راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نجفی: خدمات انفورماتیک، بازوی فناورانه بانک مرکزی است

توسعه کسب‌وکار مبتني بر فناوری‌های اطلاعاتي و ارتباطي نيازمند لوازم و زیرساخت‌های مختلفي است که شايد بتوان مهمترين آن‌ها را توسعه بانکداري الکترونيک عنوان کرد. این جملات را ابوطالب نجفی مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک بیان می‌کند. وی در گفت‌وگو با ستاد اطلاع‌رسانی سومین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت به بیان آثار فرهنگی همایش و همچنین نحوه حضور این شرکت در همایش پرداخته است.

najafi1t-way2pay-92-10-14

.

همایش سوم، گامي موثر در جهت ارتقاء صنعت بانکداري الکترونیکی

ابوطالب نجفي درمورد آثار فرهنگی سومین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت در مسیر توسعه بانکداری نوین گفت: اين همايش با ايجاد يك فضاي هم‌انديشي و تعامل میان مسئولان نظام بانكي، دست‌اندركاران و پژوهش‌گران اين حوزه به بررسي نارسايي‌ها و ضعف‌هاي موجود، دغدغه‌هاي مسئولان و مردم و چالش‌هاي پيش‌رو در صنعت بانکداری الکترونیک می‌پردازد و با ارائه راهكارها و بررسي تجارب موفق با تأسي از فناوري‌هاي نوين و ابزارهاي هوشمند در زمينه‌ ارتباطات و اطلاعات گامي موثر در جهت ارتقاء صنعت بانکداري الکترونیکی برخواهد داشت. این همایش همچنین با معرفي جديدترين دستاوردهاي كسب شده توسط شركت‌ها و بانك‌ها به اعتلای سطح کیفی و فرهنگی خدمات بانکداری الکترونیک، در سطح جامعه و نظام بانكي كشور كمك می کند.

نجفي گفت: از سوی دیگر برای فرهنگسازي و توسعه اين حوزه نياز به ابزارهايي است كه تاكنون به دليل در اختيار نداشتن آنها، مانند رسانه‌ها و نهادهاي فرهنگي كشور توفيق بالایی حاصل نشده است. البته آينده روشني را با برگزاري اين همايش‌ها در جهت فرهنگ‌سازي حوزه بانكداري الكترونيك باید متصور بود مواردی مانند بازآفرینی الگوهای بانکی به کمک فناوری، بررسی چالش‌های نقشه راه بانکداری الکترونیک، حضور جدی تلفن‌های همراه هوشمند در کنار امکانات وسیع رایانش ابری و بزرگ‌داده‌ها (Big Data) در عرصه ارائه خدمات بانکداری، تغییر ذهنیت مدیران بانک‌ها نسبت به فناوری اطلاعات از نگرش ابزاری به دیدگاه استراتژیک، ورود بانکداری به نسل جدید فعالیت بر مبنای فناوری و ایجاد تغییرات اساسی در تصمیمات بر مبنای فناوری، ابزارهای هوشمند و ارتباطات همراه در بانکداری، ایجاد فضای مشارکت در توسعه زیرساخت‌ها برای ذی‌نفعان و رقابت در ارائه خدمات عمومی، همانطور که در اهداف و محورهای کلیدی همایش نیز نهفته است.

.

خدمات انفورماتیک، حامی الماس همایش سوم

مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک در خصوص نحوه حضور این شرکت در سومین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت و حمایت از برگزاری آن گفت: شرکت خدمات انفورماتیک در راستای مأموریت اصلی خود و به عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو در زمینه ارائه خدمات بانکداری الکترونیک به نظام بانکی کشور، يكي از حاميان اصلي در این همایش به شمار رفته و در قالب طبقه بندی حامیان طرح الماس، در این رویداد علمی ارزشمند در حوزه بانکداری، شرکت می‌کند.

نجفی گفت: از آنجا که شرکت خدمات انفورماتیک از زمان پیدایش در سال 1372، تلاش کرده تا با نوسازی زیرساخت های اصلی سیستم بانکی کشور، کارایی و ضریب اطمینان خدمات این بخش را ارتقا دهد در این همایش نیز در بخش کارگاه های تخصصی کارشناسان شرکت حضوری فعال و علمی خواهند داشت و در این مسیر ضمن فرهنگ‌سازی اقدام به ارائه آموزش‌های تخصصی و نمایش محصولات می‌پردازند.

najafit-way2pay-92-10-14

.

ضرورت بازنگری در کسب‌وکار بانکی

نجفی در ادامه گفت: به علاوه شركت خدمات انفورماتيك تلاش دارد تا با ارائه دستاوردهاي جديد كسب شده در حوزه بانكداري الكترونيكي و معرفي برنامه‌هاي فعلي و آتي خود در اين زمينه با تشريك مساعي در خصوص موضوعات مختلف به تدوين برنامه های كلان و راهبردي در بين بانك‌ها و شركت‌ها با نگاه‌ جديد به ضرورت بازنگري در كسب‌وكار بانكي مبتنی بر ظهور فناوري‌هاي نوين در عرصه ICT بخصوص بانكداري الكترونيكي، بپردازد تا بلكه بتوان با اتخاذ رويكردي همسو و اثربخش در فراهم آوردن بستر‌ها و زیرساخت‌هاي لازم، چه از لحاظ فني و دانشي و چه از نظر حقوقي و فرهنگي، افق روشنی هموار شود.

مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک ادامه داد: بدون شك با ورود فناوري به صنعت بانكداري، كسب و كارهاي جديدي دراين صنعت بوجود آمده كه با بررسي سير زماني پيشرفت بانكداري الكترونيك در ايران، مي‌توان نقطه عطف اين سير تحول را در سال 1381 عنوان كرد. نقطه اي كه با ورود فناوري و آغاز فعاليت شتاب در ايران آغاز شد. نقش فناوري در حوزه‌هاي كسب و كار جهاني و تحول در معاملات تجاري با پيشرفت فناوري اطلاعات موضوعات بسيار مهمي است كه با بررسي آن‌ها مي‌توان به الگوهاي جديدي در عرصه رونق كسب و كار بانكي رسيد.

.

خدمات انفورماتيك، بازوي فناورانه بانك مركزي

نجفی در خصوص طرح‌های اجرا شده توسط خدمات انفورماتیک گفت: شركت خدمات انفورماتيك به عنوان بازوي فناورانه بانك مركزي مجري طرح‌ها و پروژه‌هاي بزرگي در سطح ملي و منطقه‌اي است. در طول سالهای اخير مجموعه دستاوردها و تلاش‌های صورت گرفته از سوي شركت خدمات انفورماتيك موجب شد تا اين شركت با ايجاد ظرفيت‌ها و زيرساخت‌هاي اساسي و مورد نياز، بانكداري الكترونيكي را به عنوان يك ثروت و سرمايه ملي مطرح کند كه مراكز فني كامپيوترهاي بزرگ (main frame)، شبكه مخابراتي اختصاصي (vsat)، شبكه گسترده نصب و نگهداري (پوشش كشوري) و مركز شتاب از مهم‌ترين اين زيرساخت‌ها به شمار می‌روند.

با این توضیح، مي‌توان به مواردی همچون پياده سازي و بومي سازي سامانه‌هاي ملي پرداخت (پايا، ساتنا، تابا و..)، پياده سازي نسخه جديد سوئيفت و سپام، استقرار طرح هوشمندي كسب وكار با استفاده از BI و DW در 5 بانك، ایجاد مرکز پاسخگوئی به رخداد در شبکه و سرویس‌های بانکی، استقرار سامانه پرداخت الكترونيكي سيار (سپاس)، پياده سازي سامانه انتقال الکترونیکی چک (چكاوك) و سامانه نظارت الكترونيكي بانكي (سناب) ، Core متمركز بانكي و .. كه هم اکنون به بهره‌برداري رسيده‌اند و برخي از آنها در اين همايش رونمايي خواهند شد، اشاره کرد.

.

همسوسازی نظام بانکی کشور با توسعه ICT

نجفی در خصوص همسوسازی نظام بانکی کشور با توسعه ICT گفت: تمرکز اصلی فناوری اطلاعات، ایجاد ارزش‌آفريني از طريق تکنولوژی است كه این امر نیازمند انطباق تکنولوژی و استراتژی کسب‌وکار است. وی گفت: نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در نظام بانکداری بگونه‌اي‌ است كه امروزه تصور بانکداری بدون آن ناممکن شده است. از فناوری اطلاعات به عنوان محور اصلی خلق ارزش در نظام بانکداری نام مي‌برند، تاثیر این فناوری چنان است که علاوه بر شکل گیری نظام بانکی بر محور فناوری اطلاعات، آن را بعنوان پیشران اصلی بانکداری نوین بشمار مي‌آورند.

وی افزود: پيش‌شرط همسو‌سازي نظام بانكي با توسعه فناوري اطلاعات و ارتباطات نيازمند توجه به برخي از الزامات پیش‌روی حوزه فناوری‌اطلاعات در بانکداری با رویکردی مبتنی بر مدیریت است به عنوان مثال توجه به استراتژی‌‌های کسبوکار، حضور در سطوح کلان تصمیم‌گیری، تغییر رویکرد به فناوری اطلاعات و ارتباطات، توجه به نقش مدیریت فناوری‌اطلاعات و نوآوری، برون سپاری، انحصارگرایی و نیروی انسانی در آن، سیستم‌‌‌های یکپارچه غیر از CORE (سیستم جامع مدیریت ارتباط با مشتریان، اعتبارسنجی، سیستم‌‌های‌اطلاعاتی مانند سیستم اطلاعات بازارو…).

نجفی گفت: بنابراین باید به دنبال راهکارهایی برای افزایش استفاده از خدمات الکترونیکی در بانک‌ها بود که در این راستا می‌توان به مواردی همچون استفاده از سیستم‌های الکترونیکی داخلی، بومی‌سازی سیستم‌های الکترونیکی که به اجبار وارد می‌شوند، تطبیق فرهنگ با سیستم های مورد استفاده، برگزاری دوره‌های آموزشی لازم برای کارمندان، تشویق کارمندان به استفاده از ساز و کار الکترونیک و بهره مندی از توانمندی‌های رسانه‌ها برای توسعه اطلاع‌رسانی و آگاهی در این عرصه، اشاره کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.