راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

جوانمردی: دنیای امروز خودش را برای ارائه خدمات باز تعریف کرده است

هفتمین همایش ارتباطات و فناوری اطلاعات شنبه 10 اسفند 1392 در محل هتل المپیک تهران برگزار شد.  دکتر شهاب جوانمردی در این همایش مقاله‌ای «شهروند هوشمند نیاز استقرار دولت همراه» با عنوان ارائه کرد.

جوانمردی عنوان یکی از سخنرانان همایش در ابتدای ارائه خود از عنوان نشست در خصوص ابزارهای همراه قدرانی کرد و در ادامه گفت: «در کشورهای مختلف با توجه به توسعه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و با توجه به شرایط اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی خود هر کدام مسیری برای پیشرفت و توسعه خود انتخاب کرده‌‌اند. ما در سال‌های گذشته در مسیر توسعه زیر ساخت‌های لارم برای ارائه خدمات الکترونیکی به مردم، بنگاه‌ها و سازمان‌ها سرمایه‌گذاری لازم را نداشته‌ایم. ما در ظهور، نسل‌هایی از فناوری را از دست داده‌ایم. وقتی مسیر توسعه کشورهای در حال توسعه را که سعی در جبران عقب افتادگی دارند می‌بینیم، متوجه می‌شویم که سعی کردند از مسیری میان‌بر استفاده کنند که عدم توسعه زیر ساخت‌ها موجب عقب افتادگی مضاعف آن‌ها نشود. مثلا در کشورهای آفریقایی وقتی زیرساخت‌های پرداخت فراهم نمی‌شود تمرکز خود را روی ابزارهای همراه و پرداخت‌های همراه می‌گذارند که به نوعی، بهره‌برداری بیشتر از زیرساخت‌های موجود را تسریع ببخشند. امروزه موبایل فراتر از یک ابزار و فراتر از یک زیرساخت در نقش یک استراتژی برای کشور باید در نظر گرفته شود.»

Abzarhaye-hoshmand-hamayesh-javanmardi-way2pay-92-12-10

مدیر عامل فناپ درباره دولت همراه گفت: «امروزه دولت‌‌ها نیازهایی متفاوت از گذشته را باید پاسخگو باشند. از یک طرف دولت‌ها به دنبال کوچک‌سازی و چابک‌سازی خودشان هستند و از طرفی نرخ رشد انتظارات از دولت‌ها به شدت در حال افزایش است. ما امروز با مفهوم دولت شبکه‌ای مواجه هستیم که دولت‌ها بتوانند به عنوان یک  شبکه پاسخگو به نیازهای مردم ایفای نقش کنند. امروزه این امر با تغییر نقش‌ها و بازتعریف نقش‌ها  بحث دولت توزیع شده (Distributed Government) در حال شکل گیری است و یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای دولت الکترونیک بحث توزیع شدگی است.

دولت برای باز تعریف  باید با شهروندان، بنگاه‌ و بخش‌هایی از دولت که وظیفه خدمت رسانی دارد با آن‌ها تعامل ایجاد کند. در این بین بیشترین تعامل دولت با شهروندان اتفاق می‌افتد. دولت الکترونیک با استفاده از زیرساخت‌های شبکه‌ای برای ارائه اطلاعات و ارائه خدمات به شهروندان باید نقش خود را بازتعریف کند  یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های دولت همراه، جابجایی به عنوان قلب دولت همراه است که شامل جابجایی پذیری دستگاه‌ها، خدمات و افراد است. کلیه خدمات دولت باید این خاصیت را داشته باشند. شهروندان هسته اصلی و بازیگران اصلی در دولت همراه هستند. به طوری که در دولت‌های پیشرفته بخش عظیمی از خدمات رسانی‌ها به مردم واگذار شده است و مردم به نیابت از دولت نه تنها در لایه کسب‌وکاری و حتی در لایه انتخاب‌ها به عنوان کمک دست دولت نقش ایفا می‌کنند.» 

