راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

امنیت USSD چگونه است؟ / تفاوت همبانک و همراه بانک

ستاره و مربع دیگر اشکال هندسی که محیط و مساحتشان را محاسبه می کردیم و شب امتحان از آنها متنفر می‌شدیم نیستند.. فناوری جدید USSD کار مارا راحت می کند. متاسفانه این فناوری با وجود راحتی که به ارمغان آورده هنوز صددرصد همگانی نشده با این وجود استفاده از آن شیب صعودی مناسبی دارد.

USSD همان کد‌هایی است که اخیرا با استفاده از آن می‌توان کارهایی مثل انتقال وجه، اعلام موجودی، خرید شارژ، پرداخت قبوض و حتی پرداخت کمک‌های خیرخواهانه را انجام داد.

تفاوت همبانک و همراه بانک (USSD کارت)

شباهت:

هر دو مورد بر بستر کد دستوری USSD می‌باشند (بانک و اپراتور و یا شرکت PSP (پرداخت الکترونیک) …

تفاوت:

USSD کارت مثل این است که شما با کارت بانکی عضو شتاب به خود‌پرداز غیر بانک خودتون مراجعه کردین و عملیاتی محدودی مثل: موجودی، خرید شارژ، پرداخت قبوض، پرداخت کمک مردمی و صدقه و… می‌توانید انجام دهید.

همبانک مثل این است که شما به اینترنت بانک و حساب شخصی خودتون در بانک دسترسی دارید عملیات بیشتری نسبت به حالت قبل مانند انتقال وجه شتابی، انتقال وجه بین بانکی (ساتنا و پایا)، گرفتن صورتحساب از حساب بانکی و کارت و مسدودکردن حساب و کارت و … عملیات چک (تایید و مسدود کردن و..) ؛پرداخت اقساط بانکی، افتتاح حساب و تغییر حساب و … و کلی کارهای دیگر می‌توانید انجام دهید

 .

نکته1: همراه بانک بعضی بانک‌ها را معادل موبایل بانک می‌دانند

نکته2: از طریق همبانک و گزینه شماره 3 (کارت شتابی) افراد می‌توانند به USSD کارت (کارت شتابی همه بانک‌ها) دسترسی داشته باشند و از خدمات و عملیات استفاده کنند.

 اما این روزها استفاده از این سیستم بین عموم مردم به ویژه افراد میان سال چندان مرسوم نیست. آنها هنوز آشنایی کاملی با نحوه عملکرد این سیستم ندارند و به زبان ساده استفاده از آن برایشان اطمینان بخش نیست.

 با توجه فقدان اطلاعات کافی در مورد امنیت سیستم USSD و با رشد استفاده از پرداخت و خدمات بانکی موبایلی، لزوم آگاهی از میزان امنیت این سیستم بیش از پیش اهمیت پیدا میکند.

 .

کلاهبرداران حرفه ای در دو حالت اقدام به سرقت اطلاعات میکنند:

  • 1. در حال کار با سیستم و انتقال امواج در فضا
  • 2. زمانی که در سرورها ذخیره شده‌اند.

.

امنیت USSD چگونه است؟

تصور بر این است که خود سیگنال‌های USSD هنگام انتقال در فضا قابل رمزگشایی و خواندن هستند چون رمزگذاری نمی‌شوند اما کانال GSM برای انتقال سیگنال، دارای سندیت، اختیارات و رمزگذاری قابل اعتمادی است، به این ترتیب به سادگی قابل هک‌شدن نبوده و تنها وسایلی بسیار گران‌قیمت قادرند این کار را انجام دهند. در این حالت تنها هکرها مجبورند برای بدست آوردن سیگنالتان همیشه شما را تعقیب کنند و تصور کنید که در این حالت یک تراکنش چند هزار تومانی انجام دهید!

تصور کنید که مجرمان نتوانستند به پول شما دسترسی پیدا کنند و سیگنال شما ایمن به اپراتور رسیده و در آنجا رمزگشایی می‌شود. در این حالت نیز اپراتورها سیستم امنیتی خود را دارند و جای نگرانی نیست. شما در صورت نیاز می‌توانید درخواست رمزداربودن کل پروسه از ابتدا تا انتها را بکنید. به هر حال، اگرچه اپراتورها مایل به انجام این کار باشند، دولت‌ها معمولا به آنها این اجازه را نمی‌دهند.

باید در ابتدا مشخص کنید که می‌خواهید از چه سرویسی استفاده کرده و چه مبلغی جابجا کنید. در حالت USSD ،default ممکن است برای جابجایی مقادیر کلان ایمن نباشد، از این رو مجبورید کانال خود را به فراخور نیاز خود تنظیم کنید. همچنین به خاطر داشته باشید که خود دستورالعمل اولیه سرویس هم از امنیت بالایی برخوردار است.

.

به‌نظر می‌رسد در آینده استفاده از این سیستم در کشور حالت همگانی به خود بگیرد و مردم از مزایای بی‌شمار آن بهره بیشتری ببرند.

منبع: بانکی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.