» توسط بانک کارآفرین و بیمه هنرمندان توسط بیمه کارآفرین خبر داد و گفت: «این اقدامات در راستای حمایت از هنرمندان و کاهش تصدی‌گری دولت در بخش فرهنگ و هنر در راستای تحقق اصل ۴۴ قانون اساسی صورت گرفته است.»

فضل‌الله معظمی سرپرست بانک کارآفرین

وی همچنین افزود: «برای تکوین و تقویت نظام اقتصاد هنر، زیرساخت‌ها و ابزارهایی مورد نیاز است. هنر کارت ابزاری است که با توجه به زیرساخت‌های موجود، مزایا و تسهیلات متنوعی را در اختیار تمامی هنرمندان و اعضای جامعه هنری کشور قرار می‌دهد.»

معظمی خاطر نشان کرد: «نظر به تاکید بر تقویت اقتصاد فرهنگ و هنر در برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه کشور، و در راستای توسعه مسئولیت اجتماعی وحمایت اقتصادی از فرهنگ و هنر این مرز و بوم، بیمه کارآفرین، هماهنگ با اقدام بانک کارآفرین در صدور «هنر کارت» برای این گروه از جامعه، یعنی هنرمندان، خدمات و محصولات جدیدی را تعریف نموده است. این اقدام، گامی کوچک برای ارائه خدمات مطلوب و متناسب با جایگاه هنرمندان و جامعه هنری کشور است.»

وی افزود: «بانک کارآفرین بانکی کاملا خصوصی است و نگاه ویژه‌ای به بانکداری الکترونیکی، بانکداری شرکتی و بانکداری اختصاصی دارد و به همین دلیل نیز برای اقشار خاصی همچون هنرمندان احترام خاصی قائل است. بانک کارآفرین تصمیم گرفت به این قشر تاثیرگذار یعنی هنرمندان تسهیلات و خدمات ویژه‌ای بدهد و به همین دلیل تصمیم گرفتیم هنر کارت را برای هنرمندان طراحی کنیم و در راستای حمایت از هنرمندان پیش‌گام شدیم. البته به تدریج می‌توانیم این امکانات و تسهیلات حمایتی را برای اقشار خاص دیگر همچون پزشکان و وکلا نیز در نظر بگیریم.»

مهدی نادعلی مدیر عامل تعاونی هنرمندان نیز طی سخنانی در این نشست خبری سخنانی با اشاره به تشکیل تعاونی هنرمندان در سال ۸۶، از جمله اهداف تشکیل این تعاونی را تکوین اقتصاد هنر برشمرد و افزود: «هنرمندان برای هیچگاه دارای یک نظام صنفی مشخص نبودند و در اکثر مواقع نگاه‌شان به دولت بود که بتوانند فعالیت‌هایشان را سامان بدهند، به همین دلیل به دنبال یافتن این حلقه مفقوده بودیم که با تشکیل تعاونی هنرمندان در صدد رفع این شکاف برآمدیم.»

.

ویژگی‌های هنر کارت

روشن، رئیس هیات مدیره تعاونی هنرمندان معاصر پارس نیز در این نشست خبری با تشریح ویژگی‌های «هنر کارت» تصریح کرد: «این کارت در شبکه بانکی کشور قابل تحصیل است و دو کارکرد عمده برای آن پیش‌بینی شده است کارکرد اول آن تامین مایحتاج عمومی هنرمندان است و هنرمندان می‌توانند با مراجعه به ۱۴۰۰ مرکزی که در سراسر کشور پیش‌بینی شده است کالاهای فرهنگی و اقلام و ادوات هنری خود را خریداری کنند و و از تسهیلات و تخفیفات ویژه‌ای استفاده کنند. این کارت به نوعی کارت شناسایی حرفه‌ای هنرمندان است که با هدف توزیع عادلانه ثروت در بین هنرمندان طراحی شده است.

