راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آیا متفاوت بودن تکنولوژی‌های بی سیم در عملکرد پرداخت همراه موثر است؟

تکنولوژی «بی ال ایی» یا همان Bluetooth Low Energy و «ان اف سی» یا همان Near Field Communications کمک قابل ملاحظه‌ای به تکنولوژی موبایل، در نزدیک نمودن و متعهد نمودن کسب و کار با مشتری نموده‌اند. «بی ال ایی » و «ان اف سی» دو فن آوری ارتباط بی سیم هستند که در حال حاضر در بسیاری از گوشی‌های هوشمند امروزی وجود دارند و این دو فناوری به منظور پرداخت همراه استفاده می‌شوند، در این بخش این دو تکنولوژی و تاثیر آن در پرداخت همراه مقایسه و بررسی شده است.

ویژگی‌های تکنولوژی بی ال ایی بیکون

1. گوشی‌هایی که دارای قابلیت بی ال ایی هستند قادر خواهند بود که در فضای اطراف خود سیگنال‌های اطلاعاتی را ارسال و دریافت نمایند. این تکنولوژی به صورت متوالی سیگنال‌های اطلاعاتی را به منظور دریافت توسط گیرنده ارسال می‌کند.

2. فرستنده تکنولوژی بی ال ایی بیکون (Bluetooth Low Energy Beacons) تا شعاع زیادی امواج رادیویی را ارسال می‌کند و قابل دریافت توسط گیرنده در این محدوده می‌باشد.

3. تکنولوژی بی ال ایی قابلیت پشتیبانی توسط گوشی‌های دارای اندروید 4.3 و بالاتر، iOS7، ویندوز آیفن 8 و بلک بری را دارد.

4. تاریخچه بی ال ایی بیکون به سال 2006 بر می‌گردد.

5. از نظر تجربه کاربری ارتباط بی ال ایی بیکون یک به چند است و به صورت مکرر بسته اطلاعاتی را ارسال نموده و زمانی که گوشی هوشمند دارای این قابلیت، در محدوده امواج رادیویی ارسال شده قرار گیرد بسته اطلاعاتی را دریافت نموده و با توجه به قدرت امواج ارسال شده فاصله خود را تشخیص می‌دهد. و شماره شناسه بسته دریافت شده را به شماره شناسه قابل دریافت توسط برنامه تبدیل نموده و برنامه کاربردی شماره شناسه ارسال شده را برای اقدامات بعدی بررسی می‌کند.

ویژگی‌های تکنولوژی بی ال ایی بیکون یا Bluetooth Low Energy Beacons
ویژگی‌های تکنولوژی بی ال ایی بیکون یا Bluetooth Low Energy Beacons

6. از نظر سهولت استفاده مصرف کننده به پیغام ارسال شده از سمت این تکنولوژی پاسخ می‌دهد.

7. محل سرویس دهی: با توجه به قدرت امواج رادیویی ارسال شده محل سرویس دهی این تکنولوژی در محدوده امواج رادیویی ارسال شده است که می‌تواند فضای یک اتاق باشد.

8. کارایی انرژی: بی ال ایی بیکون دارای یک باطری است که حدود 2 سال نیاز به تعویض ندارد.

9. امنیت: این تکنولوژی سیگنال‌های خروجی را به بیرون منتشر می‌کند لذا ریسک ذاتی در این انتظار وجود ندارد فقط ممکن است که ریسک در سمت برنامه نرم‌افزاری استفاده کننده از این سیگنال باشد.

10. محرمانگی: بیشتر تحت تاثیر توده‌های نفوذی است، یک برنامه از گوشی‌های هوشمند می‌‎تواند با پیکربندی محرمانگی آن را دچار مشکل نماید.

11. قیمت: با توجه به حجم خریداری شده قیمت آن بین 20 الی 35 دلار است.

12. مبادله در کوتاهترین زمان انجام می‌شود.

13. کاربرد اصلی: بیشترین کاربرد این تکنولوژی در اطلاع رسانی منفعلانه به مشتری و همچنین دادن پیشنهاد به مشتری در مکان‌های عمومی است که می‌توان به کاربرد آن در مکان‌های شلوغ، مکان‌های عمومی و رویدادها اشاره نمود.

