راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

توسن، پیشتاز توسعه محصولات دانش بنیان

شرکت توسعه سامانه‌های نرم‌افزاری نگین (توسن)، در سال 1378 با هدف ایجاد بستری مستقل و بومی جهت طراحی و تولید محصولات و راه‌حل‌های نوین فناوری اطلاعات درحوزه‌های بانکی و خدمات مالی تاسیس شد. آنچه در ادامه می‌خوانید چکیده گفت‌وگویی است با فردوس باقری معاون طرح و برنامه شرکت توسن درخصوص شرکت‌های دانش‌ بنیان و رابطه این علم در حال توسعه با شرکت توسن است.

ferdous-bagheri--way2pay-92-10-22

.

تعریف شما از شرکت‌های دانش‌بنیان چیست و چه ارتباط و تناسبی بین فعالیت‌های شرکت توسن و این برنامه‌محوری که به‌عنوان توسعه دانش بر آن تاکید دارید، وجود دارد؟

یکی از متداول‌ترین تعریف‌های مجموعه دانش‌ بنیان، عبارت است از «مجموعه‌ای که به منظور هم‌افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش‌محور، تحقق اهداف علمی و اقتصادی و تجاری‌سازی نتایج تحقیق و توسعه در حوزه فناوری‌های برتر و با‌ارزش افزوده فراوان، به ویژه در تولید نرم‌افزار‌های تولیدی تشکیل می‌شود.» اگر بخواهیم این تعریف را با ساختار مجموعه توسن منطبق کنیم، در آن بحث تحقق اهداف علمی و اقتصادی مصداق دارد که شامل گسترش اختراعات و نوآوری‌ها می‌شود. همچنین در عملی‌کردن نتایج تحقیق و توسعه هم مصداق آن شامل طراحی و تولید کالا و خدمات است که با بحث نرم‌افزار و ارزش افزوده مضاعف مرتبط است. بالغ بر ۸۵درصد شاغلان در توسن، دارای تحصیلات دانشگاه در مقاطع لیسانس به بالا هستند. این امر فرصتی را فراهم کرده که افرادی از جنس دانشگر در کنار یکدیگر در یک زیست‌بوم فنی و دارای سطح دانش بالا تعامل داشته باشند که در نهایت به «خلق ایده و ارزش» می‌انجامد.

.

اشاره کردید به این نکته که فرصتی ایجاد کرده‌اید که خلق ایده توسط افراد دانشگر صورت بگیرد. اگر بخواهید از عملکرد خودتان در این شرکت دانش محور دفاع کنید، مهم‌ترین ایده‌ها و ارزش‌هایی که در سطح ملی در این مجموعه خلق شده به‌نظر شما چه بوده است؟

اولین سلوشن اینترنت بانک کشور را توسن پایه‌گذاری کرده است. همچنین اولین سلوشن بانکداری متمرکز را در کشور مجموعه توسن در شبکه بانک‌های خصوصی کشور مستقر کرده است. کمی بعدتر مثلا سلوشن کارت هوشمند را اولین بار در کشور مجموعه توسن راه‌اندازی کرد.

.

یعنی این مثال‌هایی که شما دارید می‌زنید، مبتنی بر نظام خلق ایده و تجاری‌سازی آنهاست؟

بله. دقیقا این زنجیره را محقق کرده‌ایم. ما برای تولید محصول چرخه‌ای داریم. این چرخه از ایده شروع می‌شود، آنها را ارزیابی می‌کنیم و زنجیره تولید ایده را مدیریت می‌کنیم هم به‌صورت داخل سازمانی و هم به‌صورت ارایه به تامین‌کننده‌ها یا به شکل مشارکت با همکاران و در نهایت هم باید این ایده را بتوانیم به شبکه فروش برسانیم.

.

