راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

روند شماره ۳: خدمات بانکی مستقل از مسیر، ابزار و بانک

ایجاد فضای مشارکت در توسعه زیرساخت‌ها برای ذی‌نفعان و رقابت در ارائه خدمات عمومی، یکی از آرمان‌شهرهای بانکداری در دنیا است. در ایران نیز بانک مرکزی به دنبال این است که بانک‌ها در زیرساخت با هم رفاقت داشته باشند و در ارائه محصولات با هم رقابت داشته باشند.

بانکداری هر روز که می‌گذرد همه جا و همه ساعت در دسترس‌تر قرار می‌گیرد.

اواسط دی ماه 92 بود که ناصر حکیمی، مدیر فناوری اطلاعات بانک مرکزی در نشست خبری که در بانک مرکزی تشکیل شد، به این موضوع پرداخت که بانک‌ها باید بتوانند در ارائه زیرساخت‌ها با هم همکاری و در ارائه محصول با هم رقابت کنند. این موضوع نشان‌دهنده این است که بانک مرکزی به عنوان نهاد سیاست‌گذار مالی و پولی دغدغه زیرساخت‌ها و همچنین ارائه محصولات را دارد. در سومین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت نیز میزگرد «خدمات بانکی مستقل از مسیر، ابزار و بانک» با حضور مهندس ابوطالب نجفی مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک، علیرضا لگزایی نایب رییس هیات مدیره کارگزاری بانک ملت، مهندس احمد مرات نیا مشاور مدیر عامل بانک آینده و مهندس زهرا میرحسینی معاون فناوری و اطلاعات بانکی بانک اقتصاد نوین برگزار شد.

.

مرات نیا: فضای بانکی، آماده بانکداری مجازی

مهندس احمد مرات نیا مشاور مدیر عامل بانک آینده معتقد است که فضای بانکی، آماده پاسخگویی به بانکداری مجازی است. بازآفرینی الگو‌ها و رونق کسب‌وکار بانکی از چهار طریق برپایی مجدد شورای راهبری بانکداری الکترونیک برای اجتناب از برخی ناهماهنگی‌ها، صدور بخشنامه‌های کارا پس از رایزنی با دست اندرکاران نظام بانکی امکان پذیر است، ارائه برنامه جامع و کامل بانکداری الکترونیک برای سه تا پنج سال آینده و ترسیم نقشه راه بانکداری الکترونیکی توسط بانک مرکزی امکان‌پذیر است.

.

لگزایی: نظام بانکی از جمله سازمان‌های پیچیده در زمینه مقررات است

علیرضا لگزایی نایب رییس هیات مدیره کارگزاری بانک ملت یکی دیگر از شرکت‌کنندگان در نشست «خدمات بانکی مستقل از مسیر، ابزار و بانک» بود. نایب رئیس هیات مدیره کارگزاری بانک ملت گفت: نظام بانکی در حوزه سرویس، خدمات و ابزارهای ارائه خدمت به مشتری نسبت به سازمان‌های خدمت‌رسان بسیار پیشگام است، اما از جمله سازمان‌های پیچیده در زمینه مقررات است که شامل مقررات فعالیت بانک و ریسک‌های متوجه بانک‌ها می‌شود.

balloon-colors-Index-way2pay-93-01-24

نایب رئیس هیات مدیره کارگزاری بانک ملت با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته، رگولاتور به فروشگاه‌های زنجیره‌ای مجوز صدور کارت اعتباری می‌دهد و این فروشگاه‌ها در حوزه بانکداری خرد با بانک‌ها رقابت می‌کنند، اظهار کرد: حتی یک شرکت فناوری اطلاعات زیرمجموعه بانک ملت مدتی درخواست نمایندگی داشت تا در حوزه سایبری تحت برند ما فعالیت بانکداری انجام دهد و سپرده‌گذاری و تسهیلات داشته باشد که پاسخ ما به این درخواست مثبت بود اما به لحاظ مقررات کمی محدودیت وجود دارد. برای مثال اگر این شرکت‌ها دچار مشکل شوند، ممکن است شهرت بانک زیر سوال رود. همچنین تاکنون در مذاکرات وفاداری به مشترکان را در طرف مذاکره مشاهده نکرده‌ایم و مساله آخر عدم رقابت این فروشگاه‌هاست. خریدهای شخصی درد مشترک بانک‌هاست، استاندارد سقف خرید خرد در کشور ۴۰ میلیون ریال است و با این مبلغ بسیاری از خرید‌ها را نمی‌توان انجام داد. تجربه نشان داده افزایش سقف خرید خرد دست واسطه را قطع می‌کند و مشکلات فاکتور، چک بانکی و پشت می‌زی با ابزارهایی از جمله کارت اعتباری در وام‌های خرید تجهیزات از بین خواهد رفت.

این مطلب، از مجموعه مطالب «هفت روند بانکداری و پرداخت الکترونیک در سال 93» است که در پرونده‌ای با عنوان «هفت روند بانکداری و پرداخت الکترونیک در سال 93 را بشناسید» در «راه پرداخت» منتشر شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.