راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

راه پرداخت ۳ ساله شد

راه پرداخت ۳ ساله شد و اندکی هم دیر این خبر را منتشر می‌کنیم. راستش کمی دل دل کردیم که از خودمان بگوییم یا نه. اما دل به دریا زدیم و نتیجه‌اش شد این. نزدیک به ۳ سال پیش و در دوم اردیبهشت سال ۱۳۹۰ اولین مطلب را در راه پرداخت منتشر کردیم. مطلبی که عنوانش بود « بانکداری الکترونیک، مدل‌ها و راهکارها». از آن مطلب تا امروز بیش از ۴ هزار مطلب در راه پرداخت منتشر کردیم و از همان زمان اصرار داشتیم که متمرکز بر فضای بانکداری و پرداخت الکترونیک بمانیم و برای گرفتن رتبه در الکسا تن به انتشار مطالب جذابی که ارتباطی به صنعت ندارد ندهیم و هنوز در این مسیر هستیم. بیش از ۲۵۰۰ کامنت در وب‌سایت راه پرداخت منتشر شده که اگر کسی علاقمند باشد منبع مطالعاتی فوق‌العاده جذاب و مفیدی درباره نگاه مردم به بانکداری و پرداخت الکترونیک ایران است. تلاش کردیم به مرور دایره نویسندگان راه پرداخت را بیشتر کنیم و امسال در چهارمین سال سعی می‌‌کنیم این امکان را در اختیار افراد بیشتری قرار دهیم که بتوانند در راه پرداخت بنویسند. حتی کسانی که کار اصلی‌شان مطبوعات و رسانه نیست را می‌خواهیم به جمع خودمان اضافه کنیم و راه پرداخت بیشتر از این که یک سایت خبری باشد به شبکه اجتماعی فعالان بانکداری و پرداخت الکترونیک ایران تبدیل شود.

اکنون جزو ۱۰۰ هزار وب‌سایت برتر جهان و ۲ هزار وب‌سایت برتر ایران هستیم و هنوز از خودمان راضی نیستیم. هنوز تصور می‌کنیم کارهای زمین مانده فراوانی هست که می‌توان انجام داد. هنوز وقتی در کوچه‌های این شهر و کشور قدم می‌زنیم و گرفتاری‌های مردم را می‌بینیم با خودمان فکر می‌کنیم که چه کارهای فراوانی می‌شود کرد که هنوز نشده. خوشبختانه هنوز مانند صدا و سیما به یک دکان تبلیغاتی تبدیل نشده‌ایم و هنوز برای پول هر کاری نکرده‌ایم. هنوز شرافت قلم برای‌مان مهم‌تر است در حالی که ادا و اطوارهای برخی گذشتگان را نداریم و معتقدیم روزنامه‌نگاری هم کاری است مانند کارهای دیگر و هیچ قداستی ندارد. منتها آدم در انجام هر کاری لازم است شرافتش را زیرپا نگذارد. هنوز هم مدافع بخش خصوصی ایران هستیم و هنوز هم معتقدیم که حضور بخش‌های دولتی در اجرا باید کم‌تر و کم‌تر گردد. هنوز هم تصور می‌کنیم برای این که بتوانیم کشور بهتری داشته باشیم لازم‌ است تراکنش‌ها شفاف‌تر و سریع‌تر انجام شوند. لازم است هزینه تراکنش‌ها کم‌تر، جریان نقدینگی بالاتر، شفافیت بیشتر و دوره‌های زمانی تکمیل تراکنش‌ها کوتاه‌تر شود. هنوز هم تصور می‌‌کنیم بانکداری و پرداخت الکترونیک وسیله‌ای است برای افزایش رفاه مردم و هنوز هم تصور می‌کنیم راه زیادی مانده و متاسفانه رسانه‌هایی مانند صدا و سیما که باید این بار را به دوش بکشند ترجیح داده‌اند دکان‌ها تبلیغاتی باشند و بانکداری الکترونیک صرفا وسیله‌ای است برای کسب آگهی. هنوز هم زبان‌مان تند است و نیش‌دار، اما مراقبیم که بی‌شرمانه و بدون داشتن اطلاعات دقیق صحبت نکنیم. هنوز هم از فضای ناسالمی که برخی ایجاد کرده‌اند خوش‌مان نمی‌آید و تصور می‌کنیم راه از بین بردن فساد افزایش بیشتر شفافیت است.

احتمالا حرف‌هایی بزرگی که می‌زنیم بزرگ‌تر از اندازه ماست و ما کوچک‌تر از آنیم که بتوانیم یک تنه این بار را جلو ببریم. طبیعی است که به کمک و همیاری همه شما که به توسعه و پیشرفت در زیر سایه شرافت و سلامت می‌اندیشید نیاز داریم. مطمئنا یک وب‌سایت هزینه‌هایی دارد و به روز نگه داشتن آن رایگان نیست. در این مدت تمام تلاش ما این بوده که راه پرداخت به خاطر داشتن هزینه و نداشتن بودجه‌های دولتی به هر راهی کشیده نشود و در ادامه هم این حساسیت را خواهیم داشت. آنهایی که دستی بر آتش دارند می‌دانند که چقدر سخت است سالم ماندن و مستقل بودن در فضای کسب و کار ایران. آن هم در صنعتی که همگان تصور می‌کنند پول‌ها را با پارو جابجا می‌کنند.

ما را هدایت کنید. به هر شکلی که می‌توانید. قلمی بزنید و متنی بنویسید که در راه پردخت منتشر گردد. ایده‌ای پیشنهاد دهید که ما آن را دنبال کنیم. یا اگر مدیر کسب و کاری هستید که راه پرداخت می‌تواند شما را به مخاطبان کسب و کارتان متصل کند و تاثیری در برندینگ شما داشته باشد به ما آگهی بدهید. در هر صورت از ایده تا دیده راه زیادی است و زمانی که ۳ سال پیش شروع کردیم ایده‌آل بزرگی داشتیم و هنوز داریم. تصور می‌کنیم هیچ عشقی با سکوت زنده نمی‌ماند و بانکداری و پرداخت الکترونیک برای زنده ماندن و رشد و توسعه باید از پیله سکوتی که به دور خودش تنیده بیرون بیاید.

پاینده باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.