راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

انتشار مستند این بازار ماست / بخشی از توان بانکداری و پرداخت الکترونیک ایران / منتظر نظرات شما هستیم

بالاخره مستند «این بازار ماست» را در فضای وب منتشر کردیم. در تمام سه سالی که وب‌سایت «راه پرداخت» فعالیت کرده و در مدتی که «گروه رسانه‌ای شفق» ایجاد شده، تولید ویدیویی برای ما ارزش بالایی داشته و در این مسیر علاقمند بودیم که با بهترین کیفیت تصویر و تدوین کار کنیم. هر چند این کیفیت تصویر نبوده که حرف اول و آخر را بزند و مهم‌تر از هر چیزی برای ما محتواست اما دوست داریم محصول نهایی‌مان ارزش دیده شدن داشته باشد و حالا این مستند در فضای وب منتشر شده و شما می‌توانید آن را مشاهده کنید. طبیعتا به دلیل محدودیت‌های وب حجم این مستند پایین آمده و اگر کسی علاقمند به مشاهده مستند با کیفیت اصلی باشد باید با گروه رسانه‌ای شفق تماس بگیرد.

درباره این مستند هم این را بدانید که سومین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت در تاریخ 16 و 17 دی ماه 1392 با حضور گسترده بانک‌ها و شرکت‌ها فعال در زمینه بانکداری و پرداخت الکترونیک برگزار شد. در این همایش گروه رسانه‌ای شفق مستندی تحت عنوان «این بازار ماست» تهیه کرده که در این مستند به مصاحبه با مدیران برخی از شرکت‌های حاضر در نمایشگاه پرداخته است.

.

اما در مستند این بازار ماست چه خبر است؟

.

دوست داشتیم در طول دو روز وقتی که داشتیم نهایت استفاده را ببریم و تا جایی که ممکن است با مدیران ارشد شرکت‌های فعال مطرح حوزه بانکداری و پرداخت الکترونیک کشور صحبتی داشته باشیم. اولین شرکتی هم که به سراغش رفتیم شرکت دولتی خدمات انفورماتیک بود. اما متاسفانه با رفتار سرد و زننده مدیر روابط عمومی این شرکت مواجه شدیم که نتوانستیم مصاحبه‌ای با نجفی، مدیر عامل این شرکت داشته باشیم.

اما این تنها شرکتی بود که درهای بسته برخورد کردیم. خوشبختانه دیگر شرکت‌ها همکاری خوب و صمیمانه‌ای داشتند. هر چند با این حال به دلیل محدودیت زمانی برای ما و کمبود زمان مدیران ارشد شرکت‌ها نتوانستیم با برخی از شرکت‌ها همچون شرکت داده پردازی ایران، توسعه و نوآوری شهر، آسان پرداخت و چند شرکت دیگر گفت‌وگو داشته باشیم.

.

توسن از الگوهای ارتقای شبکه‌های اینترنتی و اجتماعی برای تغییر در راهبردهای بانکی استفاده می‌کند

ابوالفضل غلامرضایی، به عنوان معاون امور مشتریان شرکت توسن در سومین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت حضور داشت و در حال حاضر پس از تغییرات ساختاری توسن، او مدیرعامل گروه توسن است. غلامرضایی شعار سومین همایش نظام‌های پرداخت را با شعار شرکت توسن مقایسه می‌کند که هر دو بر دگرگونی کسب‌وکار اشاره دارند.

غلامرضایی در راستای دگرگونی کسب‌وکار می‌گوید: «شرکت توسن در سال‌های گذشته سعی کرده پیام استفاده از تکنولوژی در تغییر راهبردهای بانکی را به بانکداران برساند و به همین منظور از الگوهای ارتقای شبکه‌های اینترنتی مانند وب 2.0، وب 3.0 و شبکه‌های اجتماعی استفاده کرده است؛ به عنوان مثال در همایش بانکداری اسلامی – شهریور ماه 1392 – اولین محصول مشترک شبکه اجتماعی با همکاری شبکه اجتماعی تبیان، بانک قرض‌الحسنه مهر و شرکت توسن رونمایی شد. این محصول گام اول برای ورود بانک‌ها به الگوهای جدید کسب‌وکار مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی، ارتباط فرد به فرد و الگوهای پول‌های الکترونیک بود.»