رئیس هیئت مدیره تعاونی هنرمندان ایران، در بخش دیگری از سخنانش گفت بیمه آثار هنری بخش دیگری از برنامه‌هایی است که پیش‌بینی شده است. در واقع با بیمه آثار هنری آن‌ها را به آثار بهادار تبدیل می‌کنیم اگر زمانی ایران بخواهد به سازمان تجارت جهانی (WTO) بپیوندد تنها جایی که می‌تواند به خوبی خود را نشان بدهد در عرصه هنر می‌باشد. در حال حاضر حدود ۱۷ در صد از آثار هنری در سطح جهان متعلق به مردم ایران است. آثار هنری ارزش افزوده بسیار بالا و ارزش افزوده بسیار بالا دارند و این نکته باید مد نظر قرار گیرد که از این طریق هم می‌توانیم هنر و فرهنگ ایران را به دنیا معرفی کنیم و همچنین برای هنرمندان کشور درآمد زایی هم ایجاد کنیم.

فضل‌الله معظمی سرپرست بانک کارآفرین

وی همچنین گفت: «بیمه کردن اعضای بدن هنرمندان همچون حنجره و دست از جمله برنامه‌هایی است که درصدد اجرای آن هستیم. این کار در تمام دنیا مرسوم است و با این کار هم هنرمند منتفع می‌شود و هم صاحب شرکت و یا موسسه‌ای که اقدام به این کار کرده، از این مسله سود می‌برد، ضمن اینکه با این کار پرتفوی بیمه‌ای نیز ایجاد می‌شود.»

وی در پایان گفت: «۲۰ مرداد ماه سال جاری ۱۰۰ نفر از هنرمندان شاخص کشور طی مراسمی در کاخ سعد‌آباد، تحت پوشش این بیمه قرار خواهندگرفت و انشاء‌الله چتر بیمه‌ای شامل تمامی هنرمندان و در تمامی رشته‌ها‌ی هنری خواهد بود.»

عبدالمحمود ضرابی مدیر عامل بیمه کارآفرین نیز با اشاره به غنای هنری و فرهنگی ایران گفت: کشور ایران هویت ملی خود را مدیون هنرمندان، نویسندگان و دانشمندان است. بسیاری از کشور‌ها در طول تاریخ زبان و هویتشان تغییر کرد اما کشور ایران به واسطه داشتن هنرمندان خوب فرهنگ و هنر غنی خود را حفظ کرد.

منبع: بانک کارآفرین

8 دیدگاه
  1. محمد علی پسندیده می‌گوید

    با سلام و خدا قوت ،برای دریافت هنر کارت مولف از چه طریقی باید اقدام کنیم ؟ سپاسگزارم

  2. محمد علی پسندیده می‌گوید

    با سلام از نظر من توجه دولت به هنرمندان و فرهیختگان جای بسی قدر دانی است و امیدوارم
    که این روند روز به روز افزون گردد ضمنا” اینجانب برای دریافت کارت هنر از چه طریقی باید اقدام نمایم البته عضوابط صندوق نیز هستم و کارت اهل قلم نیز دارم

  3. علی محمد سیف می‌گوید

    باعرض سلام وخسته نباشید ” ببخشید دوربین مخفیه ! چون من قریب به سه سال واندی است که جهت دریافت این کارت معجزه گرثبت نام کرده کلیه مراحل هفت خوانه (منظورهفت خوان است) رانیز طی نموده مبلغ حق عضویت راهم به صورت اینترنتی پرداخت نموده ام اما همچنان ازازدیدارجمال بی مثال این یارپریچهر هزارکردار محروم مانده نه اهالی اداره کل ارشاداستان پاسخگویند ونه پاسخ هیچ یک ازپیامهای ارسالی خود به سایت صندوق رادریافت نموده ام ” فلذا خواهش دارم اگردوربین مخفی یا نمایش طنز ویا امثالهم نیست یک بنده خدایی قبول زحمت کرده پاسخ این بنده حقیر سراپا تقصیر رابدهند . اجرکم عندالله انشاالله

    1. ناشناس می‌گوید

      امیدوارم الان که من این پاسخ را میدهم به هنر کارت افسانه ای خود رسیده باشید. من بلعکس شما بعد از 3 ماه هنرکارت دریافت کردم در مراحل ثبت نام دقت کنید شاید مشکلی در نحوه ثبت نام شما باشد.

  4. نسرین منصوری می‌گوید

    با سلام من برای دهمین بار ثبت نان انجام دادم متاسفانه در آخر متاسفانه وارد نمیشه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.