راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آیا این رویا در سال 1400 به حقیقت می‌پیوندد؟

شعبه‌های بانك در سال 1400 چه شكلی خواهند داشت؟ آيا شلوغ‌تر از حال هستند و ازدحام مردم بيشتر است يا كمتر؟ سوالي است كه جواب آن زياد مشكل نيست. تا آن موقع ما و فرزندانمان پيرتر شده‌ايم. با توجه به گرايش دنيا و ايران به سمت الكترونيكی شدن امور بانكی و الكترونيكی شدن پول و اوراق بهادار و خدماتی شدن بانك‌ها، انتظارات را مي‌توان پيش‌بينی نمود. وقتی وظايف شعب بانك تغيير كند، بديهي است كه سازمان و ستاد نيز بايد تغيير كنند. گارتنر می‌گويد كه در چند سال آينده 75 درصد از بانكداری خرد توسط وب انجام می‌شود.

.

آیا این رویا در سال 1400 به حقیقت می‌پیوندد؟

بطور خلاصه می‌توان پيش بينی كرد كه موارد زير رخ می‌دهند:

  • 95 درصد تراكنش‌های قبوض، غير حضوری مي‌شود و مردم برای پرداخت قبض به شعبه مراجعه نمی‌كنند.
  • حواله‌های بين بانكی (انتقال پول از حساب يك بانك به حساب بانك ديگر) الكترونيكی شده و مردم به شعبه مراجعه نمی‌كنند بلكه با موبايل يا اينترنت انجام می‌شود.
  • چك رمزدار بين بانكی حذف می‌شود.
  • سامانه واريز آنی افتتاح شده و بسياری از انتقالات بين بانكی از طريق الكترونيكی انجام می‌شود.
  • ايران چك و چك مسافرتی تقريبا حذف می‌شوند.
  • شايد 3 صفر از واحد پولی ايران كم شود.
  • اسكناس درشت، چاپ شده و مشكلات مردم كمتر می‌شود.
  • مشتريان برای دريافت تسهيلات ابتدا به شعبه مراجعه نمی‌كنند و فقط برای دريافت و نهايی كردن عقود به شعبه می‌روند.
  • انتقال پول بين مردم به مردم، مردم به شركت‌ها و شركت‌ها به شركت‌ها، الكترونيكی شده و مردم به شعبه مراجعه نمی‌كنند.
  • مردم از موبايل برای كارهای بانكی خود استفاده می‌كنند و مصرف اينترنت كمتر می‌شود.
  • اكثر خريدهای مردم توسط پایانه فروش صورت گرفته و دريافت پول از خودپرداز كم می‌شود.
  • بعضي از وظايف شعبه و باجه به دستگاه خودپرداز منتقل می‌شوند.
  • تکنولوژی ان اف سی در بانکداری الکترونیک نقش عمده‌ای را ایفا خواهد کرد.
  • شاید پول فیزیکی حذف شد.
  • شاید بانک‌های جهانی به ایران راه یافتند.
  • تعداد کارکنان بانک‌ها کاهش چشمگیری می‌یابد.
  • جوایز بانک‌ها عجیب و غریب‌تر می‌شود شاید سفر به مریخ!!

بنابراين می‌توان گفت مردم لازم نيست برای انجام امور مالی خود به بانك مراجعه نمايند و بانك‌ها بايد بسيار خلوت‌تر از حال شوند. در اين حالت شعب بانك بايد وسيله‌ای شوند برای ارايه مشاوره مالی و فروش محصولاتی كه دارند و محصولاتی كه برای مشتريان خاص و عام خود از ابتدا می‌سازند. در اين چند سال باقی مانده، سيستم بانكی ما در حال تغيير جدی است و بايد مديران ما خود را برای آن زمان حاضر كنند. اگر اكنون شروع نكنند، مطمئن نباشند كه رقبا هم شروع نكرده‌اند. ارايه و نهايي كردن يك محصول زماني لازم دارد كه بايد در اختيارش قرار داد. حتی اگر بتوان محصولی را آنی خريداری و راه اندازی كرد، (كه بعيد است) فرهنگ سازی و پذيرش آن در شعب بانك كاری طاقت‌فرسا و زمان‌بر است.

بنابراين شكل شعبه نيز بايد عوض شود و به صورت دفاتر كار باشد. مشتری را ديگر نمی‌توان ايستاده نگه داشت يا مانند آژانس هواپيمایی با او رفتار كرد. قسمت‌هايی كه به امور سپرده‌ها مربوط است لاغر شده و قسمت تسهيلات و اعتبارات و خدمات چاق می‌شوند. بد نيست اگر بانك‌ها چشم انداز 1400 را اكنون ترسيم نمايند و مقدمات تحقق آن را فراهم آورند.

منبع: بانکی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.