ابوالفضل غلامرضایی، معاون پیشین امور مشتریان شرکت توسن و مدیرعامل فعلی گروه توسن
ابوالفضل غلامرضایی، معاون پیشین امور مشتریان شرکت توسن و مدیرعامل فعلی گروه توسن

معاون پیشین امور مشتریان شرکت توسن در ادامه درباره توسن می گوید: «سه محور اصلی Open Innovation در شرکت توسن وجود دارد. اولی Open Data است که به منظور بهره‌برداری شرکت‌ها و بانک‌ها از داده‌های ذخیره شده در نرم‌افزارها و سیستم‌های اصلی بانک است. دومی استفاده از ابزارهای Web Service برای استفاده ذینفعان و خلاقان بازار از سرویس‌های بانکی است و در مرحله نهایی هم استفاده از پروتکل‌های استاندارد و باز برای ارتباط بین این سیستم‌هاست.» ادامه حرف‌های غلامرضایی را می‌توانید در فیلم مستند این بازار ماست ببینید.

.

بانک مرکزی می‌تواند کمک زیادی بکند

پس از رفتن دکتر سید ولی الله فاطمی اردکانی از شرکت توسن (+)، مهندس علی اکبر نامداری به عنوان مدیر عامل جدید شرکت توسن انتخاب شد. توسن در حال حاضر بیش از 700 کارمند دارد و 15 سال است که محصولات و راهکارهای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در زمینه بانکداری الکترونیک ارائه می‌دهد و پس از شرکت دولتی خدمات انفورماتیک، دومین شرکت بزرگ حوزه بانکداری و پرداخت الکترونیک ایران محسوب می‌شود. توسن همچنین در چهارمین جشنواره ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور، دو تندیس جشنواره و تقدیرنامه‌های رتبه‌ی دوم در حوزه‌ی «خدمات الکترونیکی محتوایی» و «تولید و صادرات» را دریافت کرد (+).

مهندس نامداری به عنوان مدیرعامل شرکت توسن در مصاحبه‌های قبلی‌اش با گروه رسانه‌ای شفق گفته بود حضور ابزارها و بسترها جدید مانند بستر اینترنت و بستر موبایل موجب تغییر رفتار مشتری می‌شود که این تغییر مستلزم تغییر در سرویس‌های بانکی است.

برای مثال نمونه‌های زیادی وجود دارد که مثلا سرویس‌هایی روی اینترنت بانک تعریف شده اما به دلیل محدودیت‌ها و نا هماهنگی بستر و سرویس مورد استقبال قرار نگرفته‌اند.

علی اکبر نامداری، مدیرعامل شرکت توسعه سامانه‌های نرم‌افزاری نگین (توسن)
علی اکبر نامداری، مدیرعامل شرکت توسعه سامانه‌های نرم‌افزاری نگین (توسن)

نامداری در مستند این بازار ماست به نقش بانک مرکزی در تعاریف نقش‌ها و محدودیت‌ها می‌پردازد و می‌گوید: «بانک مرکزی و رگولاتوری در تعریف این محدودیت‌ها و در تعریف یا باز تعریف قوانین جدید با لحاظ کردن ابزارهای جدید، کانال‌های ارتباطی جدید و نیازهای جدید مشتریان خیلی می‌تواند کمک کند.»

.

فناوری اطلاعات می‌تواند نقش کلیدی در رسیدن بانک‌ها به اهداف‌شان داشته باشد

پس از دو شرکت خدمات انفورماتیک و توسن، شرکت دیگری که در حوزه ارائه راهکارهای بانکی و پرداخت برای خودش غولی است، شرکت فناپ است؛ البته ناگفته نماند آن فناپی که همه ما از چند سال قبل می‌شناسیم دیگر فناپ نیست و با اسم داتین (شرکت نرم افزاری داتیس آرین قشم)، به عنوان یکی از شرکت‌های زیر مجموعه فناپ فعالیت می‌کند. از همین رو ابتدا به سراغ سید علی دانشگر، مدیر عامل خوش‌روی داتین رفتیم.

