بانک‌ها

دو تا سه میلیون حساب مشتریان بانک صادرات مسدود شد: روز اختلال بانکی در سراسر ایران

مشکلات نرم‌افزاری بانک ملی و صادرات انعکاس گسترده‌ای در رسانه‌ها داشته اشت. تهران امروز نوشت:

در میان مردمی که به بانک‌ها مراجعه می‌کنند زمزمه‌های درگوشی است که این امر به دلیل تخلف مالی بزرگ سه هزار میلیارد تومانی صورت گرفته است؛ آن‌ها می‌گویند شاید به دلیل این تخلف بزرگ، بانک صادرات تدابیر امنیتی بهتری برای کنترل حساب‌ها اندیشیده است و به نوعی می‌خواهند جبران مافات این تخلف مالی بزرگ شود

تهران امروز: بانکداری الکترونیک به خواب زمستانی رفته است. این شاید بهترین جمله برای توصیف اوضاع این روزهای سیستم بانکداری الکترونیک کشور باشد. در حالی طی روزهای اخیر به کرات از قطعی سیستم خود پرداز‌ها، اینترنت بانک‌ها و پایانه‌های فروشگاهی بانک‌های مختلف خبرهایی شنیده می‌شود که دو بانک صادرات و ملی در اختلال سیستم الکترونیک پیشتاز بوده‌اند. به گزارش تهران امروز، با وجود اعلام بانک ملی مبنی بر رفع اختلال ایجاد شده در سیستم‌های الکترونیکی این بانک به دلیل به روز شدن سرور‌ها، مشکلات همچنان ادامه دارد و باعث سردرگمی مشتریان شده است.

روز گذشته یکی از مسئولان بانک ملی دلیل اختلال در سیستم الکترونیک بانک را قدیمی شدن نرم افزار‌ها و سرورهای بانک عنوان کرد که به روز کردن آن مشکلاتی را در حال حاضر در

خدمات دهی به مشتریان ایجاد کرده است. اما این اختلال تنها با به روز رسانی یک روزه مورد نظر مسئولان بانک ملی تمام نشد و تا به امروز سه روزاست که سیستم داخلی بانک ملی در قطعی به سر می‌برد. سیستمهای الکترونیکی، سیستم سیبا، خودپرداز‌ها و خدمات بانک ملی همچنان دچار اختلال است و برخی خودپردازهای این بانک قادر به ارائه خدمات بانکی به مشتریان نیستند.

وقتی برای خرید به سراغ پایانه‌های فروشگاهی بانک‌های اصلی و با سابقه می‌روید یا تنها برای کنترل حساب بانکیتان نه برداشت پول از حساب به شعبه و خودپرداز‌ها مراجعه می‌کنید با این پیام روی صفحه مانیتور یا پاسخ متصدی شعبه مواجه می‌شوید که «سیستم بانک قطع است.» همچنین از مشتریان بانک صادرات شنیده می‌شود که بین دو تا سه میلیون حساب بانک صادرات کشور از صبح شنبه به دلیل مغایرت مشخصاتی و داشتن اطلاعات غلط توسط سیستم مرکزی این بانک مسدود شده است. روشن است وقتی به یک‌باره اکثر حساب‌ها مسدود شود و برداشت و جابه‌جایی پول از حسابی به حساب دیگر از سوی خود پرداز‌ها و اینترنت بانک‌ها با محدودیت بانک عامل یا قطعی انجام عملیات رو به‌رو می‌شود این شائبه در ذهن صاحبان حساب نقش می‌بندد که بانک قصد دارد به این بهانه پول‌ها را بیشتر در حساب نگه دارد تا بهره ببرد و همچنین در میان مردمی که به بانک‌ها مراجعه می‌کنند زمزمه‌های درگوشی است که این امر به دلیل تخلف مالی بزرگ سه هزار میلیارد تومانی صورت گرفته است؛ آن‌ها می‌گویند شاید به دلیل این تخلف بزرگ، بانک صادرات تدابیر امنیتی بهتری برای کنترل حساب‌ها اندیشیده است و به نوعی می‌خواهند جبران مافات این تخلف مالی بزرگ شود.

 

سوال اینجاست که اگر در نیمه‌های شب یا ساعات غیر اداری که بانک‌ها تعطیل هستند فردی دچاربیماری یا مشکلات حاد دیگری شود و نیاز به دریافت پول از خودپرداز‌ها یا پرداخت وجه از کارتخوان‌ها داشته باشد، جوابگوی عدم اطلاع رسانی صحیح و گسترده بانک صادرات در این خصوص، چه کسانی خواهند بود؟!

