راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در اولین اجلاس بین‌المللی سرمایه گذاری اسلامی در ایران چه گذشت؟ / گزارش تصویری

20 خرداد 1393 سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما شاهد برگزاری اولین اجلاس بین‌المللی سرمایه گذاری اسلامی در ایران بود؛ این اجلاس اولین همایش تخصصی در این زمینه در ایران بود که توانست این تعداد کارشناس و متخصص داخلی و خارج را کنار هم جمع کند. این اجلاس برای نخستین ‌بار در ایران با حضور کشورهای ترکیه، مالزی، لوکزامبورگ، مصر، نیجریه، امارات متحده عربی، کویت و با مشارکت سازمان بورس و اوراق‌بهادار و پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، شرکت توسن و با همکاری بزرگترین نهادهای بازار سرمایه، بازار پول و همچنین برخی از بزرگترین شرکت‌های خصوصی و علمی داخلی و بین‌المللی ذیربط برگزار شد.

IFN-Iran-Forum-24-Index-way2pay-93-01-16IFN-Iran-Forum-26-Index-way2pay-93-01-16IFN-Iran-Forum-25-Index-way2pay-93-01-16IFN-Iran-Forum-23-Index-way2pay-93-01-16

ایران مملو از فرصت است

اجلاس IFNیا Islamic Finance Forum در 4 بخش با حضور سرمایه‌گذاران کشورهای مدعو برگزار شد و در هر بخش میزگردی یک ساعته با حضور مسئولین و کارشناسان بورس، بانک، سرمایه‌گذاری و بازاریابی به زبان انگلیسی تشکیل شد و به سوالات مطرح‌ شده پاسخ داده شد.

IFN-Iran-Forum-21-Index-way2pay-93-01-16

در ابتدای اجلاس اندرو مورگان از شرکت Red Money صحبت کوتاهی داشت و با اشاره به اینکه ایران بزرگ‌ترین مرکز بانکداری اسلامی در دنیا است، عنوان کرد ایران در زمینه بازاریابی از خیلی جهات غیرمعمول است و با دیگر کشورها تفاوت دارد.

IFN-Iran-Forum-18-Index-way2pay-93-01-16IFN-Iran-Forum-20-Index-way2pay-93-01-16

سپس دکتر صالح‌آبادی، رئیس بورس و اوراق بهادار، به صحبت در مورد خصوصی‌سازی پرداخت و بیان کرد ایران به سمت خصوصی‌سازی در حال حرکت است. صالح‌آبادی همچنین در میان صحبت‌های خود درمورد بازار سرمایه‌، با اشاره به انتشار اولین اوراق صکوک مشارکت در ایران به ارزش 40 میلیون دلار در سال 1994، گفتند: «هم‌اکنون 10 درصد از ایرانیان در بازار سرمایه حضور و فعالیت دارند.»

IFN-Iran-Forum-7-Index-way2pay-93-01-16

پنل اول

پس از دو سخنرانی نخست، میزگردی با حضور متخصصان تشکیل شد؛ اعضای پنل این میزگرد دکتر علی سعیدی معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس، دکتر حسن قالیباف اصل مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران، دکتر حامد سلطانی‌نژاد مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، دکتر بهروز خدارحمی دبیرکل کانون سرمایه‌گذاری ایران، دکتر مسعود راهی معاون امور مالی و اقتصادی شرکت نفت پارس بودند.

IFN-Iran-Forum-17-Index-way2pay-93-01-16

در ابتدای میزگرد، دکتر علی سعیدی در پاسخ به این سوال که آیا اجلاس IFN به عنوان یک موقعیت و فرصت برای ایران امکان این را دارد که این فرصت پیش‌آمده به حقیقت تبدیل شود، گفت IFN افق‌های جدیدی را توسط سرمایه‌گذاران خارجی در بازار سرمایه‌گذاری ایران باز خواهد کرد. او در پاسخ به این سوال که ایران در تعاملات خود با کشورها و شرکت‌های خارجی با تورم چگونه مقابله می‌کند، بیان کرد «بازده بازار سرمایه‌گذاری در ایران از نرخ تورم بیشتر است و این مشکلی را ایجاد نمی‌کند.»

در بخشی دیگر از سخنان خود، دکتر سعیدی اذعان کردند بازار سرمایه‌گذاری ایران در آینده به فضایی مناسب‌تر برای کشورهای خارجی تبدیل می‌شود. همچنین ایشان به این نکته اشاره کردند که در آینده آژانس رتبه‌بندی اعتباری در کشور تاسیس خواهد شد.