سید علی دانشگر، مدیر عامل شرکت داتین (شرکت نرم افزاری داتیس آرین قشم)
سید علی دانشگر، مدیر عامل شرکت داتین (شرکت نرم افزاری داتیس آرین قشم)

به گفته دانشگر، داتین زیرمجموعه شرکت فناپ است که ماموریت تولید و ارائه راهکارهای نرم‌افزاری و بانکی در گروه فناپ را به عهده دارد. دانشگر بانک‌ها را بنگاه‌های اقتصادی با اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت می‌خواند که فناوری اطلاعات و حوزه نرم‌افزار می‌تواند یک نقش کلیدی در رسیدن سریع‌تر و کم مخاطره‌تر به اهداف آن‌ها ایفا کند.

پیش از نیز یک مصاحبه کوتاه تصویری دیگر با سید علی دانشگر داشتیم که با عنوان «طراحی کربنکینگ را به دلیل ریسک بالا توصیه نمی‌کنم» در راه پرداخت منتشر شد که مشاهده آن را نیز پیشنهاد می‌کنیم.

.

فناپ تمرکز را روی محصولات بانکی و بیمه‌ای قرار داده است

پس از گفت‌وگو با دانشگر، بدمان نمی‌آید با یکی دیگر از افراد کلیدی شرکت فناپ صحبتی داشته باشیم. حسین اسلامی، جانشین مدیرعامل فناپ را جلو دوربین می‌آوریم تا گپی هم با او داشته باشیم.

اسلامی می‌گوید: «شرکت فناپ در حوزه سازمان هوشمند تمرکز را روی محصولات بانکی و بیمه‌ای قرارداده است و محصولات Core Bank و Core Insurance را عرضه کرده است.»

حسین اسلامی، جانشین مدیرعامل فناپ
حسین اسلامی، جانشین مدیرعامل فناپ

با توجه به اینکه فناپ این روزها اهمیت ویژه‌ای به شهر هوشنمد و شهروند هوشمند داشته است اسلامی گریزی هم می‌زند به این موضوع و می‌گوید: «شرکت فناپ در شهر هوشمند بر دو حوزه تمرکز دارد: ترافیک هوشمند (ITS) و ساختمان هوشمند (BMS). در بخش شهروند هوشمند هم دو سرویس خدمات ارزش افزوده (VAS) با تاکید بر موبایل و ارائه خدمات پول خرد ارائه می‌دهیم. در همین راستا فناپ توانسته است کیف پول الکترونیک را در شهرهای مشهد، اهواز و قزوین با ارائه سه میلیون کارت به شهروندان راه‌اندازی کند.»

راستی شما داستان فناپ را می‌دانید؟ اگر نمی‌دانید بد نیست داستان فناپ را از زبان مجید قاسمی مدیر عامل بانک پاسارگاد بشنوید (+).

.

سعی می‌کنیم شعب بانک‌ها را به سمت هوشمند شدن ببریم

یکی دیگر از شرکت‌های مطرح حاضر در سومین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، شرکت توسن تکنو بود؛ شرکتی که فقط یکی از چندین محصول از سبد محصولاتش، بیش از 20 درصد بازار دستگاه‌های کارتخوان کشور را در بر گرفته است.محمد مظاهری، مدیر عامل شرکت توسن تکنو  است.

او درباره توسن تکنو و استراتژی این شرکت می‌گوید: «ما به دنبال جدا کردن کانال خدمات از شعب به منظور تبدیل کردن شعبه به محل بازاریابی برای بانک هستیم؛ توسن تکنو بخشی از توسن بوده که با رویکرد تخصصی‌تر شدن فعالیت‌ها در حوزه پرداخت به ویژه در بخش سخت‌افزاری جدا شده است. در کنار فعالیت‌های نرم‌افزاری از توانمندی‌های سخت‌افزاری استفاده می‌کنیم و سعی می‌کنیم شعب بانک‌ها را به سمت هوشمند شدن ببریم. توسن تکنو در این همایش محصول موبایل POS را ارائه داد که مشتری را قادر می‌سازد از طریق تلفن همراه پرداخت‌های امن انجام دهد.