14. پرداخت همراه: در صورتی که از این تکنوژی به منظور پرداخت همراه استفاده شود به محض این که مشتری به فروشگاه وارد شده، برنامه کاربردی موجود در گوشی همراه وجود امواج رادیویی بی ال ایی بیکون را دریافت نموده و لذا برنامه به صورت منفعلانه با ارسال پیغام «چک این» حضور مشتری را به دستگاه پوز اعلام می‌کند و به منظور پرداخت، مشتری به کارمند می‌گوید که فروش را به حساب پرداخت همراه قابل مشاهده در دستگاه پوز ارسال نماید و فروشنده هویت مشتری را تایید نموده و تراکنش را کامل می‌کند.

.

ویژگی‌های تکنولوژی ان اف سی

1. گوشی‌های هوشمند دارای قابلیت ان اف سی با فرستنده‌های دارای ان اف سی تگ ارتباط برقرار می‌کنند. این ارتباط زمانی برقرار می‌شود که این دو کاملا به همدیگر نزدیک شوند.

2. فرستنده بی سیم یا همان ان اف سی تگ قابلیت ارسال امواج رادیویی تا حدود چند سانتیمتر در اطراف خود را دارد.

3. تکنولوژی ان اف سی قابلیت پشتیبانی توسط گوشی‌های دارای اندروید 4 و بیشتر، ویندوز آیفون 8 و بلک بری X را دارد.

4. تکنولوژی ان اف سی مبتنی بر تکنولوژی RFID به دهه 1940 بر می‌گردد.

5. از نظر تجربه کاربری ان اف سی تگ، ارتباط آن به صورت یک به یک است. مصرف کننده برچسب ان اف سی را مشاهده نموده و گوشی همراه خود را به فاصله چهار سانتیمتری آن نزدیک می‌کند. امواج رادیویی گوشی هوشمند باعث تامین انرژی ریز پردازنده برچسب ان اف سی شده و در نتیجه اطلاعات به سمت گوشی هوشمند ارسال می‌شود و در نتیجه گوشی هوشمند با توجه به اطلاعات ارسال شده اقدام به اجرای برنامه ارسال شده می‌کند.

ویژگی‌های تکنولوژی ان اف سی
ویژگی‌های تکنولوژی ان اف سی

6. مصرف کننده زمان و تعامل با برچسب ان اف سی را کنترل می‌کند.

7. محل سرویس دهی: محل سرویس دهی این تکنوژی به موقعیت برچسب ان اف سی بستگی دارد و گوشی هوشمند نهایتا” می‌تواند در چند سانتیمتری آن قرار گیرد.

8. کارایی انرژی: برچسب ان اف سی نیاز به باطری و تعویض آن ندارد و انرژی خود را از گوشی هوشمند نزدیک شده به خود تامین می‌کند.

9. محرمانگی: با توجه به اینکه در این تکنولوژی نیاز است که دستگاه گوشی هوشمند توسط مشتری به برچسب ان اف سی نزدیک شود لذا محرمانگی آن توسط شخص ثالث تهدید نمی‌شود.

10. امنیت: این تکنولوژی هر دو داده امن و نا امن را پشتیبانی می‌کند. اطلاعات امن شامل اطلاعات کارت‌های اعتباری، شناسه کارت و کارت‌های غیر تماسی است.

11. قیمت: قیمت هر برچسب ان اف سی با توجه به حجم و برنامه آن بین 0.1 الی 0.6 دلار است.

12. مبادله در کوتاهترین زمان انجام می‌شود.

13. کاربرد اصلی: بیشترین کاربرد آن در ارتباط یک به یک مشتری و سرویس دهنده است که می‌توان به مکان‌هایی مانند معابر حمل و نقل، رویدادهای دارای بلیط ورودی و کارت‌های دارای مجوز اشاره نمود.

14. پرداخت همراه: در این روش مشتری به فروشنده اعلام می‌کند که قصد پرداخت توسط کارت اعتباری را دارد لذا گوشی موبایل خود را فعال نموده و کارت را انتخاب نموده و گوشی خود را به ترمینال فروشنده نزدیک می‌کند و در نتیجه پرداخت انجام می‌شود.

محسن معظمی گودرزی، کارشناسی ارشد امور اقتصادی

منبع: MobilePaymentsToday.com

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.