راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانک مرکزی عزیز! این همایش‌ها را برای چه کسی برگزار می‌کنید؟

احتمالا آقای حکیمی، که مدیر کل فناوری اطلاعات بانک مرکزی است، به سینما علاقه دارد. او دو سال پیش و در دومین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت در میزگردی که درباره تعریف بانکداری یکپارچه برگزار شده بود گفت، به سبک فیلم جدایی نادر از سیمین این میزگرد هم پایان بازی دارد و از مخاطبان خواست که خودشان به جمع‌بندی برسند. گویا ایشان و دوستانش هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌اند. حتی صحبت‌های او در همایش سوم هم کافی نبوده و در آخرین روزهای سال همایشی با حضور مدیران ارشد بانکی برگزار کرده‌اند که آخرین دستاوردهای‌شان درباره بانکداری یکپارچه را اعلام کنند. به سبک آقای حکیمی  و با نگاهی به فیلم قصه‌های رخشان بنی‌اعتماد می‌توان گفت این همایش‌ها را برای چه کسی برگزار می‌کنید؟ نتایج این همایش‌ها به چه کاری می‌آید؟ آیا کار بانک مرکزی همایش برگزار کردن است؟ همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت برای صحبت‌ کردن در نوبت‌های متوالی کافی نیست؟

دردناک‌تر از هر چیزی حرف‌های غیرعلمی است که در این چنین همایش‌هایی بیان می‌شود. به عنوان نمونه آقای احمدی دبیرکل بانک مرکزی در همین همایش گفته‌اند

مي‌توان اميدوار بود که در چند سال آينده کشورمان به سوي يک جامعه بدون اسکناس (Cashless society) پيش برود و نمونه‌اي عملي نه در سطح منطقه، بلکه در سطح جهاني به شمار آيد.

این که ما به سمت جامعه بدون اسکناس حرکت کنیم حرف قشنگ و زیبایی است. اگر روزنامه‌نگار ناآگاهی همچون بنده حقیر این کلام را بر زبان جاری کند ایرادی وارد نیست. اما آقای احمدی که صرفا به دلیل نقش و جایگاهی که دارند حرف‌هایشان شنیده می‌شود، باید توجه جدی داشته باشند که ایشان در نهادی حضور دارند که قرار است سیاستگذ‌اری کند. اگر سیاستگذاری بانک مرکزی به سمت جامعه بدون اسکناس است باید تاسف خورد بر سیستمی که بانکداری الکترونیک را از طریق فیلم‌های تخیلی شناخته است! در دنیای امروز اسکناس جایگاه خودش را دارد. دلایل متعددی برای از بین نرفتن اسکناس وجود دارد که اتفافا هیچ کدام مهندسی نیست و ریشه در فرهنگ جوامع دارد. متاسفانه آقای احمدی گرفتار ظواهر تفکر مهندسی شده‌اند و تلاش می‌کنند هر روز آمارهای فراوانی از پیشرفت‌های بانک مرکزی ارائه کنند. در حالی که مدت‌هاست این آمارها بی‌ارزش شده و آن چیزی که اهمیت دارد کیفیت بانکداری و پرداخت الکترونیک است. متاسفانه هنوز برخی در کیفیت سرویس و خدمات و فاکتورهایی مانند دسترس‌پذیری مانده‌اند. در صورتی که دغدغه امروز ما چیز دیگری است.

یا به عنوان نمونه می‌توان به سخن دیگری از آقای حکیمی اشاره کرد:

براساس تکلیفی که برنامه پنجم توسعه بر عهده بانک مرکزی گذاشت، ایجاد نظام بانکداری متمرکز در نظام بانکی کشور و همچنین ایجاد پایگاه جامع اطلاعات مشتریان به بانک مرکزی تکلیف شد.

کم‌ نداریم طرح‌ها و پروژه‌های چند میلیاردی که تکلیف شدند و نشدند. هنوز یاد و خاطره لینوکس فارسی، سیستم عامل ملی و طرح‌های عجیب و غریب دیگر از ذهن‌ها پاک نشده است. خوشبختانه بانکداری الکترونیک زمانی در کشور شروع شد که هنوز تعیین و تکلیف‌های دولتی شروع نشده بود. به همین دلیل قانون‌گذار دیرتر از متخصصان به این موضوع رسید و خوشبختانه چون دخالت‌های مرسوم وجود نداشت اکنون شاهد وضعیتی هستیم که بانک‌ها کار می‌کنند و بانک مرکزی و نهادهایی مانند آن هنوز به دنبال تعریف بانکداری الکترونیک هستند.

با همه انتقادهایی که می‌شود این همایش‌ها برگزار می‌شوند و کارایی پایینی هم دارند. بگذارید این یادداشت را طولانی‌تر نکنیم و همین جا تمامش کنیم. اما حیف است کلمه‌های ابتدایی دبیرکل بانک مرکزی را اینجا نیاوریم. او در ابتدای همایش گفته

شايد براي بعضي از حاضران اين جلسه سوالي مطرح باشد برگزاري چنين همايشي چرا در اين ايام پاياني سال برنامه‌ريزي شد؟ واقعيت اين است که گرچه همه ما در طول سال و بالاخص در پايان آن به شدت درگير امور اجرايي هستيم، ليکن همه به اين نکته توجه دارند که برنامه‌ريزي براي آينده، يکي از مهم‌ترين ارکان مديريتي است که متاسفانه به دليل مشغله اجرايي تا حد زيادي از توجه به آن غفلت مي‌شود.

آقای احمدی! فراموش نکنید که همایش برگزار کردن راهی  برای برنامه‌ریزی نیست.

 

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی: از برترین تجارب دنیا استفاده کرده‌ایم

شتاب و شاپرک در مجموع يکصد و چهار ميليون تراکنش را پردازش کردند: ثبت رکورد جديدي در حجم تراکنش‌هاي الکترونيک

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.