راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانکداري اسلامي فراتر از بانکداري بدون ربا

وهاب قليچ؛ روزنامه خراسان

طي دو دهه اخير بانک هاي بدون ربا در کشورهاي اسلامي، از جهت کمي و کيفي توسعه قابل توجهي داشته اند؛ به نحوي که امروزه در غالب کشورهاي اسلامي و حتي در برخي کشورهاي غيرمسلمان، الگوهاي گوناگوني از بانک هاي بدون ربا فعاليت مي کنند. اين بانک ها گرچه از جهت «حذف ربا از عمليات بانکي» مشترکند اما از جهت الگوي عملياتي و بکارگيري عقود و روش هاي معاملاتي با يکديگر متفاوت هستند.

در ايران به دنبال پيروزي انقلاب اسلامي و برقراري نظام جمهوري اسلامي، لزوم استقرار نظام اقتصادي بر اساس آموزه هاي اسلامي به عنوان يکي از ضرورت هاي اساسي کشور مطرح شد. نظام بانکي از آنجاکه از مهمترين بخش هاي هر نظام اقتصادي مي باشد در رديف اول تغيير و تحولات پس از انقلاب قرار گرفت. به ظاهر براي اصلاح نظام بانکي کشور و سوق دهي آن به سمت بانکداري اسلامي مهم ترين و عاجل ترين اقدام عملي انجام شده تلاش براي حذف ربا از کليت سيستم بانکي کشور و برقراري کارمزد بانکي و تاسيس و توسعه صندوق هاي قرض الحسنه بوده است.

.

يکي از اشتباه‌هاي رايج در بين کارشناسان بانکي کشور و عامه مردم آن است که بانکداري بدون ربا را معادل بانکداري اسلامي مي پندارند؛ حال آنکه بانکداري بدون ربا تنها بخشي مهم از بانکداري اسلامي است و نه همه آن. با اين تفاسير برقراري قسط، عدالت، انصاف و ريشه کني تبعيض، رعايت حقوق ذينفعان و برقراري اخلاق در ابعاد اجتماعي و نيز حتي زيست محيطي، برقراري زمينه هاي رشد و توسعه و دستيابي به استقلال و خوداتکايي اقتصادي از جمله اهداف بانکداري اسلامي به‌شمار مي رود.

.

بر اين اساس افزون بر فعاليت هاي مشروع متداول بانکي، فعاليت هاي بانکداري اسلامي در مواردي همچون توزيع عادلانه تسهيلات و خدمات بانکي بين بخش ها و اقشار مختلف جامعه، تعيين عادلانه نرخ هاي سود تسهيلات و سپرده ها متناسب با شرايط اقتصادي جامعه، تقيد به موازين اخلاقي همچون صداقت، شفافيت، امانتداري، انضباط و نظم، وفاي به تعهدات و پيمان ها، مسئوليت پذيري، پاسخگويي و قانونگرايي، رعايت حقوق مشتريان و حفظ احترام و کرامت آنان، صيانت از اسرار مشتريان، رعايت حقوق کارمندان و مديران بانکي و برقراري نظام عادلانه ارتقاي دستمزد و پاداش براي آنان، رعايت حقوق سهامداران بانکي، رعايت اخلاق در مراودات بين بانکي، نظارت بر تبليغات و سياستگذاري هاي بانکي به منظور صيانت از فرهنگ اسلامي جامعه، صيانت از محيط زيست با اولويت دهي به تامين مالي بنگاه هاي توليدکننده مواد پاک و محدودسازي تامين مالي بنگاه هاي توليدکننده مواد آلاينده، حمايت سياستگذاري هاي بانکي از روند رشد، توسعه و ثبات اقتصادي و تقليل اثرات شوک هاي مخرب اقتصادي، تقويت و حمايت از توليد ملي به منظور دستيابي به خوداتکايي و استقلال اقتصادي و مواردي از اين دست، تجلي مي يابد.

بنابراين مي توان چنين نتيجه گرفت که اجراي کامل عمليات بانکداري بدون ربا تنها يکي از گام هاي تحقق بانکداري اسلامي است و نظام بانکداري کشور بايستي جهت برآورده شدن ساير بخش هاي بانکداري اسلامي فعاليتي مجدانه از خود نشان دهد.

منبع: خراسان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.