راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پرسه‌زنی در نمایشگاه کارت و پرداخت خاورمیانه / در دبی چه خبر بود؟

رطوبت و گرمای هوا در دوبی حتی در ساعت‌های اولیه روز نیز چندان خوشایند نیست، بازدیدکنندگان از نمایشگاه کارت و پرداخت خاورمیانه برای اینکه از این گرما فرار کنند به سرعت سعی می‌کنند خود را به مکان‌های سربسته برسانند. هر کدام کارتی به دست دارند و وارد سالن نمایشگاه می‌شوند؛ چهاردهمین نمایشگاه کارت و پرداخت خاورمیانه.

نمایشگاهی که در ابتدا در لابی یکی از هتل‌های امارات برگزار می‌شد پس از گذشت چند دوره از برگزاری‌اش‌ تبدیل به یکی از رویدادهای مهم در حوزه پرداخت خاورمیانه شده است. اگر این گردهمایی در ابتدا فقط برای متخصصان قابل توجه بود تا با حضور در سمینارهای علمی آن با آخرین دستاوردها آشنا شوند و با یکدیگر تبادل نظر کنند، حال برای تجار نیز جذابیت دارد چرا که می‌توانند محصولات‌شان را بفروشند و بازارهای جدید بیابند. ۱۵۰ شرکت در حوزه کارت و پرداخت دور هم جمع شدند تا جدیدترین دستاوردهای خود را نمایش دهند.

صبح دوشنبه، ۲۰ اردیبهشت، ساعت ۹:۳۰، فضای داخلی

راهروهای سالن‌های مرکز تجارت جهانی دوبی هنوز خلوت است، شرکت‌های حاضر در نمایشگاه خدمات پرداخت و کارت (Cards & Payments 2014 ) منتظر اتمام مراسم افتتاحیه هستند و خود را برای یک گردهمایی بزرگ دو روزه در روزهای ۲۳ و ۲۴ اردیبهشت آماده می‌کنند. هوای خنک سالن‌ها موجب شده برخی از حاضران به درهای بیرونی نمایشگاه پناه بیاورند و سعی کنند با ایستادن در میانه، هوای معتدلی برای خود ایجاد کنند. وسایل و تجهیزات برخی از غرفه‌ها هنوز نرسیده است، کارگران با عجله سعی می‌کنند تجهیزات را به غرفه‌ها برسانند و مسوولان غرفه‌ها سعی می‌کنند آخرین تست‌ها را روی محصولات نصب‌شده خود انجام دهند تا هنگام بازدید بازدیدکنندگان مشکلی پیش نیاید. با ورود معاون نخست‌وزیر امارات به نمایشگاه، سالن نمایشگاه شلوغ می‌شود و تمامی افراد منتظر بازدید وی از غرفه‌شان هستند اما او فقط در مقابل غرفه Emirate Identity Authority و مستر کارت می‌ایستد.

EIDA یکی از مهم‌ترین شرکت‌های حاضر در امارات متحده عربی و مجری پروژه کارت ملی شهروندان امارات است. این شرکت در این دوره از نمایشگاه نیز جدیدترین ابزارهای امنیتی خود را برای استفاده روی کارت‌های هوشمند مخصوصا کارت‌های هوشمند هویتی معرفی کرد.

مستر کارت در این نمایشگاه با معرفی جدیدترین محصول خود تعجب بسیاری از بازدیدکنندگان را برانگیخت و شاید همین فناوری بود که موجب شد معاون نخست‌وزیر امارات نیز برای چند لحظه مقابل این غرفه بایستد و توضیحات افراد حاضر در غرفه را بشنود.

مستر کارت فرآیندی را آماده کرده است که هر شخص دارنده مستر کارت می‌تواند هر کالایی را که از طریق تصاویر تلویزیونی می‌بیند، به وسیله موبایل ارسال و همان کالا را خریداری کند. همچنین یکی از شرکت‌های اماراتی حاضر در نمایشگاه طی دو روز برگزاری نمایشگاه با مستر کارت قراردادی را امضا کرد تا از این پس نماینده مستر کارت در خاورمیانه باشد و به پذیرندگان و دارندگان این کارت این شرکت سرویس دهد.

