راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سمینار بانکداری یکپارچه چگونه گذشت؟

سمینار تخصصی بانکداری یکپارچه دیروز توسط مرکز فرهنگ‌سازی و آموزش الکترونیک (فابا) برگزار شد. با توجه به اهمیتی که این سمینار داشت، جمع زیادی از مدیران ارشد بانک‌ها و شرکت‌های فعال در حوزه کربنکینگ در آن حضور داشتند.

faba-corebankin-seminar-index-92-05-28

بانک بدون کربنکینگ بانک محسوب نمی‌شود

در ابتدای در ورودی ساختمان پژوهشکده فرهنگ و هنر صف طویل شرکت‌کنندگان در سمینار که منتظر دریافت کارت ورود و راهنمای سمینار بودند توجه همه را به خود جلب می‌کرد. در جلوی در ورودی سالن سمینار شرکت‌های ارائه دهنده خدمات کربنکینگ مثل توسن، فناپ و … به ارائه و معرفی محصولاتشان برای علاقه‌مندان مشغول بودند .به علت معطلی صف، سمینار با نیم ساعت تاخیر شروع به کار کرد. سمینار شامل سه پنل می‌شد و قبل از شروع پنل‌ها دکتر مجید قاسمی، رییس کمیسیون اقتصاد کلان مجمع تشخیص مصلحت نظام و مدیرعامل بانک پاسارگاد سخنرانی افتتاحیه را انجام داد. قاسمی طی سخنانش گفت: «کربنکینگ قابل اعتماد مهمترین مولفه بانک است و بانک بدون کربنکینگ دیگر بانک محسوب نمی‌شود و امروزه بدون سیستم کربنکینگ دیگر نمی‌توان بانکداری کرد.»

majid-ghasemi-index-way2pay-92-05-28

میزگرد متخصصان: بررسی ویژگی‌های یک سامانه مطلوب بانکداری یکپارچه

در پنل اول گروهی از متخصصان حوزه کربنکینگ که تجربه سال‌ها کار در این حوزه را داشتند به سخنرانی پرداختند. قرار بود در این پنل دکتر فاطمی از توسن و دکتر جوانمردی از فناپ حضور داشته باشند که به جای آنها محمد مظاهری، معاون بازاریابی و فروش توسن و دانشگر، قائم مقام مدیرعامل فناپ در حوزه راهکارهای بانکی در پنل حضور پیدا کردند. عبدالحمید منصوری، مدیرعامل شرکت اسوه، به عنوان مدیر پنل به تاریخچه کربنکینگ در کشور پرداخت و به این موضوع اشاره کرد که با رشد کمی در این حوزه باید رشد کیفی را نیز در دستور کارمان قرار دهیم. سپس حسین معین‌زاد، استاد دانشگاه، به بیان مطالب آکادمیک حوزه کربنینگ پرداخت. محمد مظاهری حرفش را با اعلام خبر داغ امضا شدن اولین قرارداد فروش سامانه کربنکینگ توسن در بازارهای بین‌المللی آغاز کرد که با تشویق حاضران در جلسه همراه شد. مظاهری در ادامه به این موضوع پرداخت که آینده نزدیک سیستم‌های بانکداری چیست و ما در کجای کار هستیم. سپس دانشگر از فناپ تجربیات خود در حوزه کربنکینگ را در اختیار حاضران گذاشت.

faba-corebankin-seminar-index-92-05-28a

میزگرد شرکت‌های ارئه دهنده خدمات بانکداری یکپارچه و معرفی خدمات آنها

در این پنل شرکت اسوه ایران، اینفوتک، بهستان رایان و داده‌ورزی سداد در بخش اول و در بخش دوم شرکت توسن، سپهرنت و فناپ به ارائه و معرفی خدماتشان پرداختند. در این قسمت طبق برنامه اعلام شده به حاضران قرار بود شرکت‌ها بر مبنای شاخص‌های تعریف شده به معرفی خدمات خود بپردازند اما این شاخص‌ها برای هیچ کدام از حاضران مشخص نبود و شرکت‌ها صرفا به معرفی خود، تاریخچه تاسیس، مشتریان و محصول خاصشان پرداختند. وجود شاخص معین به این علت نکته قابل توجهی بود که امکان مقایسه را فراهم می‌آورد. مثلا بهستان سیستم سیمیا5 و یا توسن بنکو را معرفی کردند. در انتهای میزگرد و هنگام پرسش و پاسخ حاضران در جلسه و مخصوصا کسانی که در بانک‌ها کار می‌کردند خواستار این شدند که شرکت‌ها نمونه‌ کارهایی که در عمل موفق شده‌اند را توضیح دهند. که هر کدام از شرکت‌ها سپس به این موضوع پرداختند. در ادامه این پنل در پاسخ به سوال یکی از شرکت‌کنندگان در خصوص سرمایه‌گذاری بر روی R&D، افشین رسولی از توسن به این مورد اشاره کرد که توسن تیم خاص R&D برای کارهای بانکی و تکنولوژی دارد. 15 نفر در توسعه بانکداری و 10 نفر در حوزه تکنولوژی فعالیت دارند.

mohammad-mazaheri-index-way2pay-92-05-28

ارائه تجربه بانک‌ها در زمینه پیاده‌سازی سامانه‌های یکپارچه بانکی

در این پنل چیزی که بیشتر از همه جلب توجه می‌کرد کم شدن تعداد حاضران در جلسه بود که می‌توان علت این موضوع را ساعت نامناسب برگزاری سمینار دانست. در ابتدای پنل رضا گودرزی مدیر پنل به سختی‌های استقرار سامانه کربنیکینگ در بانک اشاره کرد و گفت:«استقرار کربنکینگ در یک بانک مانند تعمیر موتور هواپیمای در حال حرکت است. چون بانک نمی‌تواند لحظه‌ای از ارائه خدمات به مشتری باز بایستد.» در ادامه مهرداد شاه منصوری مدیر پشتیبانی نرم‌افزار Core بانک کشاورزی به تشریح تجربه این بانک در پیاده‌سازی سامانه بانکداری یکپارچه پرداخت. سپس رضا شریفی معاون بانکداری الکترونیک بانک آینده به تشریح تجربه مهاجرت این بانک از 6 سامانه متمرکز و غیرمتمرکز به یک سامانه متمرکز پرداخت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.