آیا شرایطی تاکنون پیش ‌آمده که ایده‌ای داشته باشید و به تولید هم برسانید، ولی نتوانسته باشید آن را تجاری‌سازی کنید؟

به هر حال تجربه ناموفق داریم. همین الان روی این 10، 15شرکتی که سرمایه‌گذاری کرده‌ایم، حداقل سه، چهارتا از آنها در وضعیت‌هایی هستند که شاید تجاری‌سازی آنها به اندازه کافی حمایت نشده است. پیشنهاد ما این است که به شرکت‌های دانش‌ بنیان نگاه متفاوتی شود زیرا فرصت‌هایی که در این شرکت‌ها ایجاد می‌شود، نیازی نیست که همه آنها تجاری شود و اگر بخواهیم تمام این فرصت‌ها را با پتانسیل‌های داخلی این شرکت‌ها به سرانجام برسانیم، انرژی و زمان زیادی را خواهد گرفت.

.

با توجه به‌روی‌کارآمدن دولت تدبیر و امید، آیا تلاشی داشته‌اید و توانسته‌اید از این ظرفیت استفاده کنید که نگاه مدیران و این تفکر جاری را به این مساله تغییر دهید؟

ما تمام تلاشمان را متمرکز کردیم به اینکه از منظر یک شرکت فعال دانش‌ بنیان در حوزه بخش خصوصی بتوانیم عصاره دستاورد‌ها و تجارب خودمان را در حوزه اشتغال، در حوزه نقش‌آفرینی صنعت فناوری اطلاعات، از طریق جایگاه‌های مشورتی و ارایه اسناد مکتوب به نهاد‌های سیاستگذار و مجری در دوره اخیر منتقل کنیم. چون به هر حال در دولت تدبیر و امید تعامل با بخش خصوصی، تعامل بسیار مثبت‌تری است.

.

آیا تحولات سیاسی و اجتماعی تاثیراتی در مجموعه توسن و شرکت‌های مشابه داشته است؟

کلیدی‌ترین عنصر در شرکت‌های دانش‌بنیان، نیروی انسانی است. با توجه به این امر که نیروی انسانی نقطه‌اتکای تمام شرکت‌های دانش‌محور و دانش‌ بنیان است، هر نوع تحول و بی‌ثباتی، فشار بر فضای اجتماعی، به‌طور مستقیم و به‌صورت نمایی تاثیر بر عملکرد این شرکت‌ها تاثیر دارد. هر نوع حرکت قانونگذار و سیاستگذاران کلان کشور و مجریان ارشد کشور به سمت ثبات، تثبیت، تدبیر و اعتدال، تاثیر مستقیم در رشد این شرکت‌ها منجر خواهد شد.

.

راهکار شما برای حفظ نیروهای خلاق و دانشگر در چنین شرکت‌های تجاری دانش‌بنیان چگونه است؟

قطعا یکی از کلیدی‌ترین راهکارها، ارزش‌های اخلاقی است و این را به‌عنوان ارزش‌های بنیادین خودمان تعریف کردیم که ما سازمانی هستیم که صداقت و امانت به عنوان یکی از شاخصه‌های کلیدی در آن وجود دارد. بعد دوم، اهتمام و توجه به ارتقای هویت ایرانی در سطح دنیاست. این دو عامل در کنار ایجاد یک فضای خلاق و نوآور، سه تا از کلیدی‌ترین عوامل است. ولی در کنار اینها، ما به مساله شایسته‌سالاری و افزایش رفاه هم باید توجه کنیم و برآیند این چند عامل، راه‌حل این ماجراست.

.

شناخت شما از شرکت‌های دانش‌بنیان در سطح اروپا و آسیا چگونه بوده و چه ارتباطاتی با آنها داشته‌اید و جایگاه ایران در سطح بین‌الملل چگونه است؟

نگاه آماری دقیقی ندارم که خدمتتان ارایه بدهم. ولی تعامل وسیعی با این شرکت‌های دانش‌ بنیان داشته‌ایم. یک تفاوت مشهود این موضوع، حمایت دولت‌هاست که در کشور ما هم وجود دارد، ولی هیچ‌گاه به مرحله اجرا نرسیده است. پس مهم‌ترین تفاوت شرکت‌های بیرون از ایران و شرکت‌های داخل ایران، این است که آنها حمایت‌های جدی دارند.

منبع: روزنامه شرق

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.