محمد مظاهری، مدیرعامل شرکت توسن تکنو
محمد مظاهری، مدیرعامل شرکت توسن تکنو

مظاهری درباره بازنگری الگوهای کسب‌وکار نیز نظرش را بیان می‌کند و می‌گوید: «ما در توسن و توسن تکنو به بحث افزایش درآمد بانک‌ها با توجه به سرمایه‌گذاری در بخش فناوری اطلاعات توجه داریم. که به طور مشخص تمرکز در توسن تکنو بر نوآوری از طریق فناوری اطلاعات در «front office» بانک‌ها است. به نظر من تحول در کسب‌وکار بانکی وقتی جدی است که اثر آن را در صورت‌های مالی بانک‌ها ببنیم.»

مطلب «مظاهری: باید فراتر از این نگاه کنیم که کربنکینگ چیست» که از مصاحبه‌های قبلی راه پرداخت با محمد مظاهری است را در اینجا به شما پیشنهاد می‌کنیم.

 

مبنا کارت آریا با هدف توسعه تجهیزات بانکی تاسیس شده است

شرکت مبنا کارت آریا، یکی از 12 شرکت پرداخت الکترونیک (PSP) کشور است که مجوز شاپرک دارد. مبنا کارت در سال 1386 شروع به فعالیت کرده و در حال حاضر بیش از 200 متخصص و کارشناس بانکی و پرداخت الکترونیک در این شرکت فعل هستند. از بزرگترین مشتری‌های مبنا کارت می‌توان به بانک ملت و بانک تجارت اشاره کرد.

مهرداد حیدرپور، مدیرعامل شرکت مبنا کارت آریا
مهرداد حیدرپور، مدیرعامل شرکت مبنا کارت آریا

 مهرداد حیدرپور، مدیر عامل شرکت مبنا کارت آریا هدف از تاسیس این شرکت را توسعه تجهیزات بانکی می‌خواند. حیدرپور در این فیلم فعالیت‌های مبنا کارت در زمینه دستگاه‌های صدور شعبه‌ای، دستگاه‌های کارتخوان، دستگاه‌های سورتر بانکی و دستگاه چک اسکنررا معرفی می‌کند و می‌گوید: «شرکت مبنا کارت آریا سعی دارد با ارائه خدمات و تجهیزات، بخشی از سیستم‌های بانکی را پوشش دهد و در این راستا برای دستگاه‌ها و تجهیزاتی که ارائه می‌کند در سراسر کشور نمایندگی فعال دارد.»

.

کپی کاری سرویس‌ها رایج شده در حالی که بانک‌ها باید به دنبال خلاقیت و نوآوری باشند

یکی دیگر از نام‌های آشنایی که دقایقی از وقتش را به ما می‌دهد علیرضا طلوع، مدیر عامل شرکت جیرینگ است. حوزه فعالیت جیرینگ پرداخت از طریق تلفن همراه است و طلوع در این باره می‌گوید: «پرداخت از طریق تلفن همراه روش‌ها و تکنولوژی‌های مختلفی دارد، با توجه به زیرساخت‌های موجود در کشور، جیرینگ از بستر USSD برای تراکنش‌های مالی استفاده می‌کند. کیف پول همراه یکی از سرویس‌هایی است که جیرینگ ارائه می‌دهد. مشترکین با گرفتن کد خاص USSD، تلفن‌همراه‌شان به کیف پول‌شان تبدیل شده و می‌توانند از سرویس‌هایی مانند برداشت و واریز وجه، پرداخت قبوض و شارژ تلفن همراه استفاده کنند.

علیرضا طلوع، مدیرعامل شرکت جیرینگ
علیرضا طلوع، مدیرعامل شرکت جیرینگ

جیرینگ سرویس همبانک برای شبکه اختصاصی بانک را پشتیبانی می‌کند که سرویس‌های ارائه شده در هر بانک می‌تواند متفاوت با سایر بانک‌ها باشد. طلوع در ادامه به نوآوری در سرویس‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: «در حال حاضر کپی‌کاری سرویس‌ها در بانک‌ها رایج شده است در حالی که در فضای رقابتی آینده بانک‌ها باید از خلاقیت در سرویس‌هایشان استفاده کنند.»