صبح دوشنبه، ساعت ۱۱، فضای داخلی

تعداد بازدیدکنندگان نمایشگاه زیاد شده است، از هر راهرو که عبور می‌کنید صدای حرف زدن حداقل دو نفر به زبان فارسی را می‌شنوید. تعداد بازدیدکنندگان ایرانی به نسبت زیاد است. تقریبا می‌توانید بیشتر مدیران بخش پرداخت کشور و همچنین شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت را ببینید. آنها در راهروهای نمایشگاه قدم می‌زدند تا هم با آخرین دستاوردها آشنا شوند و هم برای بازار آ‌تی ایران تصمیم بگیرند.

نه‌تنها بازدیدکنندگان ایرانی زیاد هستند بلکه شرکت‌کنندگان ایرانی حاضر در نمایشگاه نیز در مقایسه با سال‌های گذشته افزایش یافته است.

علاوه بر شرکت جی اس اس که حامی (اسپانسر) نمایشگاه نیز هست تقریبا ۱۰ شرکت دیگر ایرانی در چهاردهمین نمایشگاه ابزارهای پرداخت و کارت خاورمیانه حاضر شده‌اند. بسیاری از این شرکت‌ها به دنبال بزرگ کردن بازار کاری خود به این نمایشگاه آمده بودند. شاید با این گمان که دیگر نمی‌توانند در ایران بزرگ‌تر شوند، به این نمایشگاه آمده بودند تا در اندازه‌ای بزرگ‌تر و منطقه‌ای کار کنند. از میان این شرکت‌ها می‌توان به توسن فناپ و در بخشی دیگر به مبنا کارت و گلچین کارت اشاره کرد.

توسن بیشتر روی محصولات همراه خود کار کرد و محصولات پرداخت در تاکسی و رستوران خود را معرفی کرد. جعفر عظیمی مدیر راهکارهای پرداخت شرکت توسن تکنو دلیل حضورشان در این نمایشگاه را این گونه توضیح می دهد: «در این نمایشگاه سعی کردیم نوآوری‌های خود را در عرصه پرداخت معرفی کنیم. یکی از اپلیکیشن‌های آماده برای ارائه در این نمایشگاه برنامه استفاده در تاکسی‌ها به منظور پرداخت وجه تاکسی و همچنین برنامه پرداخت وجه در رستوران است. ما سعی کرده‌ایم در این دوره از نمایشگاه محصولات مرکب و قابل حمل خود را عرضه کنیم.»

همچنین مجتبی مهبودی مدیر پروژه‌های این شرکت نیز معتقد است: «ما دنبال به دست آوردن بازار منطقه‌ای هستیم، هم‌اکنون توانسته‌ایم با برخی از کشورهای منطقه و شرق آسیا وارد همکاری شویم، به طور مثال پس از دریافت مجوز از بانک مرکزی مالزی با بانک‌های این شرکت وارد همکاری شده‌ایم و قرارداد سوئیچ برخی از شعبه‌های KFC را نیز امضا کرده‌ایم.»

فعالیت فناپ نیز در این نمایشگاه بیشتر بر معرفی سوئیچ بانکداری متمرکز (Core Banking) و سرویس‌های پرداخت متمرکز بود و سعی می‌کرد بازدیدکنندگان این نمایشگاه را به مشتریان بالقوه خود تبدیل کند.

.

دوشنبه، ساعت ۱۲، فضای داخلی، غرفه جی‌اس‌اس

غرفه جی‌اس‌اس با توجه به معرفی ATM CASH LESS و دستگاه خوددریافت و کیوسک‌های بانکی‌اش تقریبا طرفداران خود را پیدا کرده بود. اکثر مدیران بانکی ایرانی می‌خواستند با کارایی ATM CASH LESS آشنا شوند و ببینند می‌توانند از آن در زیرمجموعه خود بهره برند. از سویی با توجه به اینکه این شرکت تقریبا تنها شرکتی بود که در نمایشگاه، دستگاه‌های خودپرداز و خوددریافت را معرفی کرده بود، برای بازدیدکنندگان غیر ایرانی این نمایشگاه نیز جذاب بود.