جوانمردی در پایان می‌افزاید: «خیلی وقت‌ها نقش شهروندان در دولت الکترونیک مظلوم واقع می‌شود. برای تحقق دولت الکترونیک و دولت همراه شاید یک بازبینی در رفتار خود باید داشته باشیم. شهروند هوشمند پیش‌نیاز تحقق دولت هوشمند خواهد بود. اگر تفکر استفاده حداکثری از فناوری اطلاعات را در نظر بگیریم با استفاده از فناوری به دنبال صرفه جویی در وقت، هزینه، افزایش بهره‌وری در امور، ارزیابی و تسهیل فرآیندها باشیم می‌بینیم که موضوع هویت مجازی و شهروند مجازی به عنوان یکی از ارکان اصلی دولت همراه نقش هود را ایفا می‌کند. وظایف دولت مشخص است اما ما باید نقش خود را به فرض تحقق کلیه زیرساخت‌های مورد نیاز برای تحقق دولت همراه درست ایفا کنیم.»

.

تاثیر ابزارهای هوشمند بر رونق اقتصادی در گفت‌وگو با شهاب جوانمردی

شهاب جوانمردی، مدیرعامل شرکت فناپ در حاشیه برگزاری همایش «ابزارهای هوشمند، رونق اقتصادی، دولت همراه» در گفت‌وگو با راه پرداخت درباره تاثیر ابزارهای هوشمند بر رونق اقتصادی گفت: «در بحث رونق اقتصادی عملا باید دید در کجاها می‌توانیم به افزایش درآمد  ناخالصی داخلی کشور (GDP)  کمک کنیم. بعضی از این کمک‌ها مطمئنا با استفاده از منابع زیر زمینی مانند فروش مواد خام محقق می‌شود.  بخشی هم در تولید خدمات است. در حوزه ارائه خدمات، دنیای امروز چند خصوصیت برای ارائه خدمت را دنبال می‌کند. یکی از آن‌ها بحث Customization خدمات اختصاصی و سریع و شخصی است. خماتی که بتوان تمام جوانب ارائه خدمت مانند: نوع ارائه، پرداخت متناسب و درگیر کردن ذینفعان را همراه داشته باشیم.

دنیای امروز خودش را برای ارائه خدمات باز تعریف کرده است. اصولا نیازمندی های روزِ افراد، سازمان‌ها برای خدمات گرفتن یا خدمات دادن مسیری جز مسیر ابزارهای الکترونیک و در راس آن‌ها ابزارهای همرا را نمی‌پذیرد. یعنی ما در خصوص یک امکان (Facility) صحبت نمی‌کنیم در خصوص یک الزام صحبت می‌کنیم. اگر فرض کنیم امروزه خدمات بخش جدی برای تولید GDP را بر عهده دارد، بدون ابزارهای همراه و ساختارهای الکترونیکی بخش بسیار اندکی از خدات در سال‌های آینده دوام می‌آورند و همه خدمات منتسب خواهد بود به این زیرساخت‌ها.

جوانمردی در پایان درباره مقاله‌ای که ارائه کرد، می‌گوید: «ما همیشه در خصوص دولت الکترونیکی و امروزه دولت همراه صحبت می‌کنیم. در کشور ما هم در حوزه موبایل از بین زیر‌ساختهای ارتباطی بیشترین توسعه را داشته است. بنابراین انتظار داریم دولت همراه فراگیری بیشتری داشته باشد. منتهی از سمت دیگر یک مفوله به نظر کمتر به آن پرداخته شده، آن هم بحث شهروندان هوشمند به عنوان پیش نیاز تحقق دولت  همراه است. ما هر چه قدر سمت عرضه را تقویت کنیم و سمت تقاضا را تقویت نکنیم  در حالی که مردم آمادگی داشته باشند بازهم ممکن است توفیقی که مد نظر است انجام نشود.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.