راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چرا بهتر است از خودپرداز استفاده کنیم؟

مدت زیادی از سبز شدن قوطی‌های آهنی بر سردر بانک‌ها که بعد‌ها جزء جدا ناپذیر زندگی ما شدند نمی‌گذرد. در خارج به ATM مشهورند و در ایران ما آن را غالبا خود‌پرداز می‌نمامیم اما نام‌های دیگری چون زود‌پرداز، عابر بانک یا آنی بانک هم نامیده می‌شوند.

زمانی که دستگاه‌های خود‌پرداز در کشور همه‌گیر شد بانک مرکزی برای برداشت از آن سقف ۲۰۰ هزار تومانی تعیین کرد که این روز‌ها برای خودش معضلی شده است. سقف برداشت نقدی از دستگاه‌های خود‌پرداز بعضی بانک‌ها مدت اندکی از ۲۰۰ هزار تومان بود به حداکثر ۵۰۰ هزار تومان افزایش یافت.

شاید ۲۰۰ هزار تومان در ابتدای راه‌اندازی خود پرداز‌ها مبلغ قابل توجهی بود اما این مبلغ این روز‌ها چیز زیادی به حساب نمی‌آید و نیار مردم به پول نقد را برآورده نمی‌کند؛ معضلی که باید برای آن چاره‌ای اندیشیده شود.

اما با وجود همین سقف برداشت اندک خودپرداز‌ها مزایای بی‌شمار دیگری هم دارند که باعث می‌شود مردم از استفاده آن دست نکشند و حتی هر روز بیشتر به سراغش بروند.

.

مزایای استفاده از خودپرداز

براساس گزارش بانک مرکزی یک خود‌پرداز موجب افزایش تجارت در موسساتی که در آن نصب شده می‌شود. مشتریان دارای کارت‌های ماشین‌های خود‌پرداز معمولا ۲۰ تا ۲۵ درصد بیش از مشتریان فاقد کارت خرید می‌کنند. بدین‌ ترتیب خودپرداز‌ها موجب رونق کسب و کار می‌شوند.

استفاده از خودپرداز‌ها موجب ایجاد تجارت‌های جدید می‌شود زیرا عموما مردم مایل به استفاده از مکان‌های دارای خودپردازند که این به نوبه خود موجب ایجاد و گسترش زمینه‌های جدید تجارت می‌شود. مثلا با تبلیغاتی که در صفحه نمایش خود‌پرداز قرار داده می‌شوند توجه عمومی به کالا‌ها و خدمات جدیدتری جلب می‌شود لذا تجارت‌های جدید رونق می‌گیرد. خودپرداز‌ها به جهت داشتن امکانات تبلیغات، فروش سایر اجناس مانند شارژ، دارای این امکان هستند که ایجاد درآمد افزوده برای واحد‌های صاحب آن کنند.

استفاده از خودپرداز‌ها ریسک ناشی از چک‌های برگشتی را کاهش می‌دهد زیرا امکان پرداخت به سرعت برای خریدار در لحظه خرید وجود دارد.

استفاده از خودپرداز‌ها دارنده آن را از حمل فیزیکی پول بی‌نیاز می‌کند. بنابراین امنیت سرمایه را از جهت سرقت آن به حداقل می‌رساند. این امر ضمن کاستن از حمل و نقل غیرضروری شهروندان موجب کاهش ترافیک و آلودگی هوا نیز می‌شود. زیرا امکان اخذ پول از شعبات دیگر و بانک‌های دیگر را ممکن می‌سازد.

افزایش اقبال عمومی به استفاده از خودپرداز‌ها امکان ایجاد صرفه‌جویی در هزینه‌های چاپ اسکناس را به‌دنبال خواهد داشت. زیرا استفاده از پول کاغذی را کاهش می‌دهد.

خوشبختانه این روز‌ها مشکل کمبود خودپرداز‌ها تقریبا برطرف شده و تنها در بعضی نقاط دوردست کمبود خود‌پرداز داریم. اگر به خاطر بیاورید که همین چند سال پیش برای دریافت ۱۰۰ هزار تومان وجه رایج چند ساعت باید در صف می‌ماندیم این روز‌ها قدر این جعبه‌های جادویی بد قواره دوست داشتنی را بیشتر می‌دانستید!

 البته هنوز هم معدود افرادی که از استفاده از خود‌پرداز وحشت دارند وجود دارند که به آن‌ها توصیه می‌کنیم با استفاده از این خدمت و مطالعه دقیق راهنمای دستگاه از مزایای آن بهره ببرند.

منبع: بانکی دات آی آر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.