راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گزارشی از تحریریه ویژه‌نامه همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت

خیابان قائم‌مقام در این چند هفته مانده به همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت شاهد جنب‌ و جوش تحریریه پیوست برای آماده کردن ویژه‌نامه‌ای برای این همایش بود. ما نیز در تحریریه «عصر تراکنش» در آخرین لحظات و هنگامی که گرافیست در حال بستن آخرین صفحات نشریه بود خود را به پیوست رساندیم، گفت‌وگویی کوتاه با آنها داشتیم و از الف تا ی ویژه‌نامه را از آنها پرسیدیم.

.

همه چیز درباره پیوست

وقتی که می‌گوییم برای نوشتن گزارش به دفتر پیوست آمده‌ایم، همه یک صدا ما را نزد مجتبی محمودی مدیرعامل ماهنامه پیوست می‌برد. وی راجع به این ماهنامه می‌گوید: ماهنامه پیوست متعلق به موسسه پرسش است، یک سال است که منتشر می‌شود و طی این یک سال 10 شماره خود پیوست و حدود شش ویژه‌نامه برای نمایشگاه‌های تلکام، الکامپ و … را منتشر کرده‌ایم. دکتر نیلی و بقیه اعضای پژوهشکده از خوانندگان پیوست بودند و برای همین امسال گروه ما را انتخاب کردند تا ویژه‌نامه سومین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت را برای آنها منتشر کنیم. این ویژه‌نامه قرار است بین تمام شرکت‌کنندگان در روز همایش و بین ذی‌نفعانش در حوزه پولی، بانکی و فناوری اطلاعات و ارتباطات قبل از همایش توزیع شود.

peyvast1--way2pay-92-10-07

.

کالبدشکافی پیوست

ما در شماره‌های عادی پیوست در بخش ورودی یادداشت و تحلیل می‌نویسیم، در قسمت گزارش ماه به اتفاقاتی که طی یک ماه افتاده است و به‌روز و حائز توجه است می‌پردازیم، در قسمت خدمت و تجارت به خدمات الکترونیکی مثل بانکداری و دولت می‌پردازیم. قسمت باشگاه مدیران که تا به امروز بسیار مورد توجه قرار گرفته است، شامل چند بخش است. ما در قسمت «شرکت‌گردی» چند روز را در یک شرکت کهنه‌کار این حوزه می‌گذرانیم و گزارشی تحلیلی توصیفی راجع به آن می‌نویسیم، در قسمت «یک روز با یک مدیر» ساعاتی و یا حتی چند روز را با مدیر کهنه‌کاری در حوزه فناوری اطلاعات در خانه، محل کارش و … می‌گذرانیم و حتی از عکس‌های آلبوم قبلی‌اش استفاده می‌کنیم. در قسمت استارت آپ هم شرکت‌های نوپا را معرفی می‌کنیم. در قسمت پیوست جهان، نگاه خارجی به حوزه فناوری اطلاعات از منظر مدیریت است. بخش کتابخانه نیز یکی از بخش‌های مورد توجه مخاطبان است و کتاب‌هایی را از زبان اصلی‌اش انتخاب، ترجمه و نقد می‌شود و این کتاب‌هایی که انتخاب می‌کنیم هیچ کدام تاکنون به زبان فارسی ترجمه نشده است.

.

مرد روزهای سخت ویژه‌نامه

وقتی که سخن از ویژه‌نامه به میان می‌آید، میثم قاسمی سردبیر ویژه‌نامه‌ها بهترین کسی است که می‌تواند ما را راهنمایی کند. او که تجربه ویژه‌نامه‌های الکامپ، تلکام و … را دارد درباره ویژه‌نامه ماهنامه پیوست برای سومین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت می‌گوید: این ویژه‌نامه را پژوهشکده و دکتر نیلی به ما سفارش دادند و ما نیز آن را در 150 صفحه بسته‌ایم. ایده‌ای که به ذهن ما رسید این بود که چون محتوا و تعداد صفحات زیاد است، ویژه‌نامه را نیز بر همان طبق ماهنامه ببندیم. چون این ویژه‌نامه درباره بانکداری الکترونیک بود، قسمت خدمت و تجارت را حذف کردیم و بنابراین ویژه‌نامه شامل بخش‌های ورودیه،گزارش، باشگاه مدیران، کتابخانه و پیوست جهان است.

.

ویژه‌نامه زیر ذره‌بین

اگر بخواهیم بخش‌های ویژه‌نامه را با جزییات بیشتری بگوییم، در قسمت ورودیه یادداشت‌هایی از دکتر نیلی، دکتر عیدی مراد مدیرعامل شرکت انفورماتیک، دکتر طالبی مدیرعامل بانک کشاورزی، آقا شالباف دبیر کمیه اجرایی و دکتر امیرشکاری دبیر اجرایی همایش و … است. در بخش گزارش به همایش اول و دوم می‌پردازیم و گزارشی را راجع همایش امسال و معرفی کارگاه‌هایش داریم و همچنین گزارشی را راجع به نقشه راه بانکداری ایران که قرار است روز آخر رونمایی شود داریم ما نیز خودمان گزارشی را راجع به نظام‌های پرداخت کار کرده‌ایم. در بخش باشگاه مدیران دو قسمت گفتگو و میزگرد داشتیم. سه میزگرد با موضوعات «تقابل بانکداری اسلامی و بانکداری اجتماعی»، «بررسی پتانسیل‌های نظام بانکداری ایران پس از تحریم‌ها» و «شاپرک» داشتیم. گفت‌وگوهایی را نیز با مدیرعامل توسن، فناپ، انفورماتیک، بانک آینده و یکی از اعضای هیات مدیره جیرینگ داشتیم.

در بخش کتابخانه به مقالات می‌پردازیم و دو مقاله‌ای که پارسال در همایش ارائه شده بودند و در جای دیگری چاپ نشده بودند به همراه دو مقاله دیگر با موضوعات آینده بانکداری الکترونیک در ایران که به سمت پرداخت موبایلی می‌رود، آمده است.

در بخش راه‌حل تمام اپلیکیشن‌های بانکی مربوط به بانک‌ها را از نظر کارکرد و مشکلات بررسی کردیم. بخش جهان نیز به وضعیت بانکداری الکترونیک در دنیا می‌پردازد و به معرفی محصولاتی می‌پردازد که شاید هنوز در ایران نداشته باشیم.

peyvast2--way2pay-92-10-07

.

کتاب سال پیوست

تحریریه پیوست از همین امروز در تکاپوی انتشار کتاب سال است. این کتاب سال که در اسفند ماه چپ می‌شود شامل اتفاقات سال 1392 در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران و جهان است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.