راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مشکلات بانک‌ها برای گذر از ویندوز XP در خودپردازها

دستگاه‌های خود پرداز که با نام اختصاری ATM شناخته می‌شوند در حقیقت یک نوع کامپیوتر هستند؛ هر چند که شبیه دستگاه‌های پی سی معمول نیستند اما در آنها یک صفحه نمایش و صفحه کلید برای کاربر طراحی شده است.

.

ویندوز یکی از اهداف راحت برای مجرمان اینترنتی است

در زیر این ظاهر، یک حافظه، فراور و سخت افزارهای دیگر وجود دارد. آنها همچنین یک سیستم عملیاتی هستند و حتی با ویندوز XP فعالیت می‌کنند. جان کمپل مدیر سیستم‌های خودپرداز در کردیت یونیون ویرجینیا می‌گوید: مانند هر کامپیوتر دیگری که از ویندوز استفاده می‌کند؛ این دستگاه‌ها گاهی اوقات از کار می‌افتند یا قابلیت عملکردی آنها کاهش می‌یابد. اغلب خودپردازها با سیستم OS/2 شرکت آی‌بی‌ام فعالیت می‌کنند؛ البته این سیستم در اوایل سال دو هزار میلادی تغییر کرد. در آن زمان آی‌بی‌ام سیستم‌های OS/2 را از رده خارج کرد و در ادامه اعلام کرد دیگر از این نرم افزار حمایت نخواهد کرد. اغلب پایانه‌های مجهز به OS/2 به سیستم‌های ویندوز XP ارتقا یافتند؛ هرچند این تغییر، قابلیت‌های فراوانی ایجاد کرد؛ اما نوعی پیچیدگی نیز همراه داشت. کمپل می‌گوید: در زمان سیستم‌های OS/2 هیچ کس این سیستم را هک نکرد. او اشاره می‌کند ویندوز یکی از اهداف راحت برای مجرمان اینترنتی است؛ علاوه بر آن این خودپردازها به نگهداری بیشتری نسبت به خودپردازهای OS/2 دارند.

.

۷۵ درصد خودپردازها در آمریکا با ویندوز XP فعالیت می‌کنند

کردیت یونیون ویرجینیا بیش از ۲ میلیارد دلار دارایی دارد و در ۱۶ شعبه به فعالیت خود ادامه می‌دهد. ۳۴ خودپرداز این بانک همگی طی سالیان ارتقا یافته و به دستگاه‌هایی مدرن و با قابلیت کامل تبدیل شده‌اند که در XP فعالیت می‌کنند. دین استوارت مدیر ارشد محصولات یکپارچه سازی دردیبولد یکی از تهیه کنندگان اصلی خدمات خودپرداز، تخمین می‌زند ۷۵ درصد خودپردازها در آمریکا با ویندوز XP فعالیت می‌کنند و مایکروسافت در ۸ آوریل سال دو هزار و چهارده، حمایت از این سیستم‌های محبوب، اما قدیمی را پایان می‌دهد. هرچند برخی بانک‌ها و اتحادیه‌های اعتباری و حتي خود کمپل مشغول ارتقا ناوگان خودپردازهایشان به ویندوز ۷ تا قبل از آوریل هستند؛ اما نیازی به محاسبه نیست که به طور حتم پس از قطع حمایت نیز هنوز تعداد زیادی ازخودپردازها با ویندوز XP فعالیت خواهند کرد.

.

مشکلات استفاده از سیستم عامل قدیمی

استفاده از سیستم عامل‌های حمایت نشده سبب می‌شود موسسه مالی نتواند ملزومات صنایع پرداخت با کارت الکترونیکی را فراهم کند. در صورت رعایت نکردن ملزومات، جریمه‌های نقدی سنگینی در پیش روی موسسات خواهد بود. این امر به خصوص در موسسات مالی کوچک، هزینه‌ای کلان و فلج کننده خواهد بود. دلایل متعددی وجود دارد که XP همچنان سیستم عامل بسیاری از خودپردازها باقی خواهد ماند. هزینه، عملکرد سخت افزاری و مشکلات هم خوانی از جمله مواردی هستند که در این حوزه سوالات بسیاری به وجود می‌آورند. عوامل دیگر فقط مربوط به صنعت بانکداری و پیچیدگی مدیریت خودپردازها هستند.

منبع: شاپرک

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.