راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بحران معیشت سبدکالایی را زمین‌گیر کرد

به نظر می‌رسد هر پدیده رایگانی در اقتصاد بحران زده ایران سرنوشتی مشابه با سبدکالایی پیدا می‌کند. طی روزهای گذشته اقتصاددانان، مدیران اجرایی و منتقدان سیاسی دولت به شیوه اجرای طرح ارائه سبد کالایی انتقادهای بسیاری کرده‌اند. اما براساس گفته‌های تحلیلگران اقتصادی بخش مهمی از بحران توزیع سبد کالا به وضعیت اقتصادی کشور مربوط است و نه شیوه اجرای طرح.

سعید لیلاز تحلیلگر اقتصادی این موضوع را تایید می‌کند: «بخش مهمی از اتفاقات رخ داده در ماجرای توزیع سبد کالا ناشی از وخامت و بحرانی بودن اوضاعی است که آقای دکتر روحانی تحویل گرفته است. وقتی آقای روحانی دولت را تحویل گرفت، نرخ تورم 45 درصد و نرخ تورم مواد غذایی بیش از 60 درصد بود، در بعضی کالاهایی که اصلی‌ترین قوت اقشار فقیر و کم درآمد جامعه بود بیش از 100 درصد دارای تورم وجود داشت. بنابراین نرخ تورم و فشار واقعی نرخ تورم بر اقشار فرودست جامعه به خصوص در روستاها به حدود 100 درصد رسیده و از زمان جنگ جهانی دوم به بعد چنین چیزی در اقتصاد ایران سابقه نداشته است.

یکی از اهداف دولت در توزیع سبد کالا پایین آوردن شاخص کلی تورم در حوزه مواد غذایی بود که البته دولت در رسیدن به هدفش موفق عمل کرده و هدف مذکور محقق شده است، بطوریکه رشد قیمت مواد غذایی از آبان‌ماه تاکنون به صفر و یا کمتر از یک درصد در ماه کاهش یافته و در کل این اقدام به نفع فقیرترین افراد جامعه است.

منبع: خبرآنلاین

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.