راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

منصوری: روال‌ها و آیین‌نامه‌های جدیدی در زمینه کارمزدها و تعرفه‌ها ایجاد شود

حامد منصوری در آخرین صحبت‌هایش خواستار اصلاح آیین‌نامه‌ها و روال‌های قدیمی پرداخت در کشور شد و گفت: «روال‌ها و آیین نامه‌های جدیدی به ویژه در زمینه کارمزدها و تعرفه‌ها ایجاد شود.»

مدیرعامل شرکت آسان پرداخت پرشین در آخرین نشست خبری این شرکت گفت: «ما خودمان را نماینده کلیه شرکت‌هایی می‌دانیم که در حوزه پرداخت الکترونیک فعال هستند. نتیجه این زحمات در مقایسه با پنج سال گذشته کاملا شفاف است و این نتیجه همکاری شرکت‌های پرداخت، بانک مرکزی و برخی از بانک‌ها است. برای ادامه و رشد و توسعه اینگونه تجارت‌ها ما انتظار داریم که آیین‌نامه‌ها و روال‌های قدیمی اصلاح شوند و روال‌ها و آیین نامه‌های جدیدی به ویژه در زمینه کارمزدها و تعرفه‌ها ایجاد شود. البته در یکسال اخیر با توجه به حضور شاپرک اتفاقات مثبتی افتاده است و تجارت‌ها سودده شدند و بالتبع میزان اشتغال‌زایی و سود بیشتری داشته باشند. ما شرکت‌ها با فرهنگ‌سازی‌هایی که در این زمینه بدون هیچ چشم‌داشتی انجام دادیم هزینه‌های بسیار زیادی انجام دادیم و به این علت بوده که استقبال عمومی بیشتر شود. انتظار ما این است که بانک‌ها به ویژه بانک‌های دولتی همکاری بیشتری با ما داشته باشند تا فضای رقابتی شفاف‌تر باشد و مردم نتیجه این فضای رقابتی را ببینند.»

shahidi-mansouri-asan-way2pay-92-09-04

مهدی شهیدی، قائم مقام مدیرعامل آسان پرداخت پرشین گفت: « آمدن شاپرک برای ساماندهی پرداخت الکترونیک اتفاقی است که با همکاری بانک مرکزی افتاد که پس از آن شاهد بهتر شدن کیفیت خدمات پرداخت هم در حوزه بهبود کیفیت خدمات پرداخت و هم در بحث‌های امنیتی و نظارتی هستیم . تا قبل از شاپرک بانک هم در موضع پذیرندگی و هم در موضع صادرکنندگی بود؛ بنابراین با یک دست کارمزد میگرفت و با دست دیگر کارمزد می‌داد. اما هم اکنون با وجود 12 شرکت پذیرنده نظام دریافت کارمزد در حال اصلاح شدن است که نه صادرکننده و نه مشتری ضرر کند و همه سرویس شان را ارائه دهند.»

مهدی شهید یکی از اساسی‌ترین مشکلات پیش رو را کمبود نیروهای متخصص دانست و گفت: «یکی از مشکلات ما در حوزه نرم‌افزار کمبود نیروهای خوب و متخصص است، متاسفانه نیروهای خوبی که در این حوزه مشغول به کارند به مهاجرت به خارج از کشور تمایل دارند

shahidi-mansouri-asan-way2pay-92-09-04-a

شهیدی در خصوص امنیت گفت: «در بحث امنیت نیز شاپرک کارهای زیادی را برای بحث‌های اینترنتی انجام داده است و بعد از تمام شدن بحث اینترنتی قدم در عرصه پرداخت‌های موبایلی می‌گذارد و امنیت این حوزه را نیز تامین کند. البته الان هم کارهای امنیتی خوبی انجام شده و 12 شرکت پرداخت پیشرو در این کار هستند. شاپرک بحث ایجاد رقابت سالم را نیز فراهم می‌کند. یکپارچه سازی پرداخت‌های اینترنتی برای PSPها از لحاظ درآمدی به نفع آنها است اما سودکننده اصلی قطعا خود مردم هستند چون وقتی دی ماه این اتفاق بیفتد از آن به بعد اگر کسی بخواهد اینترنتی پرداختی انجام دهد باید فرد URL مربوط به shaparak.ir را ببیند و اگر این URL وجود نداشته باشد یعنی سایت تقلبی است و امنیتی در پرداخت نیست.»

شهیدی در ادامه می‌گوید: «ده سال از عمر پرداخت الکترونیک با پوز می‌گذرد و از پرداخت موبایلی تنها یک سال است که می‌گذرد و در عرض این یک سال پرداخت موبایلی توانسته پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته باشد. یکی از مشکلات عمده‌ای که ما داریم این است که یک سری از بانک‌ها بعضی از تراکنش‌های موبایلی را پذیرش نمی‌کنند و هر موقع هم که به بانک مرکزی یا شاپرک اعلام شده به ما می‌گویند ما هنوز وارد بحث ساماندهی پرداخت همراه نشدیم. 80 درصد کل تراکنش‌های ما تراکنش موبایلی است و از این نظر در کشور اول هستیم و چشم‌انداز ما نیز این است که طی سال‌های آینده نزدیک به 70 درصد تراکنش‌های ما موبایلی و غیرحضوری بشود از این نظر این حرف معنا دارد که در کشورهای خارجی تمرکزشان بر روی دبیت کارت است و اینترنت بر روی موبایل‌ها وجود دارد و اکثر کارهایشان را موبایلی انجام می‌دهند بنابراین بر بستر USSD تمرکز ندارند ولی در ایران چون بحث اینترنت موبایل ضعیف است از USSD استقبال بیشتری شد و خدمات USSD بر روی اکثر گوشی‌ها قابل استفاده است و شما نیازی ندارید که حتما اسمارت فون داشته باشید اما بحث اینترنت بانک بر روی همه گوشی‌ها قابل استفاده نیست.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.