راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

یوسفیان: بانک مرکزی مانع ورود شیوه‌های جدید فساد بانکی شود

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تاکید براینکه بانک مرکزی مانع ورود شیوه‌های جدید فساد بانکی شود،گفت: باید توجه داشت که نظام بانکی در ایران دارای مشکلات و شبهات بسیار جدی است و برای جلوگیری از فساد و اختلاس‌های 3 هزار میلیارد تومانی ابتدا باید بانک مرکزی و دیگر بانک‌ها پیش قدم شوند، در غیر اینصورت هیچ چیز درست نمی شود. بانک مرکزی نباید، تنها به بیان مشکلات سیستم بانکی بسنده کرده بلکه باید این نقص را با اختیاراتی که دارد رفع کند، یا اگر این مشکلات با قوانین موجود قابل برطرف شدن نیست وزیر اقتصاد و دارایی یا رییس کل بانک مرکزی با تهیه طرح یا لایحه آن را به دولت دهد و دولت نیز آن را به مجلس ارائه داده و نمایندگان بعد از بررسی‌های لازم در مورد آن تصمیم گیری کنند و در صورت نیاز آن را به تصویب برسانند.

.

آمادگی مجلس برای برطرف کردن خلاءهای قانونی

عزت الله یوسفیان، با تاکید براینکه مجلس این آمادگی را دارد که هر اقدامی که برای پیشگیری ازجرم باشد انجام دهد و خلاء‌های قانونی را نیز برطرف کند، تصریح کرد: اگر مشکلی در هر یک از سامانه‌ها و سیستم‌های بانکی وجود دارد و در پی آن فساد بانکی نیز محتمل باشد، بانک مرکزی می‌تواند علاوه بر وظیفه نظارتی، با ابلاغ دستورالعمل‌های موثر به تمامی بانک‌ها از هرگونه سوء استفاده مالی و فساد جلوگیری کند. اگر بانک مرکزی می‌خواهد دیگر شاهد اختلاس‌هایی از جمله اختلاس سه هزار میلیارد تومانی در سیستم بانکی کشور نباشیم می‌تواند حتی با مکاتبه عادی، از کمیسیون اقتصادی مجلس درخواست کند که مشکلاتی که در نظام بانکی کشور وجود دارد را به عنوان یک معضل اقتصادی مورد بررسی قراردهد و اگر نیاز به طرح باشد این کمیسیون طرح را به صحن مجلس ارائه دهد.

.

نقش قانون ارتقا سلامت اداری در جلوگیری از فساد

عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در پاسخ به این سوال که قانون ارتقاء سلامت اداری تا چه میزان می‌تواند از بروز اختلاس‌هایی که در سیستم بانکی شاهد آن بودیم جلوگیری کند، گفت: البته اجرای قانون ارتقاء سلامت اداری می‌تواند بسیاری از مشکلات در سیستم‌های الکترونیکی بانک‌ها را حل کند، مخصوصا بندی از این قانون که در رابطه با یکپارچه سازی اطلاعات است. مسئله اصلی آن است که نظام بانکی در ایران خود مشکلات و شبهات بسیار جدی‌ای دارد و برای جلوگیری از فساد و امثال اختلاس‌های 3 هزار میلیارد تومانی ابتدا باید خود بانک مرکزی و دیگر بانک‌ها پیش قدم شوند، در غیر اینصورت هیچ چیز درست نمی‌شود. در هر صورت امیدوارم قانون ارتقاء سلامت اداری هر چه زودتر اجرایی شود و همراه با آن بانک مرکزی نیز تلاش کند مانع روش‌های جدید فساد اقتصادی شود.

منبع: خانه ملت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.