راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

«نوآوری»؛ حلقه مفقوده شرکت‌های پرداخت در حوزه پایانه‌های فروش

در بازارهای رقابتی امروز که سازمان‌ها رقابت شانه به شانه‌ای باهم دارند، یکی از عوامل اصلی موفقیت و برتری هر یک از آنها محصولات و سرویس‌های ارزش افزوده‌ای (Value Added) است که به مشتریان خود ارائه می‌دهند و از آنها به‌عنوان مزیت رقابتی خود بهره می‌برند. مبنای اصلی طراحی و توسعه محصولات و سرویس‌های ارزش افزوده بهینه، نوآوری است. به عبارت دیگر برگ برنده سازمان‌ها در بازار رقابتی تکیه بر نوآوری هدفمند و به‌روز است.

در بازار پایانه‌های فروش کشور و پیش از آغاز طرح شاپرک، بانک‌ها و شرکت‌های پرداخت مختلف در بازار داغ رقابتی آن روزها سرویس‌های ارزش افزوده مختلفی به پذیرندگان پایانه‌های خود ارائه می‌دادند و سعی داشتند تا هر طور شده تراکنش‌های بیشتری جذب کنند. این تلاش‌ها تا واریز آنی تراکنش‌ها و حذف کارمزدها نیز پیش‌رفت و حتی بعضی بانک‌ها برخی سرویس‌های بانکی مانند واریز کارت به کارت را نیز روی پایانه‌های خود ارائه می‌دادند.

در کنار این سرویس‌ها، جشنواره‌ها و جوایز رنگارنگ نیز جزو اهرم‌های بانک‌ها برای جذب منابع بیشتر بود، اما با ظهور طرح شاپرک و حذف این سرویس‌های مختلف بانکی و غیر‌عرف از روی پایانه‌های مختلف شاهد آن هستیم که تقریبا تمامی پایانه‌های موجود در بازار با برندهای مختلف ویژگی‌ها و قابلیت‌های نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و حتی خدمات پشتیبانی یکسانی دارند و شاخص‌های انتخاب پایانه‌ها توسط اصناف و متقاضیان کماکان محدود به مزیت‌های حساب بانکی پشت پایانه از قبیل سود بانکی، جوایز بانک و تسهیلات ارائه‌شده از طرف بانک است. این در حالی است که یکی از اهداف اصلی اجرای طرح شاپرک استقلال شرکت‌های پرداخت و پایانه‌های فروش از بانک‌ها بوده است. در واقع در یک‌سال گذشته تقریبا هیچ‌یک از شرکت‌های پرداخت فعال در حوزه پایانه‌های فروش سرویس ارزش افزوده چشم‌گیری که بتواند مزیت رقابتی برای آن شرکت فراهم آورد، ارائه نداده است. اما با نگاهی گذرا به صنعت پرداخت الکترونیکی در کشورهای توسعه‌یافته می‌توان مشاهده کرد که شرکت‌های بین‌المللی فعال در این حوزه به‌ طور مستمر و مداوم و برای باقی ماندن در عرصه رقابت در حال توسعه و ارائه خدمات ارزش افزوده جدید و نوآورانه‌ای هستند. این خدمات در حوزه پایانه‌های فروش می‌تواند در سه دسته ذیل تقسیم‌بندی شود:

1. سرویس‌های نرم‌افزاری: ایجاد قابلیت غیر‌بانکی و درعین‌حال نوآورانه در نرم‌افزار پایانه‌های فروش مانند ایجاد قابلیت فروش بلیت سینما و خدمات مشابه از طریق پایانه فروش و …

2. سرویس‌های سخت‌افزاری: ارائه ابزارهای نوآورانه‌ مانند کارت‌های غیر‌تماسی، پایانه‌های مبتنی‌بر فناوری NFC، پایانه‌های لمسی و …

3. سرویس‌های پشتیبانی: ارائه خدمات پشتیبانی با روش‌ها و کانال‌های نوآورانه مانند عقد قراردادهای SLA با پذیرندگان پایانه‌های فروش و…

می‌توان علت اصلی فقر سرویس‌های ارزش افزوده در حوزه پایانه‌های فروش در یک‌سال گذشته را غرق شدن شرکت‌های پرداخت در روزمرگی و نادیده گرفتن عنصر نوآوری توسط آنها دانست. این موضوع به نوعی میراثی است که از بانک‌ها برای شرکت‌های پرداخت به‌ جا مانده است؛ در حالی‌ که تجارب بین‌المللی نشان می‌دهد می‌توان با تکیه بر نوآوری هدفمند و با هزینه‌هایی به مراتب کمتر از برگزاری جشنواره‌ها و جوایز رنگارنگ مزیت‌های رقابتی بهینه و نو ارائه کرد و در این رقابت داغ موفق بود.

نیما فیض گستر

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.