راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آغاز تغییرات مدیران عامل بانک‌ها

اگر قبول داریم که بعد از انتخابات ریاست جمهوری و تشکیل دولت جدید، مدیران کارآمدی شروع به کار کرده‌اند. طبیعی است که شاهد چنین اقداماتی هم باشیم و هماهنگی بین نظام و مدیریت سازمان‌های دولتی وجود داشته باشد. در مدیریت دولت قبلی ضعف بسیار زیادی دیده می‌شد، به عنوان مثال در سال 91 رشد اقتصادی سقوط کرد و به منفی 4/5 رسید که این ضعف بزرگی بود.

.

سیف می‌تواند وضعیت سیستم بانکی را بهبود ببخشد

بالا بودن حجم نقدینگی و افزایش نجومی نرخ ارز که ضربه شدیدی به تولید و اقتصاد کشور وارد کرد به این معنی است که بی‌تدبیری در اقتصاد حاکم بود. در نظام بانکی و مدیریت آن، چه در بانک‌های دولتی و چه در بانک‌های خصوصی این ضعف وجود دارد البته نمی‌توان گفت همه بانک‌ها، زیرا بعضی از بانک‌ها ضعف مدیریتی نداشتند.

سیف به عنوان رییس کل بانک مرکزی با سابقه خوب و طولانی که در سیستم بانکداری داشته است و آگاهی‌های لازم را نیز درباره گرفتاری، کم و کاستی‌های بانکی دارد، با انتخاب مدیرانی مجرب، سالم و باسابقه روشن می‌تواند وضعیت سیستم بانکی را بهبود ببخشد. به عنوان مثال با روی کارآمدن همتی به عنوان رییس بانک ملی که سابقه خدمت در بانک سینا را نیز داشتند، امیدواریم که آینده بهتری در انتظار بانک ملی باشد و در کل انتظار داریم اصلاحات و جابجایی‌هایی که در چارچوب وزارت امور اقتصاد و دارایی انجام شده است، رخوتی را که در سال‌های گذشته در سیستم اقتصادی به وجود آمده است برطرف کند. در گذشته بانک‌ها رسالت خود را به خوبی انجام نداده‌اند و منابع‌شان شفاف نبوده است و هیچکس نمی‌توانست آمار دسترسی از منابع بانک‌ها دریافت کند و اطلاعی از اینکه این منابع به سمت بخش تولید در حرکت است یا صرف سوداگری می‌شود، وجود نداشت.

.

بانک‌ها باید در اتاق‌های شیشه‌ای باشند

یکی از اقدامات اساسی که رییس کل بانک مرکزی باید انجام دهد این است که بانک‌ها در اتاق‌های شیشه‌ای باشند به این معنی که همیشه شفاف باشند و هر سال گزارش سالانه را به مردم نیز اطلاع دهند که چند درصد این منابع برای تولید صرف شده، چند درصد تسهیلات قرض‌الحسنه بوده است و… . نکته قابل تامل این است که تغییر مدیران و جابجایی مدیریت کافی نیست و باید به شفاف‌سازی بانک‌ها نیز توجه شود.

..

آغاز تغییرات مدیران عامل بانک‌ها

تغییرات دولت تدبیر و امید به نظام بانکی رسید و این تغییرات از بزرگترین بانک دولتی آغاز شد. با پیشنهاد وزیر امور اقتصاد و دارایی و تایید مجمع عمومی بانک ملی، عبدالناصر همتی مدیرعامل این بانک شد. تغییر مدیران عامل چند بانک دیگر در دستور کار دولت تدبیر و امید با محوریت وزارت امور اقتصادی و دارایی قرار گرفته است. نکته قابل توجه اینکه مدیران عامل بانک‌های خصوصی در حال نقل مکان به بنک‌های دولتی هستند و اخبار رسیده حکایت از آن دارد که مدیران عامل دست کم چهار بانک در آینده نزدیک برکنار خواهند شد. اما تغییر مدیران عامل بانک‌های تجارت، ملت و صادرات در حد شایعه باقی ماند و فلاح، دیوان دری و پیشرو همچنان بر مسند ریاست می‌مانند. در این بین بانک‌های ملی، سپه و صنعت و معدن کاملا دولتی‌اند و اختیار عزل و نصب مدیران بانک‌های دولتی نیز در اختیار وزیر اقتصاد است. گفته می‌شود مدیران عامل بانک سپه، صنعت و معدن، سینا و مسکن در آینده نزدیک برکنار می‌شوند.

.

