راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پارادایم تغییر تجارت الکترونیک به تجارت همراه

چکیده‌ای از مقاله مهندس فرشید پوریوسفی در همایش «ابزارهای هوشمند، رونق اقتصادی، دولت همراه»

امروزه دستگاه‌های همراه اکثر قابلیت‌های کامپیوترهای سنتی را دارند؛ از مرورگرهای اینترنت گرفته تا واژه‌پردازها و محیط‌های گفت‌وگوی آنلاین. کامپیوترهای شخصی در حال جایگزین شدن با گوشی‌های هوشمند تلفن همراه و تبلت‌ها هستند و استفاده از این ابزارها به‌طور روزافزون توسط مصرف‌کنندگان در حال توسعه است. مصرف‌کنندگان متوجه شده‌اند که دستگاه‌های همراه نه تنها قادر به انجام تجارت الکترونیک بوده بلکه در بسیاری از زمینه‌ها، راحت‌تر و کارآمدتر از کامپیوترهای شخصی هستند.

خرید سیار به مشتری اجازه می‌دهد آنلاین و در هر زمان و مکانی اقدام به خرید کند. آنها می‌توانند با استفاده از روش‌های پرداخت و ارزان‌قیمت، محصولات خود را سفارش دهند. فروشندگان هم می‌توانند به‌جای استفاده از کاتالوگ‌های کاغذی، لیست محصولاتشان را به‌طور مستقیم به تلفن همراه مشتریان ارسال کنند. علاوه ‌بر این، مشتری هم می‌تواند از نسخه موبایل وب‌سایت تجارت الکترونیک فروشنده‌ها بازدید کرده و محصول دلخواهش را بخرد. در همین راستا فناوری جدید شرکت‌هایی مثل ShopText به مصرف‌کنندگان این امکان را می‌دهد که محصولاتشان را از طریق ارسال پیام متنی از تلفن همراهشان خریداری کنند. همچنین فناوری شرکت‌هایی مثل mPoria به فروشندگان و تولیدکنندگان امکان راه‌اندازی سایت فروش تجارت سیار را می‌دهد.

طبق بررسی صورت گرفته از جانب مؤسسه تحقیقاتی Mercator Advisory Group، تا سال 2014 میلادی ارزش تجارت از طریق گوشی‌های تلفن همراه هوشمند (M-commerce) به بیش از 6/8 میلیادر دلار خواهد رسید .

در بخش نتیجه این تحقیق آمده است: نوآوری و ایجاد فرصت‌های بیشتر در آینده نزدیک زمینه را به‌گونه‌ای فراهم می‌کند که کاربران بتوانند به فروشگاه‌های اینترنتی در گوشی تلفن همراه هوشمند خود دسترس پیدا کنند که این امر بیانگر گسترش دامنه M-commerce در آینده است .

طبق گزارش مؤسسه تحقیقاتی گارتنر، تنها در ایالات متحده آمریکا 50درصد کل خانواده‌ها حداقل به یک گوشی تلفن همراه دسترسی دارند که این رقم در اروپا 80درصد است. بنابراین با افزایش روزافزون تعداد کاربران تلفن همراه و گسترش فناوری گوشی‌های تلفن همراه، به زودی گوشی تلفن همراه از یک ابزار مکالمه به یک ابزار همیشه در دسترس برای انجام معاملات روزانه مبدل می‌شود .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.