.

در دوره جدید ارائه خدمات به شکل قبل غیر ممکن است

ابراهیم حسینی‌نژاد، معاون عملیات شرکت پرداخت الکترونیک سامان مردی است که خیلی دوست ندارد جلوی دوربین بیاید اما حرف‌ها برای گفتن دارد، از تجربیاتش گرفته تا توقعاتش از بازیگران این حوزه. حسینی نژاد در ابتدا اشاره‌ای می‌کند به فعالیت شرکت پرداخت الکترونیک سامان، شرکتی که حالا بخشی از اوست؛ حسنی نژاد می‌گوید: «پرداخت الکترونیک سامان از معدود شرکت‌هایی است که در همه حوزه‌های پرداخت الکترونیک اعم از اینترنت، موبایل و کارتخوان خدمات ارائه می‌کند. پرداخت الکترونیک سامان برای اولین بار دستگاه‌های کارتخوان در ایران را در کیش ثبت و در سال 1383 برای اولین بار درگاه اینترنتی را با همکاری شرکت رجا راه‌اندازی کرد. در سال 1388 با همکاری شرکت TKC پرداخت از طریق USSD را نیز راه‌اندازی کرد. پرداخت الکترونیک سامان در چند سال گذشته با شناسایی فرصت‌ها و تهدیدهای بازار و نقاط ضعف و قوت خود توانسته کیفیت خدمات را به درجه خوبی برساند.»

ابراهیم حسینی‌نژاد، معاون عملیات شرکت پرداخت الکترونیک سامان
ابراهیم حسینی‌نژاد، معاون عملیات شرکت پرداخت الکترونیک سامان

حسینی‌نژاد در ادامه با توجه به حضور شاپرک در بازار می‌گوید: «در دوره جدید و با وضعیت موجود که قابل اشباع است ارائه خدمات به شکل قبلی غیرممکن است. برای ارائه خدمات باید ابعاد کیفی خوبی را تعریف کنیم. تنوع در خدمات هم به اندازه‌ای که بتوانیم تمام گروه‌های مشتریان را پوشش بدهیم بسیار مهم است.»

.

الگوهای کهن بانکی باید عوض شود و در بازارهای نوین قدم برداریم

شرکت جی اس اس (گرایش تازه کیش) در سال 1368 تاسیس شد و به عنوان اجرا کننده پروژه‌های نوین در عرصه تکنولوژی و فناوری اطلاعات شناخته شده است. در این نمایشگاه هم، محصول جدید شرکت جی اس اس دستگاه کیوسک بانکی (ATM Cashless) بود.

 مریم کامرانی، سرپرست واحد بازاریابی و تبلیغات شرکت جی اس اس
مریم کامرانی، سرپرست واحد بازاریابی و تبلیغات شرکت جی اس اس

مریم کامرانی سرپرست واحد بازاریابی و تبلیغات شرکت جی اس اس می‌گوید: «شعار شرکت جی اس اس همواره نوآوری بوده. ما اعتقاد داریم الگوهای کهن بانکی باید عوض شود و در بازارهای نوین بانکی قدم برداریم که با راهکارهای جدید در بانکداری الکترونیک میسر است. جی اس اس علاوه بر ارائه سخت‌افزارهای نوین به بازار بانکی، تمرکز روی زیرساخت‌ها هم دارد و یکی از روش‌هایی که ما برای این کار در نظر گرفته‌ایم واحد آموزشی است که اخیرا به شرکت جی اس اس اضافه شده است. در این واحد نیازهای آینده بازار را بررسی کرده و راه‌حل‌هایی در نظر می‌گیریم.»

.

توجه به جامعه جوان در استفاده از فناوری‌های نوین، نقشی جدی در حوزه پرداخت بازی می‌کند

احمد میردامادی، مدیر عامل شرکت پرداخت نوین نیز یکی دیگر از مدیرانی است که دقایقی از وقتش را در اختیار ما قرار می‌دهد. شرکت پرداخت نوین نیز مانند پرداخت الکترونیک سامان و مبنا کارت آریا از مجموعه 12 شرکت PSP کشور است که مجوز شاپرک دارد و متعلق به بانک اقتصاد نوین است.

