راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اختلال در شبکه پرداخت کارتی بلژیک دو روز پس از اعلام رکورد تراکنش

شبکه پرداخت کارتی بلژیک دوشنبه شب مختل شد و میلیون‌ها بلژیکی از خرید در فروشگاه‌ها بازماندند یا نتوانستند از دستگاه‌های خودپرداز و پایانه‌های سلف سرویس در داخل بانک‌ها وجه نقد برداشت کنند.

شرکت Atos، زیرمجموعه Worldline که اپراتور شبکه پرداخت نقدی بانکوتکت – میستر بلژیک می‌باشد در وب سایت خود چنین گزارش داد که دارندگان کارت در سراسر کشور از حدود ساعت 4 بعدازظهر برای پرداخت یا برداشت وجه نقد با مشکل روبه رو بوده‌اند. رسانه‌های محلی نیز از صف‌های طولانی برای برداشت وجه بدون کارت در باجه‌های بانکی خبر دادند.

طبق بیانیه صادره از Worldline، این شرکت طرح استمرار فعالیت خود را اجرا کرد و ترافیک پرداخت‌ها از ساعت 5:15 بعدازظهر بهبود یافت و از ساعت 6:30 به وضعیت نزدیک به عادی خود بازگشتند. طبق بیانیه‌ای که بعداً از سوی شرکت صادر شد، شبکه بار دیگر کمی بعد از نیمه شب سه‌ شنبه به مدت نیم ساعت دچار مشکل شد، اما این بار قطعی شبکه طبق برنامه بود زیرا کارکنان Worldline به‌روزرسانی سیستم‌های رایانه‌ای را بعنوان بخشی از طرح ترمیم شبکه آغاز کردند. تلاش‌ها برای ارتباط با سخنگوی Worldline به منظور کسب جزئیات بیشتر از روند ترمیم ناموفق ماند. پیغام‌گیر صوتی وی تماس گیرندگان را جهت کسب اطلاعات درخصوص مشکل پرداخت‌ها به وب سایت شرکت هدایت می‌کرد. شرکت بابت مشکل پیش آمده پوزش خواست و اظهار داشت که نهایت سعی خود را برای نگهداشت سرویس به کار می‌بندد. قطعی شبکه تنها دو روز پس از اینکه روز شنبه شبکه پرداخت کارتی بلژیک شلوغ‌ترین روز خود را که طی آن 5.499.709 پرداخت الکترونیکی انجام شده بود، جشن گرفته بود، پیش آمد. رکورد قبلی 5.314.820 تراکنش در روز 22 دسامبر 2012 بود که آن‌هم شنبه بود.

طبق گزارش وب سایت شرکت، 15 میلیون کارت پرداخت بانکوتکت – میستر در حال گردش است. طبق اداره آمار دولت بلژیک، جمعیت کشور در ژانویه 11.1 میلیون نفر است. روز یکشنبه، Worldline اعلام کرد که در ساعات اوج مصرف، به ازای هر دقیقه 10.000 تراکنش انجام شده است که کمی کمتر از رکود قبلی آن یعنی 11.854 تراکنش در هر دقیقه در ساعت 11:33 روز 24 دسامبر 2012 بود. بدون شک، بلژیکی‌ها پس از سرخوردگی روز دوشنبه باز هم آماده استفاده از کارت‌ها خواهند بود. اما باید دید که آیا شبکه Worldline قادر به رویارویی با این چالش پس از تلاش‌هایی که برای ترمیم سیستم انجام داده است، خواهد بود یا خیر؟

از قضا، در بیانیه خبری روز یکشنبه خود، Worldline با مباهات اعلام کرده بود که «ترافیک پرداخت بلژیک در میان باثبات‌ترین‌ها در دنیاست. این دوره فعالیت شدید نیز بار دیگر بدون حتی یک حادثه سپری شده است». در فوریه، Worldline برنامه‌های را برای تقسیم فعالیت‌های تراکنشی و پرداختی خود به ساختارهای مدیریتی مجزا به منظور بهبود شفافیت آنها اعلام کرد. این فعالیت‌ها از ابتدای 1 جولای در 17 کشور تحت برند Worldline در حال عمل بوده‌اند.

 منبع: Pcworld

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.