IFN-Iran-Forum-15-Index-way2pay-93-01-16

دکتر حامد سلطانی‌نژاد در پاسخ به همین پرسش و با اشاره به ایجاد تغییرات اساسی در مناسبات ایران با کشورهای خارجی، بیان کردند ایران برخورد و نگرشی دوستانه با سرمایه‌گذاران خارجی در ایران دارد و اجلاس IFN باعث رونق سرمایه‌گذاری خارجی در ایران خواهد شد. وی در بخشی دیگر از سخنان خود به اهمیت سرمایه‌گذاری خارجی در ایران اشاره و عنوان کردند این امر سبب افزایش نقدینگی در کشور می‌شود.

دکتر بهروز خدارحمی نیز با ذکر این نکته که اجلاس IFN فرصتی طلایی برای ایران در بازارهای سرمایه‌گذاری محسوب ‌می‌شود، به لزوم برداشتن تحریم‌های خارجی برای تسهیل در مناسبات بین‌المللی اشاره کرد. وی همچنین با اشاره به برگزاری هشتمین نمایشگاه بورس، بانک، و بیمه، بیان کرد شرکت‌های خارجی زیادی علاقه‌مندی خود را به سرمایه‌گذاری در ایران نشان داده‌اند.

در ادامه میز گرد، دکتر مسعود راهی این مطلب را عنوان کرد که در حال حاضر در ایران از سیستم صکوک برای بازاریابی مالی استفاده می‌شود و به اهمیت این موضوع اشاره کرد. او در بخشی دیگر از سخنان خود، ایشان بیان کردند که در صدد احداث یک پالایشگاه در بندر عباس هستند و از سرمایه‌گذاران و شرکت‌های خارجی برای همکاری در این زمینه استقبال خواهند کرد.

IFN-Iran-Forum-16-Index-way2pay-93-01-16IFN-Iran-Forum-22-Index-way2pay-93-01-16

پیرامون نحوه مبادله در بازار سرمایه دکتر حسن قالیباف اصل با اشاره به انجام معاملات آنلاین در کنار دیگر معاملات، گفت در ایران کمتر از 5 سال می‌شود که معاملات آنلاین فعال است و نسبت معاملات آنلاین به کل معاملات 13% است.

وی در پاسخ به این سوال که چه برنامه‌ای برای تشویق و ترغیب بخش خصوصی بازار ارز دارند، بیان کرد در این زمینه در صدد خصوصی‌سازی و افزایش شرکت‌های غیردولتی در بازار هستیم.

IFN-Iran-Forum-14-Index-way2pay-93-01-16IFN-Iran-Forum-12-Index-way2pay-93-01-16

پنل دوم

موضوع مورد بحث در دومین بخش و میزگرد اجلاس درمورد موضوعات کلیدی در برخورد با سرمایه‌گذاران و بازیگران خارجی در بازار ایران بود. از جمله مباحث مطرح‌شده در این بخش می‌توان به مواردی همچون مقررات و قوانین مالکیت مربوط به سرمایه‌گذاران خارجی در بازار داخلی ایران، قانون تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاران خارجی (FIPPA)، هدف سرمایه‌گذاران خارجی در ایران و اقدامات لازم از سوی بازار داخلی برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی اشاره کرد.

دکتر روزبه پیروز رئیس هیئت مدیره شرکت سرمایه‌گزاری فیروزه، دکتر ابوالفضل کوده‌ئی مدیرکل سرمایه‌گذاری خارجی سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران، بِشِر شِبلاق مدیر دفتر نمایندگی شرکت حقوقی Arendt & Medernacht در دبی، دکتر حمید آذرخش رئیس هیئت مدیره شرکت کارگزاری مفید و دکتر قاسم محسنی عضو هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار اعضای مدعو به دومین میز گرد اجلاس بودند.

