راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

IT Card نخستین خودپرداز بیومتریک شبکه مشترک اروپا را نصب می‌کند

شرکت پلَنِت کَش (Planet Cash) لهستان که در حوزه دستگاه‌های خودپرداز شبکه مشترک اروپا فعالیت می‌کند، در حال نصب حدود 2000 دستگاه خودپرداز بیومتریک مجهز به فناوری تشخیص الگوی رگ‌های سرانگشت افراد است که با استفاده از آن می‌توان بدون کارت از دستگاه خودپرداز پول نقد دریافت کرد.

آی­‌تی‌­کارت، یعنی شرکت مادر پلنت کش، در قراردادی با شرکت هیتاچی اروپا قصد دارد فناوری تشخیص الگوی رگ‌های سرانگشت را از شرکت هیتاچی اروپا گرفته و در 1730 دستگاه خودپرداز در بخش‌های مختلف لهستان نصب کند. در سال جاری سیستم تشخیص الگوی رگ‌های سرانگشت در این خودپردازها به کار گرفته خواهد شد. مشتریان بانک‌های عضو طرح می‌توانند بدون استفاده از کارت یا PIN، پول نقد از دستگاه بگیرند یا دیگر عملیات‌های بانکی را با خودپرداز انجام دهند.
شرکت آی­‌تی‌کارت اعلام کرد تعدادی از بانک‌­های تجاری بسیار علاقمند هستند به این طرح بیومتریک بپیوندند. فناوری بیومتریکس مورد توجه صنعت بانکداری لهستان قرار گرفته است. گیتن بانک و بانک بی­پی­اچ هر دو از فناوری تشخیص الگوی رگ‌­های سرانگشت در شعب خود استفاده می‌کنند و برخی بانک‌های دیگر از فناوری یاد‌شده در دستگاه‌های خودپردازشان بهره می‌برند.
تودوز وولینسگی، یکی از مدیران شرکت هیتاچی اروپا می‌گوید: «پروژه پلنت کش بزرگ­ترین پروژه در نوع خود برای دستگاه‌های خودپرداز در اروپا است که در آن از فناوری تشخیص الگوی رگ‌های سرانگشت استفاده می‌شود تا استانداردی جدید برای تراکنش‌های امن، سریع و مناسب بانکی برای جامعه بوجود آید.»

شرکت فوجیتسو طیفی جدید از دستگاه‌های خودپرداز را در سطح اروپا راه‌اندازی کرده که یک ویژگی مشترک آنها استفاده از فناوری بیومتریکس ارائه‌شده توسط شرکت پالم­سکیور و امکان ارتباط میدان نزدیک است. سری 100 از دستگاه‌های خودپرداز فوجیتسو که در اسپانیا تولید شده است، اولین نوع از این دستگاه‌ها است که فناوری پام سکیور در آن بکار رفته است یعنی استفاده‌کننده از روی خطوط منحصر به‌فرد دست شناسایی می‌شود.

شرکت ژاپنی فوجیتسو اعلام کرده این فناوری هنگام تلفیق اپلیکیشن‌های موبایل نظیر دسترسی به دستگاه خودپرداز با استفاده از از فناوری غیرتماسی یا ارتباط نزدیک، سطوح امنیتی را به حداکثر میزان خود می‌رساند.

بنا به تخمین شرکت فوجیتسو، تا سال 2015 تعداد پرداخت های الکترونیکی مبتنی بر تلفن همراه برای نخستین بار از پرداخت با کارت بدهی و اعتباری سبقت خواهد گرفت. طی 5 سال آینده بیش از 245 هزار دستگاه خودپرداز در سرتاسر اروپا تعویض و بروزرسانی می‌شوند. 40 هزار دستگاه خودپرداز جدید نیز نصب خواهد شد.
غیر از تمام کارکردهای اساسی نظیر پرداخت پول، چاپ رسید، اسکن، مولفه‌های چند رسانه‌ای یا تاچ‌اسکرین، دستگاه خودپرداز همچنین به گونه‌ای طراحی شده تا نصب آن در مکان‌های کوچک امکان‌پذیر باشد. افزایش سطح امنیت خدمات یکی از اولویت‌های اصلی شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات مالی از طریق ابزارهای دیجیتال است. در همین راستا، استفاده از فناوری بیومتریکس برای ارتقاء سطح امنیت داده‌ها و اطلاعات هر روز ابعاد جدیدی پیدا می‌کند و بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

منبع: شاپرک

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.