راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

از سرعت، صرفه جویی و بهینه سازی منابع در فناوری اطلاعات هوشمندانه استفاده کنیم

امیرعباس تقی‌پور در حاشیه برگزاری هفتمین همایش ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با راه پرداخت درباره تاثیر ابزارهای هوشمند بر رونق اقتصادی گفت: «سرعت تغییرات تکنولوژیکی در سال‌های اخیر به قدری شتابان بوده که اگر ما خودمان و حوزه‌های مختلف درگیر با این موضوع از جمله حوزه‌های اقتصادی را نتوانیم با آن همگام بکنیم قطعا با مسائل و مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد و عقب ماندگی که ایجاد خواهد شد دیگر قابل جبران نخواهد بود.»

amir-abbas-taghipor-taghipoor-way2pay-92-12-10

تقی‌پور در ادامه بیان کرد: «اگر دستاوردهای بشر از زمان پیدایش انسان تا چهل پنجاه سال پیش و آنچه که از زمان پیدایش فناوری اطلاعات و ارتباطات ایجاد شده است را بررسی کنیم متوجه می‌شویم که به هیچ عنوان مخصوصا در سی سال گذشته قابل مقایسه با هم نیستند.

.

ویژگی مهم آن چیزی که اتفاق افتاده سرعت است؛ سرعت، صرفه جویی و بهینه سازی منابع مواردی هستند که ما از فناوری اطلاعات به راحتی به دست آورده‌ایم و اگر نتوانیم از آنها هوشمندانه استفاده کنیم این عقب ماندگی قابل جبران نخواهد بود.»

.

جهش اقتصادی در گرو استفاده از ظرفیت‌های فناوری اطلاعات است

امیرعباس تقی‌پوربا اشاره به اینکه بحث رکود اقتصادی در حال حاضر در حوزه اقتصادی مطرح است گفت: «آنچه که ما امروز به آن نیاز داریم رونق اقتصادی است. بنابراین برای ایجاد رونق اقتصادی و حتی جهش اقتصادی، استفاده از ظرفیت‌های فناوری اطلاعات می‌تواند ما را به این اهداف برساند. در جهش اقتصادی علاوه بر اینکه عقب ماندگی‌های تاریخی ما جبران می‌شود، ما می‌توانیم با یک تلاش مضاعف خودمان را به روز کنیم. وقتی به روز شویم آن وقت می‌توانیم از فواید این بکار گیری تکنولوژی‌های روز استفاده کنیم.

یک نمونه خیلی خوب آن در همین حوزه بانکداری الکترونیکی است. مصادیقی که قبل از ایجاد بانکداری الکترونیک با آن مواجه بودیم را مقایسه کنید با آن چه که الان در این حوزه می‌بینیم، علی رغم تمام عقب افتادگی‌هایی که داریم اصلا قابل تصور نیست. با توجه به رشد جمعیتی که داریم، اگر از فناوری اطلاعات در بانک‌ها استفاده نکرده بودیم الان در شعب بانک‌های کشور چه وضعیتی داشتیم؟

بیاییم همین را به بحث تلفن‌های هوشمند تعمیم بدهیم. امروز در این حوزه کاربران زیادی در کشور داریم و از لحاظ استفاده از ابزار هوشمند در سطح دنیا جایگاه خوبی داریم. اگر ما همین را بسط بدهیم و خدمات دولت الکترونیک را به سمت دولت موبایل بیاوریم علاوه بر صرفه جویی‌هایی که قبلا به آن‌ها اشاره کردم، می‌توانیم در مدت زمان کمتری خدمات بیشتری را در گستره وسیع‌تر جغرافیایی ارائه دهیم. این باعث می‌شود که سفرهای درون شهری کاهش پیدا کند، رضایتمندی در کاربران ایجاد می‌شود، کارها با سرعت بیشتری انجام شود و در زمان صرفه جویی بسیار خوبی شود. هر کدام از این‌ها به شکلی ارزش افزدوه ایجاد می‌کنند که این ارزش افزوده‌ها زمینه ساز دستیابی به آن رونق اقتصادی و رونق اقتصادی زمینه ساز دستیابی به جهش اقتصادی است.»

 .

دستاوردهای هفتمین همایش چه بود؟

تقی‌پور در خصوص دستاوردهای این همایش گفت: «این همایش در زمینه فرهنگسازی کار می‌کند و هفت دوره از برگزاری آن سپری شده است. در هر دوره تلاش شده موضوعات روز شناسایی و بررسی شود. در طول این همایش‌ها پژوهشگران، اساتید و دانشجویان آخرین دستاوردهای پژوهشی خود را ارائه می‌کردند که عملا نه تنها به برخی از نیازها پاسخ داده می‌شد بلکه سوالات جدیدی هم ایجاد می‌کردند. در این همایش هم ما از همان الگو پیروی کردیم. می‌دانیم که امروز تلفن‌ها و ابزار هوشمند یکی از دستاوردهایی است که حوزه فناوری اطلاعات به آن افتخار می‌کند. د راین همایش گذر از دولت الکترونیک و ورود به دولت موبایل موضوعی است که علاوه بر این که به ضرورت‌هایش پرداخته می‌شود سوالاتی جدیدی ایجاد می‌کند که محققان، پژوهشگران و مدیران حوزه فناوری اطلاعات کشورمان باید به سمت پاسخ گویی به این پرسش‌ها حرکت کنند. ما در این همایش اپلیکیشن تولید نمی‌کنیم بلکه دستاوردمان در حوزه فرهنگ سازی است؛ در واقع بحث ما کیفی، اطلاع رسانی و بیان ضرورت‌های توجه به موضوعات جدید در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است. ما از ورود به حوزه فنی پرهیز داریم چون آن را کار متخصصان این حوزه می‌دانیم. ولی طرح موضوع، بیان اهمیت موضوع و ایجاد پرسش‌های جدید برای اینکه راه حل های جدید هم از سوی محققان ما برای پاسخ به آن ارائه دهند از دستاوردهای ما در این همایش بود.»

هفتمین همایش ارتباطات و فناوری اطلاعات با موضوع «ابزارهای هوشمند، رونق اقتصادی، دولت همراه» روز گذشته در هتل المپیک برگزار شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.