راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نیلی: اصلاح در سيستم بانكی يك ضرورت است

روز گذشته سي‌و‌چهارمين نشست هيات نمايندگان اتاق بازرگانی و صنايع و معادن تهران با ارائه  گزارش جديدی از وضعيت اقتصاد ايران از سوی بخش خصوصی در قالب يك مجموعه مطالعاتی- تحقيقاتی برگزار شد. اين نسخه جديد كه توسط گروهی از اقتصاددانان دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه صنعتی شریف به سرپرستی دکتر مسعود نیلی انجام گرفت، قرار است پس از بررسی پيشنهادهای اعضای اتاق تهران و تكميل شدن آن به‌عنوان برنامه‌ای راهبری در اختیار رييس‌جمهور و دولت يازدهم قرار گیرد.

نيلي در بخشی از صحبت‌هايش با اشاره به اينكه در محيط كسب‌و‌كار و نظام بانكی بايد اصلاحاتی صورت گيرد، چالش‌ها و مشكلات موجود در سيستم بانكی را تشريح و اظهار كرد: اگر تحولاتي كه در سيستم بانكی اتفاق افتاده در وهله اول مورد بررسی قرار گيرد، جذابيت رقابت افزايش پيدا می‌كند كه البته با توجه به نرخ تورم و شرايط ركودی فاصله خيلی زيادی تا شرايط رقابتی داريم و در واقع با افزايش ماندگاری سپرده‌ها و پايداری در مقوله سپرده‌ها و اصلاحات اساسی در سيستم بانكی می‌توانيم از منابع بيشتری استفاده كنيم و اصلاح در سیستم بانکی یک ضرورت است.

نيلی سپس یکی از ویژگی‌های نظام بانکی را تعداد شعب بانک‌ها دانست که به 20 هزار شعبه می‌رسد و مزيتی نيز ندارد و البته نه تنها هیچ رقابتی میان بانك‌ها وجود ندارد که حتی بانک‌های خصوصی برای تعیین نرخ سود، شورا تشکیل می‌دهند تا با یکدیگرهماهنگ شوند. وی رقابت میان بانک‌ها را ضروری و آن را از وظایف رگولاتوری بانک مرکزی برشمرد. نيلي «رقابتی کردن» و «ایجاد جذابیت در سيستم بانكی برای منابع بیشتر» را به عنوان ركن اساسی اصلاح نظام بانکی لازم دانست.

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.