IFN-Iran-Forum-1-Index-way2pay-93-01-16

در ابتدا در زمینه مقررات بازار، دکتر کوده‌ئی در پاسخ به این سوال که نحوه عملکرد بورس و بازار در خصوص اعمال تغییرات در مقررات بورس و سرمایه‌گذاری چگونه است، بیان کرد ایران هم‌اکنون 6 تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری دوجانبه امضا کرده و این تعهد ایران را در قبال دیگر شرکت‌های سرمایه‌گذاری خارجیا نشان می‌دهد. وی در بخشی دیگر درمورد نحوه مقابله ایران با تحریم‌ها گفت علی‌رغم مشکلات بوجود آمده توسط تحریم‌ها، بانک مرکزی و دولت در تلاش است مشکلات ایجادشده بوسیله تحریم‌ها را کاهش دهد.

دکتر کوده‌ای در پاسخ به سوالی درمورد قوانین مالکیت تحت FIPPA عنوان کرد سرمایه‌گذاران خارجی در ایران می‌توانند 100% سهم شرکت‌های تاسیس‌شده خود را صاحب شوند. وی از دیگر قوانین مالکیت به این نکته اشاره کردند که سرمایه‌گذاران خارجی برای خرید و استفاده از خودرو در ایران باید آن را به نام شرکت خریداری کنند. در بخشی دیگر از سخنان خود، دکتر کوده‌ئی بیان کرد ما در هر زمینه‌ای، از سرمایه‌گذاری خارجی در کشور استقبال می‌کنیم.

IFN-Iran-Forum-11-Index-way2pay-93-01-16

در ادامه میز گرد، دکتر آذرخش عنوان کرد تاکید ما بر سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در اوراق مالی و بهادار ایران است و همچنین بورس ایران فرصت اقتصادی کافی برای سرمایه‌گذاری را فراهم کرده است. او در رابطه با تحریم‌هی اعمال‌شده علیه ایران نیز به این نکته اشاره کرد که تحریم‌ها تاثیر منفی شدیدی بر تباذلات ارزی ما گذاشته است.

در دیگر بخش میز گرد، دکتر پیروز در پاسخ به سوالی دررابطه با نحوه ایجاد رابطه با شرکت‌های خارجی به این مطلب اشاره کردند که در حال حاضر در ایران ابزار سرمایه‌گذاری مستقیم وجود ندارد اما به دلیل وجود مقررات و قوانین شفاف مشکلی در جذب سرمایه‌گذاری خارجی نداریم، اما درمورد انتقال پول به کشور به دلیل برخی تحریم‌ها با مشکلاتی روبرو هستیم.

آقای بِشِر شِبلاق نیز در قسمتی از سخنان خود در خصوص سوالی در رابطه با چشم‌انداز بازار بین‌المللی در ایران گفت ایران بازار خوبی برای سرمایه‌گذاری بین‌المللی است اما دارای محدودیت‌هایی است و این بازار باید گسترش داده شود.

در انتهای بخش دوم اجلاس IFN، امید ترابی و خانم مرجان ناصری در ارائه‌ای 15 دقیقه‌ای به معرفی اولین نرم‌افزار جامع بانک اطلاعاتی مالی در بانکداری اسلامی و نحوه عملکرد آن پرداختند و بخش‌های مختلف آن را مورد بررسی قرار دادند.

IFN-Iran-Forum-19-Index-way2pay-93-01-16IFN-Iran-Forum-13-Index-way2pay-93-01-16

پنل سوم

موضوع اصلی اولین بخش عصر بررسی چشم‌اندازهای صنعت بانکی ایران و فعالیت‌های بانکداری اسلامی ایران که موجبات جذب سرمایه‌گذاران خارجی و مشارکت بین‌المللی را فراهم می‌کند، بود. همچنین مشکلات و مسائل و پتانسیل‌های سرمایه‌گذاران خارجی در این نشست مورد بررسی قرار گرفت.

دکتر فرهاد نیلی، رئیس پژوهشکده پولی و بانکی و مشاور رئیس کل بانک مرکزی ایران به توضیح مختصری درباره نظام بانکی کشور پرداخت و اذعان کرد که ایران تنها کشوری است که تمام سیستم بانکی‌اش اعم از دولتی و خصوصی کاملا اسلامی است و این موضوع را فرصتی مناسب برای تشویق سرمایه‌های خارجی به سرمایه‌گذاری در کشور دانست.

IFN-Iran-Forum-5-Index-way2pay-93-01-16

به گفته حمید تهران‌فر کارشناس معاون نظارتی بانک مرکزی یکی از ویژگی‌های ایران در این حوزه این است که خود نظام و قوانین مربوط به بانکداری اسلامی را وضع کرده است. البته شباهت‌ها و تفاوت‌های زیادی بین کشورهایی که در حوزه بانکداری اسلامی عمل می‌کنند وجود دارد، با این حال آنچه موجب پیشرفت را فراهم می‌کند توجه به تفاوت‌هاست.