احمد میردادمادی، مدیر عامل شرکت پرداخت نوین
احمد میردادمادی، مدیر عامل شرکت پرداخت نوین

میردامادی درباره فعالیت‌های پرداخت نوین می‌گوید: «در پرداخت نوین از ابتدای سال 1392 دوره‌های جدیدی بر اساس نیازهای جدید جامعه تعریف شده است. مبنای عملکرد در این دوره‌ها بر چند محور استوار است. یکی از این موارد توجه جدی به نوع تراکنش‌ها و نیازهایی است بر مبنای اینترنت و موبایل در حال تعریف است.»

این نوع تراکنش‌ها و درخواست‌ها با توجه به جامعه جوان ما که توجه و تمایل بیشتری به ابزارها و فناوری‌های نوین جدید دارند نقش جدی در حوزه پرداخت بازی می‌کند. موضوع دیگری که به عنوان یکی از محورهای اصلی در این دوره‌ مورد توجه است بحث خدمات شهروندی و کیف پول خرد و پرداخت‌های آفلاین است.

.

با پشتیبانی بانک‌ها و با توجه به توانمندی داخلی می‌توانیم به بازارهای منطقه‌ای و اروپا ورود کنیم

در این بین، سری هم زدیم به یک شرکت امنیتی، حصین. شرکت مهندسی فن آفرین حصین قشم توسط جمعی از متخصصان و نخبگان علمی کشور در منطقه آزاد قشم با هدف فعالیت در زمینه کارت‌های هوشمند، سیستم‌های بانکی و نرم افزارهای امنیتی ثبت شد.

سید محمد حمزه خردمند، مدیر فروش شرکت حصین درباره شرکت حصین می‌گوید: «حصین به عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو در ارائه خدمات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در زمینه بانکی و مخابراتی در سال 1382 تاسیس شد.»

سید محمد حمزه خردمند، مدیر فروش شرکت حصین
سید محمد حمزه خردمند، مدیر فروش شرکت حصین

خردمند اهداف حصین را در حوزه بومی‌سازی و رفع مشکلات امنیتی در صنعت بانکی و همچنین رفع وابستگی به شرکت‌های خارجی، با برنامه‌ریزی بلند مدت و حفظ نخبگان در کشور معرفی می‌کند. او ورود به بازارهای منطقه‌ای و اروپایی را ممکن می‌شمارد و می‌گوید: «با توانمندی که در حوزه داخلی داریم اگر پشتیبانی از سمت بانک‌ها اتفاق بیافتد می‌توان با یک برنامه‌ریزی کوتاه مدت و میان مدت به بازارهای خارجی ورود کرد. امیدوارم که با وحدت شبکه بانکی و مخابراتی و استفاده از استانداردهای امنیتی روز دنیا مانند EMV، امینت را در این شبکه‌ها افزایش بدهیم و اعتماد عمومی را به این شبکه برگردانیم.»

.

در شبکه بانکی نیاز داریم محصولات شخصی‌سازی شده را به مشتریان ارائه کنیم

عبدالرضا شریفی، معاون بانکداری الکترونیک بانک آینده نیز یکی دیگر از متخصصان مطرح کشور بود که توانستیم دقایقی را با او نیز گپ بزنیم. شریفی در این مستند به توجه محصولات بانک آینده بر فعالیت‌های مشتری‌ اشاره می‌کند و می‌گوید: «مجموعه‌ای از محصولات در حوزه موبایل در این همایش رونمایی شده است که این محصولات روی فعالیت‌های مشتری که نیاز دارد با بانک انجام دهد متمرکز شده‌اند. بانک آینده یک محصول جدید و نوآورانه را به نام آدانالس یا ابزار برنامه‌ریزی مالی شخصی را معرفی می‌کند که در آن مشتریان امکان بودجه‌بندی شخصی و برنامه‌ریزی برای هزینه‌های شخصی را پیدا می‌کنند.»