همتی راهی بانک ملی شد

مجمع بانک ملی ایران به ریاست وزیر امور اقتصاد و دارایی به مدیرعاملی عبدالناصر همتی بر این بانک رای داد و قرار است علی طیب‌نیا تا پایان هفته این حکم را ابلاغ کند. همتی مدیرعامل بانک سینا، ریاست کلی بیمه مرکزی و عضویت شورای مرکزی حزب کارگزاران را در پرونده کاری خود دارد. عبدالناصر همتی متولد 1336، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران است. وی دوره کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای خود را در حوزه اقتصاد گذرانده است. برجسته‌ترین سابقه مدیریتی او رییس کلی بیمه مرکزی بوده و حدود هفت سال مدیریت بانک سینا را برعهده داشت. فرشاد حیدری در پی وقوع فساد بزرگ بانکی و فرار محمودرضا خاوری از کشور، مدیر عامل بانک ملی ایران شد و تاکنون به کار خود در این بانک ادامه داده است.

.

در بانک مسکن چه می‌گذرد؟

در سال 89 شمس الدین حسینی، وزیر اقتصاد دولت احمدی‌نژاد قدرت الله شریفی نایب رییس هیات مدیره بانک صادرات ایران را به سمت مدیرعامل و رییس هیات مدیره بانک دولتی مسکن منصوب کرده بود که در این دولت جای خود را به محمدهاشم بت‌شکن می‌دهد.

بت‌شکن دارای دکترای مدیریت مالی از دانشگاه تهران است. از سوابق کاری وی می‌توان به مدیرعاملی شرکت سرمایه‌گذاری بهمن، رییس هیات مدیره شرکت بورس اوراق بهادار، معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی بانک اقتصادنوین، معاون بانکداری شرکتی بانک اقتصادنوین و رییس هیات مدیره بانک همکاری اسلامی عراق علاوه بر مدیرعاملی بانک اقتصادنوین اشاره کرد. گفته می‌شود حسن معتمدی، قائم مقام فعلی مدیرعامل بانک اقتصادنوین از گزینه‌های اصلی جانشینی وی در این بانک است.

.

دانیالی مدیرعامل بانک صنعت و معدن برکنار می‌شود

علی اشرف افخمی رییس فعلی هیات مدیره بانک کارآفرین به بانک صنعت و معدن می‌رود و دانیالی از سمت خود برکنار می‌شود. افخمی دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت است و از آذر ماه سال 84 عضو هیات مدیره بانک کارآفرین بوده است. از سوابق کاری وی می‌توان به رییس هیات گروه توسعه اقتصادی تدبیر، نایب رییس هیات مدیره شرکت سرمایه‌گذاری البرز، عضو هیات مدیره سرمایه‌گذاری شاهد، عضو هیات مدیره پتروشیمی باختر، رییس هیات مدیره پتروشیمی قائد بصیر و عضو هیات مدیره بانک کارآفرین اشاره کرد.

.

پرویزیان، از موسسه آموزش عالی بانکداری به سینا رفت

صندلی که تا دیروز متعلق به همتی بود از آن پرویزیان می‌شود، براساس شنیده‌ها کورش پرویزیان به بانک سینا می‌رود. پرویزیان عضو شورای پول و اعتبار و رییس موسسه آموزش عالی بانکداری است و پیش از این رییس هیات مدیره و مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران بود.

وی دارای دکترای مدیریت از دانشگاه تهران است و همچنین سوابق و فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی متعددی در حوزه مدیریت و بودجه را نیز داراست. از دیگر سوابق اجرایی مدیرعامل جدید بانک سینا می‌توان به معاون برنامه‌ریزی استانداری سمنان، مدیرکل برنامه و تشکیلات وزارت راه و ترابری، معاون برنامه‌ریزی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور و قائم مقام مدیرعامل سایپا یدک اشاره کرد.

.

پاشایی فام از بانک سپه می‌رود

مدیر بانکی دیگری که برکنار می‌شود رامین پاشایی‌فام مدیرعامل بانک سپه است. شنیده‌ها حاکی از آن است که مدیرعاملی بانک سپه به سیدکامل تقوی‌نژاد می‌رسد. تقوی‌نژاد پیش از این هم عضو هیات مدیره بانک سپه بوده است. از دیگر سوابق کاری وی می‌توان به معاون وزیر تعاون و رییس سازمان مدیریت برنامه‌ریزی استان گیلان اشاره کرد.

با این اوصاف در روزهای آینده باید منتظر تغییرات گسترده مدیران بانکی باشیم.

منبع: جهان صنعت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.