امیر قاصر مدیرعامل جی‌اس‌اس در مورد حضور این شرکت در این نمایشگاه می گوید: «ما یک شرکت بین‌المللی هستیم و دفتر ایران یکی از بزرگ‌ترین دفترهای این شرکت در منطقه محسوب می‌شود، این نمایشگاه می‌تواند بازار بسیار خوبی برای ما به شمار آید چرا که تقریبا مدیران ۳۰۰ بانک منطقه از این نمایشگاه بازدید می‌کنند و ما می‌توانیم محصولاتی را که معرفی آنان مشکل است و نمی‌توانیم به سادگی حرکت‌شان دهیم، در این نمایشگاه معرفی کنیم.»

امیر افشانی مدیر آی‌تی این شرکت از خوددریافت به عنوان یکی از محصولات قابل توجه در این نمایشگاه نام می‌برد و می‌گوید: «خوددریافت و کیوسک‌های بانکی از جمله تجهیزاتی هستند که در این نمایشگاه معرفی کرده‌ایم، البته پیش از معرفی در این نمایشگاه خوددریافت‌ها را در برخی از پاساژهای بزرگ تهران نیز نصب کرده‌ایم، از جمله این پاساژها می‌توان به تندیس و قائم اشاره کرد.»

شبنم اخلاقی کارشناس فروش این شرکت نیز ATM CASH LESS را یکی از مهم‌ترین محصولات عرضه‌شده توسط این شرکت در نمایشگاه عنوان کرد. او گفت: «از طریق این دستگاه امکان ارائه تمامی خدمات روی دستگاه خودپرداز بدون پرداخت وجه وجود دارد. هم‌اکنون بانک آینده این دستگاه را خریداری کرده و در برخی از شعب خود برای فروش طرح ترافیک نصب شده است. همچنین مذاکرات اولیه برای نصب این دستگاه در واگن‌های مترو نیز صورت گرفته است چرا که این دستگاه فقط باید به برق وصل باشد و با GPRS نیز کار می‌کند.»

شهرزاد محمد کارشناس فروش این شرکت هم در مورد کیوسک‌های بانکی گفت: «این کیوسک‌ها نیز تقریبا تمامی کارهای بانکی از جمله صدور کارت را انجام می‌دهند و می‌توانند به نوعی جایگزین گیشه‌های بانکی شوند و مراجعه‌کنندگان به بانک‌ها با استفاده از این ابزار خودشان بخشی از کارهای خود را انجام دهند. این کیوسک‌ها می‌توانند انواع کارت‌های بانکی را صادر کنند.»

مریم کامرانی مدیر مارکتینگ و بازاریابی این شرکت نیز گفت: «بررسی‌های ما نشان می‌دهد تقریبا تعداد بازدیدکنندگان از نمایشگاه ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش یافته است و حتی فضای اختصاص‌یافته به غرفه‌های این نمایشگاه نیز به همین میزان افزایش یافته است.»

او در خصوص حضور شرکت‌های ایرانی در این نمایشگاه گفت: «تقریبا تصمیم‌گیران در حوزه پرداخت در این نمایشگاه حاضر بودند اما متاسفانه شرکت‌های ایرانی خیلی قدرتمند حاضر نشدند و محصول نوآوری نداشتند، شرکت‌های ایرانی بیشتر راه‌حل‌های بانکی ارائه کردند و ما تنها شرکتی بودیم که سخت‌افزار ارائه کردیم.»

 .

دوشنبه، کافه نیرو، ساعت دو، فضای خارجی

کافه‌های اطراف نمایشگاه به راحتی می‌توانند فقدان اینترنت فراگیر نمایشگاه را جبران کنند، اینترنت نمایشگاه فقط برای غرفه‌داران بود و کسانی که می‌توانستند هزینه سنگینی برای آن بپردازند. اما در مقابل می‌توانستید در یکی از کافه‌های اطراف نمایشگاه برای ساعتی از اینترنت استفاده کنید.