عبدالرضا شریفی، معاون بانکداری الکترونیک بانک آینده
عبدالرضا شریفی، معاون بانکداری الکترونیک بانک آینده

در ادامه شریفی با تاکید بر شخصی سازی محصولات می‌گوید: «به نظر می‌رسد نیاز داریم در شبکه بانکی محصولات شخصی‌سازی شده‌ای را برای مشتریان ارائه کنیم؛ مشتری‌ها متقاضی محصولات جدی‌تر و کارآمدتری در زمنیه موبایل هستند.»

.

بانکداری الکترونیک موجب توسعه کسب‌وکار بانکی است

سید حامد قنادپور، مدیر عامل شرکت تجارت الکترونیک ارتباط فردا بانکداری الکترونیک را موجب توسعه کسب‌وکار بانکی می‌داند. به گفته او 80 درصد گردش مالی بانک‌ها به صورت الکترونیک اتفاق می‌افتد.

سید حامد قنادپور، مدیرعامل شرکت تجارت الکترونیک ارتباط فردا
سید حامد قنادپور، مدیرعامل شرکت تجارت الکترونیک ارتباط فردا

قنادپور به اهمیت سرویس‌های آنلاین می‌پردازد و می‌گوید: «هرچند پیاده‌سازی عملیات شعبه‌ای ارزشمند است ولی همه آن چیزی نیست که بانکداری الکترونیک پتانسیل آن را دارد و صرف اینکه یک عملیات شعبه‌ای را در اینترنت بانک شبیه‌سازی کنیم کافی نیست. نگاه باید از سمت مشتری باشد و بانکداری الکترونیک را عامل توسعه کسب‌وکار بانکی ببینیم.» در پایان قنادپور به اهمیت امنیت می‌پردازد که نوع حملات به بحث‌های پرداخت نگاه دیگری را می‌طلبد.

.

شرکت‌ها و بانک‌ها باید همکاری کنند تا ابزار‌ پرداخت خرد در کشور اجرایی شود

جعفر پشامی، مدیر عامل شرکت سیمرغ تجارت، هدف از تاسیس سیمرغ تجارت را ارائه راهکارهای پرداخت خرد توسط بانک تجارت بیان می‌کند و می‌گوید: «در سیمرغ تجارت سعی داریم با استفاده از متخصصان و نیروهای مستعد، شرکت راهکارهای پرداخت خرد در کشور را راه‌اندازی کنیم.

جعفر پشامی، مدیرعامل شرکت سیمرغ تجارت
جعفر پشامی، مدیرعامل شرکت سیمرغ تجارت

مدیرعامل سیمرغ تجارت بر همکاری متخصصان حوزه پرداخت خرد تاکید می‌کند و ابراز می‌کند که شرکت‌ها، بانک‌ها و سیاست‌گذارانی که قبلا در این حوزه تلاش کرده‌اند لازم است با هم همکاری کنند تا این ابزار پرداخت در کشور هم از نظر کسب‌وکار و هم از نظر تکنولوژی قوام پیدا کند و اجرایی شود.

.

با ارتقای سوئیچ، دیتا سنتر و قابلیت‌های نرم‌افزاری سایان کارت مجوز PSP را دریافت کرد

چهارمین شرکت PSP که به سراغش رفتیم شرکت سایان کارت بود؛ سایان کارت یکی از 12 شرکت پرداخت الکترونیک است که در سال 1391 موفق شد از شرکت شاپرک مجوز فعالیت بگیرد.

رضا محمدی، مدیر امور پذیرندگان و بازار این شرکت به عنوان نماینده شرکت سایان کارت در این مستند با گروه رسانه‌ای شفق گفت‌وگوی کوتاهی داشت. او برخی از فعالیت‌های شرکت مانند صدور کارت گارانتی خودروهای سایپا، ساخت نرم‌افزار سایبردیلر گروه سایپا و راه‌اندازی مرکز امور مشتریان گروه سایپا را معرفی می‌کند.

