راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

لوگوی بانک ملی عوض شد؛ اما بی سروصدا! مقایسه لوگوی جدید و قدیم

به تازگی لوگوی بانک ملی تغییر کرده است و به تعقیب آن اولین تغییر در تم سایت این بانک ایجاد شده است. همچنین به زودی شاهد تغییر تابلوهای سر در این بانک در سطح شهر خواهیم بود. اما این تغییر بزرگ و اساسی خیلی بی سروصدا انجام شده است. روی سایت بانک ملی درباره لوگوی جدید این بانک چنین نوشته شده است:

.

لوگوی جدید بانک ملی

آرم هر موسسه و سازمان مهم‌ترین نماد آن محسوب می‌گردد و به گونه‌ای با آن رفتار می شود که بعد از مدتی، هاله‌ای از قداست و احترام، دور آن کشیده می شود تا کارکنان و مشتریان با دیده عزت و اعتبار به آن بنگرند. به همین دلیل است که معمولاً در بهترین شکل، طرح و رنگ تهیه شده و در بهترین مکان‌ها قرار داده می‌شود و به عنوان امضای موسسه، از رواج و اعتبار خاصی برخوردار می‌شود.

Meli-Melli-new-logo-index-way2pay-93-01-19

بانک ملی ایران یکی از قدیمی ترین بنگاه‌های اقتصادی کشور است که از سال‌های آغازین فعالیت خود با توجه به شرایط روز، آرم خاصی را طراحی و مورد استفاده قرار داده است، به علت شرایط آن دوران و علایق هموطنان و نظام حکومتی وقت این آرم از چند نماد زیر تشکیل و طراحی شده بود:

.

  • بیضی وسط آرم از طرح بیضی سپرهای سربازان هخامنشی گرفته شده است.
  • خوشه گندم در سمت چپ و برگ‌های زیتون در سمت راست.
  • طرح مبارزه داریوش با گاو بالدار از طرح‌های هخامنشی در وسط بیضی.
  • لوح نوشته بانک ملی ایران به خط نستعلیق در بالای آرم.
  • سه خط در پایین و داخل بیضی برای ایجاد ثبات در طرح و به عنوان پایه طرح داریوش و گاو بالدار بکار رفته است.

.

معمولاً در طراحی آرم در سنوات گذشته از نوعی رنگ آبی و سرمه‌ای استفاده می‌شد که در چاپخانه‌ها و نزد طراحان به « آبی سلطنتی» معروف است. این رنگ اگر چه نوعی شکوه و عظمت را در ذهن متبادر می‌کند ولی رنگی سرد محسوب می شود. این رنگ در آن دوران در طراحی آرم‌های متعدد و تابلوهای مختلف از جمله بیمه ایران، هواپیمایی کشوری، بانک صادرات، دانشگاه تهران و … بکار گرفته شد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی نماد به عنوان آرم دولت جمهوری اسلامی ایران به تایید رسید و سازمان‌ها و موسسات دولتی از جمله بانک ملی ایران برای استفاده از این طرح مجاز شناخته شدند. به همین دلیل نقش داریوش و گاو بالدار از وسط آرم برداشته و آرم جمهوری اسلامی ایران بدون هیچ تغییر دیگری، جایگزین آن شد.

اینک آرم بانک ملی ایران که قدمتی طولانی دارد با اصلاحات اندکی، بهسازی شده و در معرض دید همگان قرار گرفته است.

 لوگوی قدیمی بانک ملی (سمت راست) و لوگوی جدید بانک ملی (سمت چپ)

Meli-New-&-Old-logo-Index-way2pay-93-01-19

  • در آرم جدید سعی شده است به جای رنگ‌های سرد، از رنگ‌های گرم استفاده شده تا بر جذابیت طرح افزوده و در جذب نگاه مردم بهتر عمل نماید.
  • آرم جمهوری اسلامی ایران در پرچم رسمی کشور قرمز است و در آرم بانک نیز به همین رنگ بکار رفته است.
  • سعی شده است خوشه گندم و برگ‌های زیتون به رنگ‌های گرم و حتی‌الامکان طبیعی خود در آرم بکار روند.
  • برخی از اضافات در طراحی، پاکسازی و ساده‌سازی شده است تا به ذهن‌سپاری آرم و بکاربردن آن در مکان‌های مختلف (مثل تابلو – سربرگ و …) راحت باشد.
  • تعداد گلبرگ‌های خوشه گندم و برگ‌های زیتون یکسان‌ شده است.
  • پرچم‌های خوشه گندم به همراه پیچش روبان و … حذف شده است.
  • رنگ‌های زرد و قرمز علاوه بر زیبایی و جذابیت خاص خود در شب نیز از دید بهتری برخوردارند و با کمترین نوری که به آن تابیده می‌شود ازمسافت‌های دورتر نیز قابل مشاهده است.

تابلو و سردر جدید بانک ملی

New-banner-melli-bank-Index-way2pay-93-01-19

منبع: بانک ملی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.