راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چرا مردم پول نقد را ترجیح می‌دهند؟

به شدت پیشنهاد می‌کنم مطلب استفاده از وجه نقد و ابزارهای پرداخت غیر نقدی را مطالعه کنید. پاراگراف آخر این متن خواندنی را لااقل بخوانید:

گزینه‌های الکترونیک پرداخت موفق به رقابت با خصوصیات منحصربه‌فرد وجه نقد نشده‌اند. انحصاری‌ترین ویژگی وجه نقد، بی‌نام بودن (anonymity) آن است. بیشتر مردم از پول به عنوان وسیله مبادله و ذخیره استفاده می‌کنند و وجه نقد به راحتی از عهده انجام این دو وظیفه اصلی پول برمی‌آید. در وظیفه دوم، اسکناس‌های با مبالغ بالا نقش مهم‌تری ایفا می‌کنند و در دوران ناآرامی‌های سیاسی و اقتصادی این نقش، اهمیت بیشتری می‌یابد. به طور کلی، مطالعه تحقیقات انجام شده و آمارهای مربوط به اسکناس درجریان در تعداد قابل‌توجهی از کشورها نشان می‌دهد که عواملی از قبیل مخارج کلی اقتصاد، تورم، نرخ بهره، هزینه‌های مربوط به استفاده از ابزارهای پرداخت الکترونیک، اوضاع اقتصادی و سیاسی و عادات و رفتار مردم نقش موثر و مهمی در مصرف وجه نقد دارد و در کوتاه مدت انتظار کاهش مصرف وجه نقد متصور نیست.

به نظرم در برابر سیل رشد تجهیزات بانکداری و پرداخت الکترونیک، مدیران ارشد بانک‌های ایران باید نیم‌نگاهی به  فرهنگ داشته باشند. فرهنگ مردم ایران چقدر با پول نقد متناسب‌تر است و چقدر با پول الکترونیک؟ تا زمانی که ابعاد فرهنگ ایرانی در زمینه استفاده از پول الکترونیک شکافته نشود شاهد تلاش‌های متعددی برای توسعه بانکداری و پرداخت الکترونیک هستیم در حالی که هیچ کدام توسعه واقعی در پی نخواهند داشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.