رضا محمدی، مدیر امورپذیرندگان و بازار شرکت سایان کارت
رضا محمدی، مدیر امورپذیرندگان و بازار شرکت سایان کارت

محمدی در این مصاحبه می‌گوید سال گذشته با ارتقای دیتا سنتر، سوئیچ و سایر نرم‌افزارهای مورد نیاز سایان کارت توانسته مجوز لازم برای فعالیت در حوزه پرداخت الکترونیک را از شاپرک دریافت کند. به گفته او سایان کارت تا کنون با بانک‌های پاسارگاد، پارسیان و اقتصاد نوین همکاری داشته است.

.

هدف تلکام سافت توسعه سیستم‌های ارزش افزوده روی بستر کیوسک‌های بانکی است

شرکت تلکام سافت، فعالیت خود را در زمینه سیستم‌های فناوری اطلاعات از سال 1380 آغاز کرده است و در حال حاضر یکی از شرکت‌های مطرح در حوزه کیوسک‌های بانکی کشور است. امیرحسین وثوق‌پور، مدیربازرگانی و فروش شرکت تلکام سافت درباره این شرکت می‌گوید: «تلکام سافت به عنوان اولین تولیدکننده دستگاه‌های کیوسک بانکی (ATM cashless) با همکاری توسن توانست این ایده را در بانک سامان پیاده‌سازی کند.»

 امیرحسین وثوق‌پور، مدیر بازرگانی و فروش شرکت تلکام سافت
امیرحسین وثوق‌پور، مدیر بازرگانی و فروش شرکت تلکام سافت

این کار در حوزه بانکداری الکترونیک و توسعه سرویس‌ها با دستگاه‌هایی که بتوانند کار شعب مجازی را انجام بدهند توسعه پیدا کرد به طوری که صدور و چاپ کارت هدیه با دستگاه‌های کیوسک بانکی در سال 1391 با همکاری بانک ملی انجام شد.

در پایان وثوق‌پور همکاری با شرکت‌های سهاتو و اتیک در حوزه سرویس‌های بانکی و ارزش افزوده را توضیح می‌دهد و برنامه تلکام سافت را توسعه سیستم‌های ارزش افزوده بر روی کیوسک‌های بانکی عنوان می‌کند.

.

رونق کسب‌وکار بانکی باید همسو با تقاضا و نیاز مشتریان باشد

محمدمراد بیات، مدیر عامل مرکز فابا، یکی دیگر از افراد شناخته شده این حوزه بود که گپ کوتاهی با او نیز داشتیم. به گفته بیات در این مصاحبه، برای رونق کسب‌وکار بانکی، همسو با تقاضای مشتری و نیاز مشتریان باید محصولات جدید باید ارائه شود.

محمدمراد بیات، مدیر عامل مرکز فابا
محمدمراد بیات، مدیر عامل مرکز فابا

مرکز فابا در سال 1386 پس از تشکیل شورای راهبری بانکداری الکترونیک، کمیته فرهنگ‌سازی این شورا در قالب «دبیرخانه فرهنگ‌سازی بانکداری الکترونیک» شکل گرفت و پس از مدتی وظیفه آموزش بانکداری الکترونیک بر دوش این دبیرخانه گذاشته شد و به مرکز آموزش و فرهنگ‌سازی بانکداری الکترونیک «مرکز فابا» تغییر نام داد.

به گفته بیات، در فضای جدید ما نیاز به این داریم که استانداردها تدوین و اجرا بشود که این نیاز به یک خرد، دانش و هم‌فکری جمعی متخصصان دارد. پیشنهاد می‌کنیم مطلب «عدم تدوین استانداردهای کربنکینگ یکی از کاستی‌های بانک مرکزی است» را ببینید.

.

در ادامه می‌توانید فایل تصویری مستند این بازار ماست را از طریق یوتیوب و آپارات مشاهده کنید.

.

مستند این بازار ماست (قسمت 1)

.

مستند این بازار ماست (قسمت 2)

.

مستند این بازار ماست (قسمت 3)

.

مستند این بازار ماست (قسمت 4)

منتظر نظرات، پیشنهادات و انتقادات شما در باره این مستند هستیم؛ نظرات شما، ما را برای تهیه بهتر نسخه بعدی این مستند یاری خواهد کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.