به هر تقدیر اگر قرار است به واسطه بخشنامه‌ای از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران یا بانک صادرات و هر بانک دیگری چنین اقداماتی صورت بگیرد، لازم است بعد اطلاع رسانی این امر نیز که دامنگیر بسیاری از مردم خواهد شد، از سوی مسئولان امر در نظر گرفته شود.

مسدود شدن حساب‌های بانک صادرات

اما مسدود شدن حساب‌های بانک صادرات از چه قرار است؟ حسابهای بانک صادرات در کشور از صبح روز ۲۱ آبان‌ماه بنا به دلایلی مسدود یا راکد است و وقتی مراجعان برای برداشت پول به خودپرداز‌ها مراجعه می‌کنند، با این پیغام روی صفحه مانیتور دستگاه روبه‌رو می‌شوند که «حساب شما مسدود یا راکد است؛ لطفا به شعبه افتتاح حساب خود مراجعه کنید»! این امر که باعث تشویش افکار و نگرانی مردم در سراسر کشور شده است، سیل جمعیت را به سوی شعب بانک صادرات روانه کرده که این شعب خود به خود در شهرستانهای کوچک و حتی کلانشهر‌ها، به دلیل کمبود شعبه با مشکل مواجهند و اکنون نیز با شلوغی بیش از حد به دلیل این پیغام خودپرداز‌ها، با مشکل جدی تری مواجه شده‌اند. گفت‌وگو با بخش راهنمایی صدای سپهر به این نتیجه رسید که بین دو تا سه میلیون حساب بانکی مردم در بانک‌های صادرات سراسر کشور دچار این مشکل هستند. به یاد دارم سال گذشته هم بانک پارسیان پس از دریافت ابلاغیه بانک مرکزی، اقدام به بررسی مدارک کلیه مشتریان بانک نموده و در صورت وجودکاستی بر پایه مدارک موجود اقدام به رفع نقص نموده ظاهراً مسئولین محترم بانک صادرات راه ساده‌تری را انتخاب کرده بودند!

اما ذکر چند سوال در خصوص مسدود کردن حساب به خاطر نداشتن شماره سریال مشتری توسط بانک صادرات مطرح می‌شود:

کارمند بانک که در زمان افتتاح حساب موظف به نظارت بر کاربرگ درخواست حساب بوده است، چرا شماره سریال شناسنامه را از مشتری خواستار نشده است؟

برای افتتاح حساب، کپی شناسنامه مشتری تحویل بانک شده. چرا برای ثبت شماره سریال شناسنامه، به این مدرک مراجعه نشده است؟

مطابق بخشنامه بانک مرکزی، شماره ملی مهم‌ترین مرجع برای احراز هویت مشتریان در عملیات بانکی به شمار می‌رود. شماره سریال شناسنامه در این رابطه چقدر اهمیت دارد که حسابی مسدود گردد؟

تاریخ انقضای عابرکارت من دو بار به پایان رسید و هر بار برای دریافت کارت جدید، کلیه مشخصات سجلی از جمله شماره سریال شناسنامه! تقدیم بانک صادرات شده بود. آیا این اطلاعات صرفا برای بایگانی کردن و به فراموشی سپردن بوده است؟

سامانه سپهر به صورت یکپارچه عمل می‌کند. چرا برای اعلام شماره سریال شناسنامه باید تنها به شعبه افتتاح کننده حساب مراجعه کرد؟

آیا بهتر نبود پیش از اقدام به مسدود کردن حساب، از راه‌های مختلف مانند: ارسال پیامک، چاپ آگهی در مطبوعات، اعلام از رسانه ملی و… اطلاع‌رسانی لازم صورت می‌گرفت؟ شاید که برخی از مشتریان در سخت‌ترین شرایط مانند ترخیص بیمار از بیمارستان و… نیازمند دریافت و انتقال وجه از حساب خود باشند. عدم تعهد بانک نسبت به ارائه خدمات به مشتریان و مسدود نمودن حساب بدون اطلاع‌رسانی، به صورت خودسرانه و ناگهانی به باور من باید از اختلاس پرسروصدای اخیر نیز بیشتر مایه شرمساری مسئولان بانک صادرات باشد چرا که مورد اول یک اتفاق بدون دستور و هماهنگی مسئولان بانک بوده اما مسدود کردن حساب مشتریان با دستور و خواست مدیران بانک صورت گرفته است.

درباره نویسنده

رضا قربانی

رضا قربانی نویسنده حوزه بانکداری و پرداخت الکترونیک و مدیرمسئول گروه رسانه‌ای شفق است. وبلاگ رضا قربانی را می‌توانید اینجا ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید