راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کاش تیم مذاکره، کارشناس بانکی داشت

[احمد حاتمی‌یزد | شرق] در بیانیه روز گذشته، هیچ تصمیمی برای برداشتن تحریم‌های بانکی گرفته نشد و این تحریم‌ها همچنان پابرجاست. با توجه به اینکه بانک‌های خارجی حاضر به انجام مبادلات نیستند و «سوئیفت» همچنان بسته است بنابراین نمی‌توان پولی در سطح بین‌الملل جابه‌جا کرد.

بهتر بود آقای ظریف نیز همانند سایر گروه‌های شرکت‌کننده، کارشناسان بانکی را نیز با خود همراه می‌کرد تا در مواقع تصمیم‌گیری به یاری این گروه بیایند. در بیانیه، برداشتن تحریم صادرات مواد پتروشیمی دیده شده است. ما سالانه در کشور 20‌میلیارددلار صادرات این گروه از کالاها را داریم. حال این 20‌میلیارددلار از طریق کدام بانک باید صورت گیرد؟ وقتی پولی قرار نیست جابه‌جا شود؛ صادرات پتروشیمی نیز ارزی برای کشور به‌دنبال نخواهد داشت.

کشورهای تحریم‌کننده حتی حاضر نیستند با بانک مرکزی مبادلات انجام دهند. اگر دولت این امکان را دارد که از طریق مذاکراتی، شورای سیاست‌گذاری خارجی اتحادیه اروپا را متقاعد به برداشتن تحریم یک بانک یا سهل‌ترکردن مبادلات پولی کند باید هرچه‌سریع‌تر نسبت به انجام این مذاکرات یا یافتن کانالی برای ارتباط برقرارکردن با مقامات تصمیم‌گیر اقدام کند. در صورت ادامه این روند و تحریم‌ماندن مبادلات پولی، همچنان اقتصاد زیرزمینی فعال خواهد بود و تنها راه نقل‌وانتقالات، صرافی‌ها باقی خواهند بود. این انتظار از گروه دیپلمات‌های ایرانی وجود داشت که در بیانیه کاهش تحریم‌ها، بخش پولی را نیز ببینند و کشورها را به‌کنارآمدن با بخشی از این درخواست‌ها راضی کنند، اما در هر حال، انجام همین میزان توافق و کاهش برخی از تحریم‌ها گام مثبتی است که بر اقتصاد کشور تاثیر قابل‌توجهی خواهد داشت.

روند تخریب که از سال 91، روزبه‌روز وسیع‌تر شد اکنون متوقف شده است. امروز، مردم هم همان رفتاری را خواهند کرد که در سال نخست پس از جنگ تحمیلی کردند. خرابی‌ها در دست ترمیم قرار می‌گیرد. اشتغال‌زایی افزایش یافته و شاخص‌های منفی‌ روبه‌رشد خواهند رفت. با یک برنامه‌ریزی صحیح امیدی که پس از روی‌کارآمدن آقای روحانی در کشور ایجاد شد مسلما عملیاتی می‌شود و رونق به اقتصاد بازخواهد گشت.

هرچند ممکن است نتیجه اقدامات کنونی در کوتاه‌مدت دیده نشود ولی در سال‌ آینده، آثار مثبت جریانات فعلی محسوس خواهد بود. آن‌چیزی که ما را به رشد اقتصاد امیدوارتر می‌کند وجود تیم متخصص و باتجربه در کابینه دولت یازدهم است. در روزهای پس از انتخابات، اتفاقات اقتصادی و تصمیمات اتخاذشده نشان داده که می‌توان به برنامه‌های آقایان امیدوار بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.