تام گست دستیار مدیر، مشاور تجاری eiger بریتانیا در پاسخ به این سوال که چرا ایران را انتخاب کرده و نظر او در مورد چشم‌انداز کشور در تجارت جدید چیست گفت سرمایه‌های امروزی به دنبال بازارهای در حال رشد هستند و این در بازارهای ایران به وضوح دیده می‌شود، منابع غنی، جمعیت زیاد و آگاه ما را دلگرم می‌کند و نسبت به آینده بسیار خوش‌بین و مثبت هستیم. در ادامه او نرخ پایین بهره را در اروپا جزء نکات منفی در سرمایه‌گذاری دانست و یکی از دلایل جذب سرمایه‌گذاران به ایران را نرخ بهره بالا ی20 در صد عنوان کرد.

محمد فرخ‌رضا، موسس و مدیر عامل شرکت IFAAS در حوزه سرما‌یه‌گذاری اسلامی در مناطق مختلف اروپا، آمریکای مرکزی، کشورهای عرب خلیج و آفریقا توانسته خدمات مشاوره و بیمه کاملی را از طریق این شرکت ارائه نماید. او علاقه شخصی خاص خود را به دانستن بیشتر درباره بانکداری 100% اسلامی در ایران ابراز کرد و اذعان داشت که باید راهکارهایی برای بررسی شباهت‌ها و تفاوت‌های اساسی میان بانکداری اسلامی در ایران و دیگر کشورهای فعال در این زمینه ایجاد شود.

IFN-Iran-Forum-6-Index-way2pay-93-01-16

پنل چهارم

موضوع اصلی بخش چهارم این اجلاس بررسی پتانسیل اقتصاد ایران برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی بود که با حضور سه عضو و پرسش و پاسخ هایی که از سوی مهمانان می‌شد، ادامه یافت.

نیکلاس پول دارای مدرک بازرگانی و حسابداری از دانشگاه ژوهانسبورگ است؛ وی پنج سال است که در ایران سرمایه‌گذاری کرده و نیز مالک و سهامدار چندین شرکت بین‌المللی در آفریقای جنوبی و اروپا است. او در پاسخ به اولین سوال مطرح شده در مورد تجارب خود در باره سرمایه‌گذاری در ایران گفت که یکی از مزیت‌های این بازار جمعیت بالای تحصیل کرده آن است که بسیاری از سرمایه‌گذاران را به خود جلب می‌کند. آقای پول در ادامه گفت که گاهی هم کار کردن در ایران مسائل و مشکلات خاصی به بار می‌آورد؛ او فرایندهای وقت‌گیر را که مشکلاتی در مسیر سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد را از این نوع دانست که برای سرمایه‌گذاران خوشایند نیست.

IFN-Iran-Forum-8-Index-way2pay-93-01-16IFN-Iran-Forum-9-Index-way2pay-93-01-16IFN-Iran-Forum-10-Index-way2pay-93-01-16

داتک نوریپا کامسو مدیر عامل پیشین CIMB مدیریت دارایی اسلامی مالزی گزارشی درباره تجارب خود در حوزه مدیریت مالی مالزی ارائه داد و گفت ما توانسته‌ایم بانکداری اسلامی مالزی را بین‌المللی کنیم؛ و با توجه به این که ایران در تمام منطقه تنها بازاری است که بانکداری کاملا اسلامی دارد توصیه کرد که متخصصین و کارشناسان باید برنامه‌ای به منظور شناساندن بازار سرمایه خود به دیگر کشورها طرح کنند.

آخرین سخنران دکتر مهرداد سپه‌وند مدیر دپارتمان سرمایه‌گذاری خارجی صندوق توسعه ملی درباره سرمایه حاصل از نفت و نقش آن در اقتصاد ایران توضیح داد و در پایان نیز درباره دلایل جذب سرمایه‌ها توسط بانک‌های معمولی و نه اسلامی اظهاراتی ارائه کرد.

IFN-Iran-Forum-2-Index-way2pay-93-01-16IFN-Iran-Forum-4-Index-way2pay-93-01-16IFN-Iran-Forum-3-Index-way2pay-93-01-16

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.