جایی که شما می توانستید بدون نگرانی برای ساعتی بنشینید و برداشت‌های خودتان را از نمایشگاه در شبکه‌های اجتماعی همچون توییتر با دیگران به اشتراک بگذارید.

 .

دوشنبه، سالن، ساعت ۳، فضای داخلی

در نگاه اول شرکت‌های بین‌المللی حاضر در نمایشگاه بیشتر محصولات امنیتی خود و آخرین دستاوردهایشان در زمینه پایانه‌های فروش را عرضه کرده بودند، پایانه‌هایی که دیگر نیازی به کشیدن کارت روی آنها نبود و با وارد کردن کد یا نزدیک کردن کارت یا موبایل به آنها به صورت غیرتماسی تراکنش را انجام می‌دادند.

شرکت جمالتو (Gemalto) در این دوره از نمایشگاه محصول جدید خود را در زمینه کیف پول الکترونیکی معرفی کرد. این شرکت با طراحی برنامه و همچنین پایانه‌های مخصوصی به دارندگان حساب بانکی این امکان را می‌دهد تا با تعریف کارت خود روی گوشی‌های موبایل‌شان و تبدیل گوشی موبایل‌شان به یک کیف پول بخشی از پرداخت‌های خرد خود را از این طریق انجام دهند. دارندگان این سرویس می‌توانند با نزدیک کردن گوشی موبایل به دستگاه‌های پایانه فروش و از طریق تکنولوژی NFC خرید خود را انجام دهند. همچنین شرکت بین‌المللی بارنز نیز در این نمایشگاه راهکارهای ارتقای امنیت چیپ‌ست‌های مگنت را ارائه کرده بود.

شرکت آلمانی درمالوگ (DERMALOG) نیز از یک اسکنر انگشت‌نگاری رونمایی کرد. در دوره‌های گذشته این شرکت راهکاری را پیش‌بینی کرده بود که دارندگان کارت به‌ جای کشیدن کارت می‌توانستند از اثرانگشت خود استفاده کنند، حال یک گزینه دیگر نیز به آن اضافه شده است و آن این است که می‌توانند روی اثر انگشت خود را نیز امضا کنند. از این طریق امنیت این سرویس چند برابر شده است. ارائه‌دهندگان این تکنولوژی معتقدند این سرویس‌ها می‌تواند سرعت پرداخت‌ها را افزایش دهد.

پی‌ پل (PayPal) نیز هر چند در این نمایشگاه محصول جدیدی معرفی نکرد اما به گفته مدیران حاضرش در نمایشگاه هدفش از حضور در این نمایشگاه گسترش میزان فعالیت‌هایش در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقاست. شرکت یونیفور (UNIPHORE) با همکاری سرتو نیز در این نمایشگاه برنامه‌ای را معرفی کرد که از طریق آن افراد می‌توانند فعالیت‌های بانکی خود را انجام دهند. با نصب این برنامه روی گوشی‌های هوشمند افراد می‌توانند به‌جای اینکه انگشت‌ها یا دستان‌شان را درگیر انجام یک عملیات بانکی کنند، با گوشی خود صحبت کنند و انجام آن عملیات را درخواست کنند.

دوشنبه، ساعت ۴، فضای خارجی

بازدیدکنندگان نمایشگاه به تدریج تعدادشان کمتر می‌شود، هرچند هنوز برخی هستند که در بخش ثبت‌نام حاضر می‌شوند و می‌خواهند وارد سالن‌های نمایشگاه شوند. کسانی که از صبح در نمایشگاه پرسه زده‌اند هم‌اکنون به سمت خروجی نمایشگاه و صف تاکسی‌ها حرکت می‌کنند. دست آنان کاتالوگ‌هایی است که از غرفه‌های مختلف جمع کرده‌اند و هر دو سه نفر در مورد فناوری‌هایی صحبت می‌کنند که در مورد کارت‌های همگراشده و پیشنهادهای امنیتی ارائه‌شده در نمایشگاه دیده‌اند.

منبع: پیوست

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.